“یوسف ندرخانی” دگر اندیش مسیحی غیر تثلیثی برای اتهامی جدید در دادگاه حاضر شد

image_pdfimage_print

اتهامات مطرح شده علیه ندرخانی و سه نفر دیگر، این بار نه ارتداد بلکه تجمع غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» دادگاه انقلاب اسلامی بار دیگر مشغول محاکمه یوسف ندرخانی همراه با سه شهروند دیگر اهل شهرستان رشت شد که هر چهار نفر آنها از دگر‌اندیشان غیر تثلیثی فعال در استان گیلان می باشند.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ برابر با ۸ مارس، شاهد برگزاری اولین جلسه دادگاه یوسف ندرخانی، محمد علی مسیب زاده معروف به یاسر، محمد رضا امیدی معروف به یوهان و زمان فدائی معروف به صاحب با ریاست قاضی احمد زاده بود.

اتهامات مطرح شده علیه ندرخانی و سه نفر یاد شده این بار نه ارتداد بلکه تجمع غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی است که به گفته قاضی پرونده می تواند برای آنها تا ده سال زندان مجازات در پی داشته باشد.
بنا بر اطلاعات منابع خبری از شهرستان رشت مرکز استان گیلان، صبح روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ وقتی این افراد برای اجرای مراسم آئینی داخل یک منزل شخصی در رشت گرد آمده بودند با حمله ماموران اطلاعاتی روبرو شدند. آنها یوسف ندرخانی را به همراه همسرش فاطمه پسندیده ملقب به تینا و سه فرد دگراندیش غیر تثلیثی نامبرده بالا بازداشت کردند و با خود بردند.
به نقل از همین منابع، یوسف ندرخانی و همسرش چند ساعت بعد آزاد شدند ولی سه نفر دیگر در بازداشت باقی ماندند تا این که چند روز بعد در اوایل خرداد ماه ۱۳۹۵ یاسر مسیب زاده (صاحب خانه محل برگزاری جلسه) و صاحب فدایی با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند. اما بازپرس جلیلی در شعبه ۱۴ بازپرسی رشت به دلایل نامعلومی از تودیع وثیقه محمد وفادار برای مدت طولانی جلوگیری کرد وی را آزاد ننمود.

لازم به یادآوری است که یوسف ندرخانی مهرماه سال ۱۳۸۸ به اتهام ارتداد بازداشت شد و تا شهریور ۱۳۹۱ زندانی بود. پرونده او در اسفند ۱۳۹۰ جهت اجرای حکم اعدام به اتهام ارتداد به دایره اجرای احکام ارسال شد. ولی با کمپین های وسیعی که کلیساهای مسیحی جهان به نفع او به راه انداختند، سرانجام قوه قضائیه جمهوری اسلامی مجبور شد این حکم را در سال ۱۳۹۱ بشکند و او را زندان آزاد کند.

جهانی شدن ابعاد پرونده یوسف ندرخانی همچنین باعث رهائی همسرش نیز گردید. فاطمه پسندیده، همسر یوسف ندرخانی که پیشتر به حبس ابد محکوم شده بود، در نهایت در مهرماه سال ۸۹ از اتهامات وارده تبرئه گردید و از زندان لاکان رشت آزاد شد.
منشاء مسیحیان غیر تثلیثی که پیروان “ویلیام برانهام” هستند در ایران از شهر رشت می باشد. افراد اصلی این گروه از جمله بهروز صادق خانجانی و یوسف ندرخانی و بهنام ایرانی ابتدا از اعضای کلیسای جماعت ربانی رشت بودند. آنها بعد از باور یافتن به عقاید دگراندیشانه متفاوت با جامعه مسیحیان ایران، از کلیسای جماعت ربانی جدا شدند و نام گروه “کلیسای ایران” را بر خود نهادند.
گروه موسوم به “کلیسای ایران” که پیرو “ویلیام برانهام” واعظ آمریکائی معروف قرن بیستم می باشند اصل پایه ای الهیات مسیحی یعنی رابطه پدر پسر و روح القدس را که در زبان فارسی به “تثلیث” معروف است قبول ندارند و تعمید گرفتن مسیحیان ایرانی را در نام پدر، پسر و روح القدس را درست نمی دانند. از این رو آنان را “غیرتثلیثی” نیز می نامند. آنها هیچگونه ارتباطی با بدنه اصلی کلیساهای مسیحی ایران ندارند.
در سالهای اخیر دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی با گذاشتن فشار بر روی این افراد که تعداد اندکی در چند شهرستان از جمله کرج، شیراز، اصفهان و رشت هستند، تلاش می نمایند تا برای نوکیشان مسیحی نوایمان ایجاد شک و شبهه بنمایند.

با وجود سرمایه گذاری بسیار زیاد نیروهای امنیتی بر روی این چند نفر و بازداشت و زندانی کردن مکرر آنها، به خاطر دفاع هوشمندانه جامعه مسیحی ایران از حقوق قانونی این گروه و حمایت از آزادی آنها برای ابراز عقیده، تمامی ترفندهای حکومتی برای ایجاد اختلاف بین مسیحیان ایران تا کنون کم اثر و بی ثمر مانده است.

About منبع : محبت نیوز

View all posts by منبع : محبت نیوز →

دیدگاهتان را بنویسید