بیوگرافی شاگردان عیسی مسیح:/یعقوب پسر زبدی

image_pdfimage_print
یعقوب پسر زبدی       James
لغت فوق به معنای   گیرنده پاشنه پا   می‌باشد.

نام یکی از دوازده رسولان است و معروف به یعقوب پسر زِبِدی بوده است.

ارتباط خانوادگی
نام پدر او زِبِدی و نام مادرش سالومه و برادر یوحنای رسول بوده است. نام وی معمولا قبل از برادرش یوحنا آمده است و یوحنا معمولا «برادر یعقوب » نامیده شده است که دلالت بر آن دارد که یعقوب برادر بزرگتر بوده است. نام مادر وی به احتمال زیاد سالومه، خواهر مریم، مادر عیسی می‌باشد، اما این مورد توسط بعضی‌ها با تردید نگاه کرده می‌شود. شغل وی ماهیگیری و همراه با پدر و برادرش به تجارت ماهی می‌پرداخته است. او در ماهیگیری با پطرس و اندریاس نیز شریک بوده است. تعداد قایقها و افرادی که برای آنها کار می‌کرده اند، نشان بر آن دارد که آنها دارای موسسه ماهیگیری شایان توجهی بوده‌اند.

خوانده شدن
اولین خوانده شدن یعقوب توسط عیسی، زمانی رخ داد که وی در کنار دریای جلیل قدم می‌زد. یعقوب با برادرش در قایق پدرشان مشغول تعمیر تور ماهیگیری بودند که عیسی از آنها خواست به دنبال او بروند و آنها قایق را فورا ترک کرده و به دنبال عیسی رفتند. در اناجیل لوقا و یوحنا این ماجرا با جزئیات بیشتری شرح داده شده است که شامل معجزه گرفتن ماهی به تعداد بسیار زیاد بر اساس گفته مسیح، که باعث وحشت آنان از جمله یعقوب و یوحنا می‌گردد. سپس نام وی را در لیست رسولان مسیح می‌بینیم.

رسالت
از این زمان به بعد، یعقوب جایگاه برجسته‌ای در بین رسولان پیدا کرد و همراه با پطرس و یوحنا، از همراهان ویژه عیسی گردید.. وی همراه با یوحنا و پطرس شاهد بر برخاستن دختر یایروس از مردگان توسط عیسی بود. یغقوب یکی از سه شاگردی بود که توسط عیسی به بالای تپه‌ای برده شد و او حضور الیاس و موسی را با مسیح و تغییر چهره عیسی را دید. یعقوب همراه با یوحنا وپطرس تنها کسانی بودند که عیسی با خود به باغ جتسیمانی برد ولی وی در آنجا همراه با دو شاگرد دیگر به جای دعا کردن، به خواب فرو رفت.
مدت کوناهی پس از تغییر چهره عیسی بر بالای تپه، عیسی تصمیم گرفت که به اورشلیم برود و چند نفر را فرستاد تا در سامره برای ایشان محلی برای اقامت بگیرند، اما سامریها به دلیل دشمنی با یهودیان به آنان محلی برای اقامت ندادند. یعقوب و یوحنا پس از اطلاع از جریان، به عیسی گفتند: دعا کنیم تا از آسمان بر آنها آتش ببارد، اما عیسی آنان را ملامت کرد و به واسطه روحیه تندی که این دو برادر داشتند به آنان لقب بُوْانَرجَسْ یعنی پسران رعد داد.
یعقوب و یوحنا بواسطه تاثیری که تغییر چهره عیسی و سایر معجزات عیسی و آگاهی از آخرین سفر عیسی به اورشلیم و ایمان به سلطنت عیسی در ملکوت آسمان، از عیسی خواستند که در ملکوت او بر دست راست و چپ او قرار گیرند. هر چند که آنان پذیرفتند که از همان جامی که عیسی می‌نوشد، بنوشند، اما عیسی به آنان گفت که اختیار نشتن بر دست راست و چپ او، در اختیار وی نمی‌باشد. در انجیل متی درخواست از عیسی، توسط مادر یعقوب و یوحنا ابراز می‌شود.
پس از ورود به اورشلیم زمانی که عیسی در کوه زیتون، مقابل معبد خدا نشسته بود، یعقوب یکی از چهار شاگردی بود که همراه مسیح در کوه زیتون بود و وی یکی از کسانی بود که در مورد خراب شدن ساختمانهای عظیم و هیکل از عیسی سوال کرد.
یک روز پس از رستاخیز، عیسی باز در کناره دریای طبریه، برای سومین بار در بین شاگردان حضور پیدا کرد، یعقوب نیز در بین شاگردان حضور داشت و شاهد معجزه صید صد و پنجاه و سه ماهی بود و در خوردن نان و ماهی با عیسی شرکت داشت.

درگذشت
یعقوب اولین شهید در بین رسولان بود. ایمان و تعصب یعقوب به پیروی از مسیح، باعث نفرت و ترس یهودیانی که دشمن مسیحیان بودند، گردید. یعقوب در زمان پادشاهی هیرود اغریپاس اول و مدت کوتاهی قبل از مرگ او، در زمانی که او به آزار و شکنجه پیروان مسیح می‌پرداخت به دستور هیرود در سال ۴۴ پس از میلاد با شمشیر به شهادت رسید.و همانطور که مسیح گفته بود: “ پیاله‌ای را که من می‌نوشم خواهید آشامید و تعمیدی را که من می‌پذیرم خواهید پذیرفت “، به انجام رسید. وی تنها رسولی است که شهادت وی در کتاب مقدس ذکر شده است.
بنا بر روایات، یعقوب پس از کار در اورشلیم به اسپانیا رفته و در آنجا موعظه می‌کرده است. وی دارای جایگاه خاصی در تاریخ اسپانیا می‌باشد. وی به نام یعقوب کبیر نیز شناخته می‌شود.

نماد
نماد یعقوب یک شمشیر و یک صدف است. گاهی نیز تنها از تصویر سه صدف استفاده شده است، که معمولا روی تصویر یک سِپر کشیده می‌شود.
تصویر شمشیر نمادی است از شهادت وی، و تصویر صدف نمادی است از سفرهای بشارتی یعقوب که اغلب از طریق دریا به انجام می‌رسیده است.
بیست و پنجم ماه جولای (July) هر سال، روز یادبود یعقوب کبیر می‌باشد.

منابع کتاب مقدس:   متی باب ۴، ۱۰، ۲۰، ۲۶ و ۲۷ – یوحنا باب ۱۹ و ۲۱ – مرقس باب ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ – لوقا باب ۵، ۶، ۸ و ۹ – اعمال باب ۱ و ۱۲

لوقا باب ۵ آیه ۱۰
۱۰ و هم چنین نیز بر یعقوب و یوحنا پسران زبدی که شریک شمعون بودند. عیسی به شمعون گفت: “مترس. پس از این مردم را صید خواهی کرد.”

متی باب ۲۷ آیه ۵۶
۵۶ که از آن جمله، مریم مجْدَلیه بود و مریم مادر یعقوب و یوشاء و مادر پسران زِبِدی.

مرقس باب ۱۵ آیه ۴۰
۴۰ و زنی چند از دور نظر می‌کردند که از آنجمله مریم مجدلیه بود و مریم مادر یعقوبِ کوچک و مادر یوشا و سالومه،

یوحنا باب ۱۹ آیه ۲۵
۲۵ و پای صلیب عیسی، مادر او و خواهر مادرش، مریم زن کلوپا و مریم مجدلیه ایستاده بودند.

منبع راه مسیح ومسیحیت

About امید محمدیه

آسمان وزمین زايل خواهد شد اما سخنان من هرگز زوال نخواهدپذیرفت. متی 33 -35

View all posts by امید محمدیه →

دیدگاهتان را بنویسید