آیا جشن کریسمس ریشه در آیین بت پرستی میترا دارد؟

image_pdfimage_print
آیا جشن کریسمس ریشه در آیین بت پرستی میترا دارد؟
آیا جشن کریسمس ریشه در آیین بت پرستی میترا دارد؟

دن بروان، در کتابش “رمز داوینچی” چنین ادعا کرد:”در مسیحیت هیچ اصالتی وجود ندارد. قبل از

مسیح، میترا فرزند خدا بود و در ۲۵ دسامبر متولد شد” (صفحه ۲۳۲).

قبل از بررسی ادعای دن بروان، به آیین میترا نظری می افکنیم:

پیش از زرتشت، ایرانیان چند خدا را می پرستیدند. مهم ترین آن ها “میترا” بود. از دوران داریوش هخامنشی به بعد، آیین زرتشت دین رسمی ایران گردید. با این توصیف، داریوش و جانشینانش قصد نداشتند شرایط سیاسی سختگیرانه ای ایجاد کنند تا باورهای قدیمی را که هم چنان محبوب بود، از میان بردارند.

به شهادت تاریخ، آیین میترا بعد از گسترش مسیحیت در اروپا رخنه کرد، توسعه یافت و در قرن سوم میلادی به اوج خود رسید. پس از ایمان آوردن کنستانتین (امپراطور روم) به مسیح، همه کیش ها و آیین های غیر مسیحی ممنوع شد و به تدریج آیین میترا در مغرب زمین از رونق افتاد.

دوران شکوفایی آیین میترا زمانی بود که نسخه نهایی عهد جدید (تعالیم مسیح و رسولان) نوشته شده بود و بسیار دیر بود که آیین میترا تاثیری بر رشد مسیحیت در قرن اول گذاشته باشد. مسیحیت دارای بنیان تاریخی است، در حالی که آیین میترا فاقد شواهد تاریخی می باشد.

محل تولد

طبق یافته های باستان شناسان، کتیبه های این آیین شرح می دهند میترا از دل سنگی در یک غار متولد می شود و نه در یک طویله! او به هنگام تولد کلاه بر سر داشت و شمشیر و تیرکمان در دست! مسیح با کلاه و شمشیر متولد نشد و رسالت او ترساندن مردم و قتل دشمنان مسیحیت نبود. فرشته به چوپانان گفت:”نترسید، من حامل مژده ای برای شما هستم، مژده ای مسرت بخش برای همه مردم” (لوقا فصل ۲ آیه ۱۰). مسیح فرمود:” خدا آنقدر جهان را محبت نمود که پسر یگانه خود را فرستاد” (یوحنا فصل ۳ آیه ۱۶). خدا دنیا را محبت کرد و آن را مورد غضب، داوری و مجازات قرار نداد.

نخستین پیشگویی درباره ظهور مسیح به هزاران سال قبل از افسانه های ایرانی/ رومی باز می گردد (پیدایش فصل ۳ آیه ۱۵). صدها سال قبل از تولد مسیح، اشعیاء نبی پیشگویی کرد که مسیح از یک باکره متولد خواهد شد (اشعیاء فصل ۷ آیه ۱۴). محل تولد نیز در بیت الحم پیشگویی شد (میکاء نبی فصل ۵ آیه ۲).

زمان تولد

اگر خوانندگان عزیز به کتاب های تاریخ آیین ها و ادیان رجوع کنند، درمی یابند تاریخ و روز دقیق تولد میترا هنوز کشف نشده است، زیرا زمان دقیق تولد میترا در کتیبه های باستانی ذکر نشده. بنابراین هیچ گونه شواهد تاریخی دال بر تایید تشابه روز تولد میترا و مسیح وجود ندارد. ادعای “تولد میترا در ۲۵ دسامبر” فقط در کتاب ها و وب سایت های مخالفان مسیحیت یافت می شود.

آیا میترا ادعا کرد او “نجات دهنده” است؟

اگر از پیروان حقیقی آیین میترا بپرسید که چند ادعای میترا با ادعاهای مسیح مشابه است، آنان پاسخ می دهند فقط عنوان “نجات دهنده” به میترا نسبت داده شده که آن هم توسط پیروانش مورد استفاده قرار نمی گیرد. زیرا آنان معتقدند نجات بعد از مرگ رخ می دهد و میترا روح پیروانش را از محدودیت های جسم و دنیا رهایی می دهد.

این نگرش کاملا جنبه مادی گرایی دارد و مجوز انجام هر عملی را به بشر تا زمانی که در این جهان به سر می برد، می دهد. در حالی که تعالیم مسیح بر امور اخلاقی استوار است. این خداوند است که انسان را از قلمرو قدرتمند شیطان نجات می بخشد. اوست که تغییر و تحول را در انسان ایجاد می کند و سرانجام خداوند قدرت مافوق طبیعی می دهد تا احکام الهی را انجام دهیم.

به علاوه، آیین میترا در اصل آیینی نظامی بوده، پس این سوال مطرح می شود: چرا مسیح و رسولان به پیروان شان احکام نظامی و جنگی را صادر نکرده اند؟

About نویسنده مهران پورپشنگ

View all posts by نویسنده مهران پورپشنگ →

دیدگاهتان را بنویسید