رومیان باب ۱۱

image_pdfimage_print
رحمت خدا نسبت به اسرائیل
۱پس می‌پرسم: آیا خدا قوم خود را رد کرده است؟ به هیچ وجه! خود من اسرائیلی و فرزند ابراهیم و از طایفهٔ بنیامین هستم. ۲خدا قومی را که از ابتدا برگزیده بود، رد نکرده است. آیا نمی‌دانید کتاب‌مقدّس دربارهٔ الیاس چه می‌فرماید؟ وقتی الیاس علیه اسرائیل به خدا شکایت می‌کند، می‌گوید: ۳«خداوندا، انبیای تو را کشته‌اند و قربانگاههای تو را ویران ساخته‌اند و من تنها باقیمانده‌ام و اینک آنان قصد جان مرا دارند.» ۴امّا خدا چه پاسخی به او داد؟ او فرمود: «من هفت هزار مرد که در جلوی بت بعل زانو نزده‌اند برای خود نگاه داشته‌ام.» ۵پس همچنین در حال حاضر تعداد کمی که خدا بر اثر فیض خود برگزیده است، وجود دارند. ۶اگر این از فیض خداست، دیگر بسته به کارهای انسانی نیست و امّا اگر به کارهای انسان مربوط است، دیگر فیض معنایی نخواهد داشت.
۷پس مقصود چیست؟ مقصود این است که قوم اسرائیل آنچه را که می‌طلبید نیافته است. برگزیدگان آن را یافتند و سایرین نسبت به آن بی‌اعتنا گردیدند، ۸چنانکه کلام خدا می‌فرماید: «خدا یک حالت بی‌حسّی به ایشان داد، یعنی چشمانی که نمی‌بیند و گوشهایی که نمی‌شنود و حتّی تا به امروز این حالت ادامه یافته است.» ۹و داوود می‌گوید:
«سفرهٔ آنها برای ایشان تله و دام
و سنگ لغزش‌دهنده و عقوبت باد.
۱۰چشمان آنان تار گردد تا نبیند
و پشت ایشان زیر بار تا ابد خم شود.»
۱۱از شما می‌پرسم: آیا این لغزش یهودیان برای شکست کامل آنها بود؟ به هیچ وجه، بلکه تا در اثر خطای آنها، نجات به غیر یهودیان برسد و این باعث رَشک و حسادت آنان شود. ۱۲حال اگر خطای آنها موجب دولتمندی جهان و شکست ایشان موجب سعادتمندی ملل گردیده است، تصوّر کنید این برکات چقدر بیشتر خواهد بود، هرگاه تعداد یهودیان به‌ کمال برسد!
نجات غیر یهودیان
۱۳اکنون ای غیر یهودیان، روی سخن من با شماست و چون خود من رسولی برای غیر یهودیان هستم به مأموریت خویش افتخار می‌کنم. ۱۴شاید با این روش بتوانم حسادت قوم خود را برانگیزم و از این راه بعضی از آنان را نجات دهم، ۱۵زیرا اگر رد شدن آنها سبب آشتی جهان با خدا شد، برگشت آنان چه نتیجه‌ای جز رستاخیز از مردگان خواهد داشت؟
۱۶اگر اولین مشت خمیر تقدیس شده باشد بقیّهٔ آن نیز مقدّس است و اگر ریشهٔ درخت تقدیس شده باشد شاخه‌هایش نیز مقدّس می‌باشند. ۱۷امّا اگر بعضی از شاخه‌ها بریده شده‌اند و تو که نهال زیتون جنگلی بودی به جای آنها پیوند شدی و در ریشه و چربی زیتون شریک گردیدی، ۱۸به برتری خود به شاخه‌های بریده شده فخر نکن و اگر فخر می‌کنی، به‌خاطر داشته باش که تو حامل ریشه نیستی، بلکه ریشه حامل توست.
۱۹امّا تو خواهی گفت: «شاخه‌ها بریده شدند تا من پیوند گردم.» ۲۰درست است، ولی آنها به علّت بی‌ایمانی بریده شدند و تو به وسیلهٔ ایمان در آنجا می‌مانی پس مغرور نباش، بلکه بترس.۲۱زیرا اگر خدا از بریدن شاخه‌های طبیعی خودداری نکرد، از تو نیز صرف‌نظر نخواهد نمود. ۲۲پس مهربانی و سختگیری خدا را فراموش نکن. او نسبت به آنانی ‌که دور افتاده‌اند سختگیر است امّا نسبت به تو مهربان است به شرط اینکه در مهربانی او بمانی وگرنه تو نیز بریده خواهی شد. ۲۳اگر یهودیان نیز در بی‌ایمانی خود پافشاری نکنند دوباره پیوند خواهند شد، زیرا خدا قادر است که آنان را دوباره پیوند نماید. ۲۴زیرا اگر تو که از زیتون جنگلی بریده شدی و به طور غیر طبیعی به زیتون اهلی پیوند گردیدی، چقدر آسانتر است که این شاخه‌ها به درخت هم‌جنس خود پیوند شوند.
رحمت خدا برای همه
۲۵ای برادران من، برای اینکه شما گرفتار خودپسندی نشوید می‌خواهم حقیقتی را برای شما فاش سازم و آن این است که یک حالت بی‌حسّی روحانی موقّت قوم اسرائیل را فراگرفته است تا آن زمانی‌که تعداد افراد ملل که قبلاً معیّن شده‌اند، تکمیل گردد. ۲۶و بعد تمام قوم اسرائیل، نجات خواهند یافت. چنانکه کتاب ‌مقدّس می‌فرماید:
«نجات‌دهنده از صهیون خواهد آمد
و بی‌دینی را از خاندان یعقوب برخواهد داشت.
۲۷و در آن هنگام که گناهانشان را بر طرف سازم،
این پیمان را با آنها خواهم بست.»
۲۸از لحاظ انجیل، یهودیان دشمنان خدا هستند و این به نفع شماست. امّا از لحاظ انتخاب الهی، به‌خاطر اجدادشان هنوز محبوبند. ۲۹زیرا نعمات خدا و دعوت او برگشت ناپذیر است. ۳۰ای غیر یهودیان، همان‌طور که شما زمانی نسبت به خدا نافرمان بودید ولی اکنون به‌سبب نافرمانی یهودیان رحمت یافته‌اید، ۳۱همچنین در حال حاضر آنها یاغی هستند تا به وسیلهٔ آن رحمتی که به شما رسیده است، آنها نیز از این به بعد رحمت یابند. ۳۲زیرا خدا تمام مردم را گرفتار «نافرمانی» کرده است تا بر همه ترحّم فرماید.
۳۳↵ دولتمندی خدا چقدر عظیم و حکمت و معرفت او چقدر عمیق است! هدفهای او غیرقابل درک و راههای او غیرقابل فهمند! ۳۴زیرا
«کیست که افکار خدا را درک نموده
یا کیست که او را نصیحت کند.»
۳۵«چه کسی چیزی به خدا تقدیم کرده است
تا آن را از او پس بگیرد؟»
۳۶زیرا سرچشمه و وسیله و مقصد همه‌چیز خداست. به او تا ابد جلال باد، آمین.

دیدگاهتان را بنویسید