چین و واتیکان درصدد حل اختلافات دیرینه هستند

image_pdfimage_print

واتیکان تنها کشور اروپایی است که به جای چین با دولت تایوان روابط رسمی دارد. چین در سال ۱۹۵۱ روابط خود با واتیکان را قطع و اقدام به تاسیس یک کلیسای کاتولیک دولتی کرد.

چین و واتیکان درصدد حل اختلافات دیرینه هستند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در تلاش است تا اختلاف یک دهه‌ای با چین را رفع کند؛ جایی که کاتولیک‌ها در آن بین دو دسته وفادار به پاپ فرانسیس و آنهایی که به کلیسا رسمی تحت کنترل دولت پکن وفادار هستند، تقسیم شده است.

یکی از موانع برای بهبود روابط این مساله است که چه کسی قادر است روحانیون ارشد را منصوب کند.

چین و واتیکان سال هاست به دلیل روابط رسمی واتیکان با تایوان دچار اختلافات جدی هستند و این مساله هنوز به صورت لاینحل باقی مانده است.

 وانگ جوآن رئیس اداره امور ادیان چین طی سخنانی در نهمین کنفرانس ملی کلیسای کاتولیک در پکن پایتخت این کشور اظهار داشت: «پکن امیدوار است واتیکان رویکرد منعطف‌تر را اتخاذ کند و اقداماتی حقیقی برای ایجاد شرایط سودمند در راستای بهبود روابط انجام دهد.»

وی افزود: «چین خواستار مذاکرات موثر با هدف کاهش اختلافات، بهبود روابط و مشترکات است. موضع دولت چین درخصوص بهبود روابط پکن- واتیکان همیشه شفاف و استوار بوده است».

دولت چین نمایندگانی را که واتیکان به چین می فرستد به رسمیت نمی شناسد. چین معتقد است که کلیسای کاتولیک در این کشور باید به صورت مستقل مسائل خود را حل کرده و از کنترل خارجی دور باشد. چین و واتیکان روابط دیپلماتیک خود را در سال ۱۹۴۹ پس از به قدرت رسیدن کمونیست ها در چین قطع کردند. از آن پس، واتیکان روابط دیپلماتیک خود با چین را از طریق تایوان پیش می برد.

چین سالهاست تاکید می کند برای برقراری روابط رسمی با واتیکان شروطی دارد که از جمله قطع روابط رسمی واتیکان با تایوان است.
همزمان چین از واتیکان خواسته است که در صورت برقراری روابط طرفین، واتیکان نباید در امور مذهبی چین از جمله نصب کشیشان مداخله کند؛ خواسته هایی که تاکنون مورد موافقت واتیکان قرار نگرفته است.

منبع : محبت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید