دستگاه قضایی حق گرفتن وکیل برای نوکیش مسیحی زندانی را نداد!

image_pdfimage_print

در ادامه بازداشت نوکیشان مسیحی در استان خوزستان، دستگاه قضایی به خانواده نوکیش مسیحی “عبدالعلی پورمند” اعلام کرده که حق گرفتن وکیل برای او را ندارند.

به گزارش «محبت نیوز» با گذشت نزدیک به دو هفته از بازداشت «عبدالعلی پورمند» از نوکیشان مسیحی شهر دزفول، خانواده او همچنان از محل بازداشت وی و اتهاماتش بی‎خبرند و پیگیری‌های آنها از مراجع قضایی بی‎نتیجه مانده است.
عبدالعلی پورمند ۳۸ ساله معروف به «الیاس» از خادمین کلیسای خانگی «پیام آرامش» شهر دزفول پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۶ (۱۹ اکتبر ۲۰۱۷) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اهواز منتقل شد.

“خانواده‎ این نوکیش مسیحی عنوان می‌کنند بازجو و قاضی به آنها گفته‌اند که حق گرفتن وکیل برای الیاس را ندارند. “

ممانعت از دسترسی وکیل به پرونده متهم در دوران حبس به خصوص در مورد زندانیان عقیدتی و سیاسی سابقه طولانی دارد. این در حالی است که در اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت مطلق بر حق برخورداری از وکیل در مرحله دادرسی تاکید شده است.
شایان ذکر است در روز دستگیری نوکیش مسیحی “عبدالعلی پورمند” ماموران ابتدا به منزل وی یورش بردند، اما این نوکیش مسیحی در خانه حضور نداشت، ماموران لباس شخصی پس از بازرسی و تفتیش کامل خانه، تعدادی کتاب مقدس، جزوه و سی دی را ضبط کرده و با خود می‎برند و پس از آن در یک تماس تلفنی وی را به ستاد خبری وزارت اطلاعات در دزفول احضار می‌کنند و همانجا بازداشت می‎شود.
پورمند، سه روز پس از بازداشت در روز شنبه ۲۹ مهرماه ( ۲۱ اکتبر) اجازه پیدا کرد تا دقایقی کوتاه به صورت تلفنی با خانواده خود گفتگو و وضعیت‏ش را شرح دهد و اعلام می‌کند که بازجویان به او گفته‌اند به زودی آزاد می‎شود.

پیش از این نیز “محمدعلی ترابی” نوکیش مسیحی ۳۹ ساله ظهر سه‏ شنبه ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۶ در دزفول بازداشت و به اهواز منتقل شد.
منابع مطلع به محبت‎نیوز گزارش دادند که چندی پیش خانواده نوکیش مسیحی “محمد علی ترابی” برای سپردن وثیقه به دادگاه مراجعه می کنند که گویا به آنان گفته می شود دادستان تا این لحظه پرونده وی را مطالعه نکرده است!
باوجود اینکه حسن روحانی، رییس جمهور ایران مدعی بود که با تشکیل معاونت امور اقلیت‎های دینی و قومی تدوین حقوق شهروندی وضعیت اقلیت‌ها بهبود خواهد یافت، اما وضعیت از بسیاری جهات بدتر از قبل شد، همچنان که احکام صادر شده برای متهمین مسیحی به حبس‎هایی ۱۰ ساله و ۱۵ ساله و تبعید به مناطق دوردست و بد و آب‌ هوا افزایش پیدا کرد.
عاصمه جهانگیر گزاشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران، در تازه‎ترین گزارش خود در کمیته سوم مجمع عمومی بار دیگر از افزایش فشارها و سرکوب اقلیت‎های دینی در ایران انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به آزار و اذیت اقلیت‎ها و ممانعت از دستگیری آنها شده است.
با این حال ایران این گزارش را محکوم کرده و مدعی شده حقیقت ندارند و بر اساس جهت‎گیری‌های سیاسی تدوین شده است.

About منبع : محبت نیوز

View all posts by منبع : محبت نیوز →

دیدگاهتان را بنویسید