مرمت تاریخی مقبره خالی عیسی مسیح در اورشلیم به پایان رسید

image_pdfimage_print

تیمی از متخصصان مرمت از دانشگاه آتن تخته‌سنگ‌ها را از نمای خارجی بیرون آوردند و بدنه‌ی درونی مقبره عیسی مسیح را تعمیر کردند.

Israel-Jesus-Tomb-Res_

به گزارش «محبت نیوز» در ماه اکتبر، که عملیات مرمت در اوج خود بود، کارشناسان گفتند که سنگ آهک اصلی که عیسا آنجا خاکسپاری شد را کشف کرده‌اند.

به نقل از اسوشیتد پرس، مقبره‌ی خالی عیسی مسیح به عظمت اولیه‌اش بازگردانده شد. تیم مرمت‌کار یونانی عملیات مرمت تاریخی ادیسیول، معبدی که گفته می‌شود مکانی است که غاری که عیسی آنجا خاکسپاری شده، و رستاخیز کرده، را به موقع برای عید قیام به پایان رساند.

منظره‌ی ناساز نرده‌های آهنی که در ۱۹۴۷ از سوی مقامات بریتانیایی دورتادور معبد کشیده شد تا دیوارهای معبد حفظ شوند، از مقابل چشم کنار رفته است. دوده‌های سیاه روز سنگ بنای معبد که یادگار دهه‌ها شمع‌افروزی زوار است، از مقابل چشم کنار رفته است. ترس از فرو ریختن معبد قدیم که از دویست سال پیش تا کنون مرمت نشده بود، از میان رفته است.

بانی برنهام از بنیاد بین‌المللی آثار تاریخی روز دوشنبه گفت «اگر همین حالا اقدام نکرده بودیم، احتمال زیادی می‌رفت که بنا فرو ریزد». «با این مرمت، مقبره کاملن متحول شده».

بیوه‌ی بنیانگزار اسناد آتلانتیک در مرحله‌ی اول ۱.۴ میلیون دلار از ۴ میلیون هزینه‌ی مرمت را پرداخت. شاه عبدالله دوم، شاه اردن و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز هر یک ۱۵۰۰۰۰ یورو سهم داده‌اند، و تأمین‌های مالی شخصی و کلیسایی نیز در پرداخت هزینه کمک کرده است.

بنای سنگ آهک و مرمر در میانه‌ی کلیسای سپولکر مقدس در اورشلیم قرار دارد که یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان است، بنایی که در قرن دوازدهم بر بازمانده‌های بنایی از قرن چهارم ساخته شده. پس از سال‌ها ایستادگی در مقابل باد و باران و دود شمع، معبد نیاز به رسیدگی فوری داشت.

گفته می شود سه شاخه اصلی مسیحیت هر یک بخشی از کلیسا را با وسواسی خاص محافظت می‌کنند و برای اجرای این مرمت رقابت‌های تاریخی خود را کنار گذاشتند و دعای خیر خود را راهی عملیات مرمتی کردند. در ۲۰۱۵، پلیس اسرائیل برای مدت کوتاهی این محل را بست زیرا سازمان بناهای تاریخی اسرائیل آن را ناامن اعلام کرده بود، و در ژوئن ۲۰۱۶ مرمت بنا آغاز شد.

تیمی از متخصصان مرمت از دانشگاه ملی فناوری آتن تخته‌سنگ‌ها را از نمای خارجی بیرون آوردند و بدنه‌ی درونی معبد را تعمیر کردند، و برای استحکام آن لوله‌های دوغاب به استخوان‌بندی تزریق کردند. هر تخته‌سنگی جداگانه از دود شمع‌ و فضله‌ی کبوتر پاک شد و سپس به جای خود برگشت داده شد. همچنین برای استحکام، پیچ و مهره‌های تیتانیوم در داخل استخوان‌بندی کار گذاشته شد و رنگ دیوارنگاری‌ها و نقاشی‌های روی گنبد معبد تازه شد.

مرمت‌کاران همچنین به اکتشافاتی نائل شدند.

در ۲۶ اکتبر، تیم وارد مقبره خالی شدند، که آرامگاه عیسی مسیح قبل از قیام از مردگان بوده است، و به طور موقت لایه‌ی ‌مرمر قدیمی، روپوش سنگی که بدن عیسا آنجا نهاده شده بوده را برداشتند.

زیر مرمر بیرونی یک تخته‌سنگ مرمر سرخ سفید که روی آن صلیبی حک شده بود، و تاریخ آن به زعم تیم باستان شناسان به قرن چهاردهم، اواخر دوران جنگ‌های صلیبی می‌رسد را یافتند. زیر این تخته سنگ‌مرمر تخته‌سنگی قدیمی‌تر و خاکستری رنگ برای محافظت تخت سنگی بود، و قیر این تخته‌سنگ به قرن چهار می‌رسد، هنگامی که کنستانتین امپراطور رم به کلیسا دستور ساختن اسپولکر مقدس را داد.

مرمتگران دریچه‌ای کوچک در دیواره‌ی مرمری معبد بریده‌اند تا بازدیدکنندگان بتوانند برای اولین بار استخوان‌بندی آرامگاه قدیمی غار را تماشا کنند.

آنتونیا موروپولو، مدیر تیم مرمت‌گران گفت «به نظر می‌رسد در مقابل لایه‌های متعدد معتبری از تاریخ ایستاده‌ایم».

تا پیش از مراسم رونمایی روز چهارشنبه که به افتخار پایان یافتن مرمت و در حضور دو نماینده از مذاهب مسیحی – اسقف برتولمه، رهبر معنوی مسیحیان ارتدکس، و نماینده‌ای از سوی پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، مرمت‌گران وسایل کار خود از محل را جمع می‌کنند.

نگرانی در خصوص استواری این کلیسای تاریخی، شاخه‌های گوناگون مسیحیت را گرد هم آورد و موروپولو امیدوار است که دوران تازه‌ای از اشتراک مساعی آغاز شود. وی امیدوار است که جمعیت‌های گوناگون تغییراتی در مراسم باستانی درون کلیسا، نظیر این رسم که زوار شمع‌های روشن را به دیوار سنگی ادیکیول بکوبند، صورت گیرد تا بنا دچار آسیب نشود.

و اکنون برای دور بعدی تعمیرات پول جمع‌آوری شده تا زهکشی و فاضلاب راه‌آب‌های زیرزمینی و دوروبر مقبره بازسازی شود و دیگر تا سال‌ها نیازی به تعمیرات نباشد.

موروپولو گفت «بنایی که اینجاست در طول قرن‌های محل زیارت بوده و تا دنیا دنیا باشد محل بازدید مسیحیان خواهد بود».

About منبع : محبت نیوز

View all posts by منبع : محبت نیوز →

دیدگاهتان را بنویسید