اگر خودکشی گناه است، چرا خدا اجازه داد تا سامسون خودکشی کند؟ (داوران فصل ۱۶ آیات ۲۶- ۲۷)

image_pdfimage_print

نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

کتاب مقدس می فرماید که زندگی انسان از افکارش شکل می گیرد (امثال سلیمان فصل ۴ آیه ۲۳). طرز فکر ما تعیین کننده نوع احساس ما و نوع احساس ما تعیین کننده عملکرد ما می باشد. مسیح فرمود که عمل گناه آلود، با یک فکر شروع می شود . اگر اجازه دهیم حسد، نفرت و انتقام در افکار ما جای بگیرند، بدون تردید به انجام اعمال گناه آلود کشیده خواهیم شد (مرقس فصل ۷ آیات ۲۰- ۲۳).

کتاب مقدس هرگز خودکشی را به عنوان آخرین راه حل، حتی در موقعیت خطرناک، تعلیم نداده است. مطابق نگرش کتاب مقدس، ارتکاب به خودکشی، ملاک وارد شدن به حضور خداوند نیست. شخصی که خودکشی می کند، در عمل سفرش را به جهنم سرعت می بخشد.
شکی نیست که اقدام به خودکشی، قتل محسوب می شود. خداوند فرمود:”قتل نکن” (خروج فصل ۲۰ آیه ۱۳).

خداوند هم چنین فرمود:”امروز زندگی و مرگ، لعنت و برکت را در برابر شما قرار داده ام. زندگی را انتخاب کنید تا شما و فرزندان تان زنده بمانید. خداوند، خدای تان را دوست داشته از او اطاعت کنید، زیرا او زندگی شماست” (تثنیه فصل ۳۰ آیه ۲۰).

با این توصیف، چرا سامسون خودش و بسیاری از دشمنان را کشت، ولی کتاب مقدس این اقدام او را محکوم نکرد؟

سامسون دروغ های همسرش را که زنی بت پرست و غیر یهودی بود، باور کرد و به دام افتاد. بدین ترتیب او قدرتش را که از خدا دریافت کرده بود، از دست داد. سامسون، آن جنگاور فوق العاده نیرومند، ناگهان تبدیل به برده ای ضعیف و ناتوان شد. با این توصیف، فلسطینی ها ترجیح دادند به جای کشتن او، دو چشمش را از حدقه بیرون آورند.

از سوی دیگر، کتاب مقدس نشان می دهد که خداوند، سامسون را کاملا ترک نکرده بود (داوران فصل ۱۶ آیات ۲۸- ۳۰)، اما اجازه داد تا با عواقب دردناک انتخاب غلط و خودسرانه سامسون در انتخاب همسر بت پرست، مواجه شود.

سامسون باقی عمر کوتاهش را در شهر غزه گذارند که مدتی قبل، با کندن دروازه آن شهر، قدرتش را به نمایش گذاشته بود (فصل ۱۶ آیات ۱- ۳). اما اکنون او چیزی نبود جز یک برده ناتوان. فلسطینی ها سامسون را به معبد “داجون” بردند. “داجون” بت اصلی فلسطینی ها بود و آنان انسان ها را مقابل او قربانی می کردند.

هزاران نفر برای تماشای سامسون در معبد جمع شدند و او را تمسخر کردند. در این هنگام سامسون دعا کرد تا خداوند نیروی مافوق طبیعی را به او دوباره عطا کند. سپس دست های خود را بر ستون ها گذاشت و از خدا تقاضا کرد تا همراه فلسطینی ها بمیرد. لحظاتی بعد، سقف معبد فرو ریخت و هزاران نفر کشته شدند (داوران فصل ۱۶ آیات ۲۳- ۳۰).

خودکشی اقدامی شخصی است که با خودخواهی همراه می باشد.سامسون به خاطر حفظ قوم اسرائیل، خودش را قربانی کرد و فلسطینیان را کشت. مسیح فرمود:”من شبان نیکو و دلسوز هستم. شبان نیکو از جان خود می گذرد تا گوسفندان را از چنگال گرگ ها نجات دهد” (یوحنا فصل ۱۰ آیه ۱۱). مسیح جانش را برای نجات بسیاری فدا کرد (مرقس فصل ۱۰ آیه ۴۵).

اقدام سامسون ناشی از محبت او به قومش بود. پولس رسول نوشت:” اگر به خاطر اعلام پیغام انجیل، زنده زنده در میان شعله های آتش سوزانده شوم، اما نسبت به انسان ها محبت نداشته باشم، تمام فداکاری ام بیهوده است” (اول قرنتیان فصل ۱۳ آیه ۳).

از سوی دیگر، سامسون از خدا درخواست کرد که اجازه بدهد تا همراه با دشمنان کشته شود. خداوند نیز قدرت مافوق طبیعی به سامسون عطا کرد تا هزاران بت پرست و دشمن قوم خدا نابود شوند.

به این نکته بایستی توجه کرد که واقعه سامسون در دوران عهد عتیق رخ داد. در عهد جدید، مسیح و رسولان هرگز حکم جهاد و حملات انتحاری را برای نابودی دشمنان مسیحیت صادر نکردند. اقدام سامسون، صرفا نتیجه تصمیم گیری شخصی بود و خدا نیز در موقعیت ویژه با آن موافقت کرد.

سامسون جزء قهرمانان ایمان محسوب گردید (عبرانیان فصل ۱۱ آیه ۳۲). آنچه از این رخداد فرا می گیریم، آن است که با ایمان به خدا می توان کارهای بزرگ و شگفت انگیزی انجام داد. خدا جایی فعالیت می کند که ایمان باشد. وقتی در جایگاه ایمان هستید، در واقع در را برای عملکرد و معجزات خداوند باز گذاشته اید.

 

عکس ‏‎Mehran Pourpashang‎‏

About امید محمدیه

آسمان وزمین زايل خواهد شد اما سخنان من هرگز زوال نخواهدپذیرفت. متی 33 -35

View all posts by امید محمدیه →

دیدگاهتان را بنویسید