تخریب گورستان ارامنه دولاب زیر سایه بی‎مسئولیتی خلیفه‌گری/دندان‌تیز شهرداری تهران

image_pdfimage_print

شهرداری بخش دیگری از برنامه‌های خود را برای دخل و تصرف در گورستان قدیمی ارامنه‎ی تهران در منطقه‎ی دولاب آغاز کرده است.

به گزارش «محبت نیوز» شهرداری تهران با ریاست “محمدباقر قالیباف” در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرد تا زمین‌های آرامستان دولاب را که شامل گورستان کاتولیک‌ها، ارتودوکس‌ها، آشوری‌ها و ارامنه‏‌ی کاتولیک است به بهانه‏‌های مختلف تصاحب کند.
در بهار سال ۱۳۹۵ شرکتی به ظاهر خصوصی با عنوان «مهندسان مشاور آورث» که تحت عنوان قرارداد با شهرداری تهران نوسازی‌های شهری در ناحیه ۲ منطقه ۱۴ تهران را به صورت پیمانکاری انجام می‌دهد، طرحی برای نوسازی این مجموعه قبرستان تاریخی ارائه داد و شهرداری به دنبال آن افتاد که این اماکن را به مجموعه‎ی تفریحی و پارک تبدیل کند و از قبال آن به درآمد برسد.

این در حالیست که تا پیش از اجرای این طرح شهرداری به دنبال تصاحب اراضی قبرستان بود و مسوولان شهری به دنبال آن بودند که بهانه‎های مختلف بخش‌هایی از این قبرستان را تخریب و صرف راهسازی و آپارتمان‎سازی کنند، اما موفق نشدند و طرح دوم را ارائه دادند.
گفتنی است ورود عموم برای بازدید از این مجموعه ممکن نیست و تحت شرایطی خاص پژوهشگران یا هنرمندان و یا مدارس با گرفتن مجوز اجازه ورود به این مجموعه را دارند.
مجموعه گورستان‌های تاریخی مسیحیان با وسعتی در حدود ۷۶ هکتار در ناحیه ۲ منطقه ۱۴ شهرداری تهران و در محله دولاب قرار دارد. گورستان ارامنه گریکور با وسعتی در حدود ۴۷ هکتار بزرگترین عرصه این مجموعه در بین سایر گورستان‌های این مجموعه است.
زمستان سال ۱۳۹۵ طی جلساتی که شهرداری تهران با نمایندگان خلیفه‎گری ارامنه داشته مقرر شد کارشناسان شهرداری وضع موجود آرامستان را بررسی کنند تا تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری شود.
بخشی از این مجموعه تحت مالکیت سفارت لهستان در تهران قرار دارد. در سال‌های گذشته بارها شهرداری برای تصاحب این زمین‌ها تلاش کرده ولی هیچ یک از مالکان حاضر نشدند که پیشنهادات وسوسه انگیز و گاهن تهدید آمیز شهرداری را قبول کنند، در مقابل وکلای شهرداری نیز پیگیر شدند که از راه‌های مختلف این زمین‌ها را بدست آوردند. تا آنجا که حتی سفیر و کاردار سفارت لهستان در تهران نگران این مسئله شدند و تیرماه سال ۹۱ سفیر این کشور در دیدار با مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران درخواست کردند که شهرداری کپی کامل مدارک را به لهستان تحویل دهد.

گورستان ارامنه گریگور خرداد سال ۱۳۷۹ خورشیدی با شماره ۲۶۸۸ در فهرست میراث ملی ثبت شده است، اما مشخص نیست چرا برای نوسازی یا ایجاد هرگونه پروژه، از طریق سازمان میراث فرهنگی اقدام نشده و از ابتدا شهرداری تهران که به طور مشخص برای زمین‌های این مجموعه برنامه داشت روی نوسازی و تبدیل این اماکن به فضای گردشگری قدم برداشته است.
حالا خلیفه‌گری ارامنه‌ی تهران اقدام به انتشار طرح شهرداری برای نوسازی این مجموعه کرده است. در بخشی از این طرح آمده: «در سال‌های اخیر که از گورستان استفاده نمی‌شود و خاکسپاری صورت نمی‌گیرد، رفته رفته این گورستان روند فراموشی و تخریب را طی کرده است که تا امروز دچار آسیب‌ها بسیاری شده است».
سوال اینجاست که در تمام این سال‌ها مسوولیت حفظ و نگهداری این مجموعه با مالکان آن بوده، چرا گورستان کاتولیک‌ها که زیر نظر سفارت لهستان نگهداری می‎شود یا گورستان ارتودکس‌ها که مالکین دلسوز دارد و پروژه‌های نوسازی دائم در آن انجام می‌شود کمترین آسیب را دیده، اما بخش‌هایی که تحت مالکیت خلیفه‎گری است زیر سایه بی‌توجهی مسوولانش دچار تخریب شده است؟ مگر نه این است که حفظ و نگهداری این مجموعه به طور مشخص با مالکان است؟

اینکه بخشی از گورستان که تحت مالکیت خلیفه‌گری است توسط مستخدمین آن به مکانیکی و پارکینگ چند خودروی فرسوده تبدیل شده و بسیاری از سنگ قبرها در نتیجه ضربان سنگین شکسته و محوطه کلیسا به انباری تبدیل شده مسوولیتش با کیست؟
به طور مشخص «به دلیل نبود حفاظت درست، فلزات الحاقی نقوش سنگ قبرها در تعداد قابل توجهی از گورها دزدیده شده است». مسوولیت سرقت از گورها برعهده‎ی خلیفه‎گری بوده و تا امروز بیشترین آسیب به این مکان تاریخی خورده است و حالا باید تقدیم شهرداری تهران شود که صدها پرونده زمین‌خواری از این سازمان در قوه‎قضاییه انباشته شده است.
درحالی که در قبرستان لهستانی‌ها مستندبرداری‌ها به طور دقیق انجام شده و مشاهیر دفن شده در قبرستان همچنان در حال شناسایی و تدوین و تکمیل است و به طور مرتب کارگران دائمی به مرمت گورستان می‌پردازند، و این در حالیست که روز به روز قبرستانی که در اختیار خلیفه‎گری است آسیب بیشتری می‎بیند.

About منبع : محبت نیوز

View all posts by منبع : محبت نیوز →

دیدگاهتان را بنویسید