ریشه مشترک عید پاک ونوروز.

image_pdfimage_print
دکتر کاوه فرخ، استاد تاریخ در کانادا ضمن اشاره به این نکته که نوروز از یک واژه هندو اروپایی گرفته شده در رابطه با تاریخچه آن به بخش فارسی رادیو بی بی سی گفت:” در زمان بابل قدیم رسمی بوده به نام نیسانو. از ابتدا تا کنون و حتی به علت مذاهب مختلف، زمین و حیوانات، مخصوصا گاو حالت مقدسی برای ایرانیان داشته است.

من معتقدم آیین های قدیمی بودا و آیین های زرتشتی و همچنین ایرانی ها و هندوها یک ریشه مشترک داشتند که اگر بخواهیم نام ببریم همان ریشه آریایی است.

جالب این جاست که وقتی ایرانی ها وارد ایران می شوند در غرب تمدن هایی بسیار قدیمی از جمله بابل وجود داشته است.وقتی کوروش کبیر در سال ۵۳۹ قبل از میلاد بابل را فتح کرد، سیستم پیشرفته ای را با فرمول ریاضی درمورد زمان یافته بودند. البته بیشتر برای مراسم خودشان بود، ولی رسمی هم وجود داشته به نام نیسانو که تقریبا همزمان با بیست و یکم مارچ بوده است.”

از سوی دیگر پروانه پور شریعتی، استاد تاریخ در دانشگاه ایالتی اوهایو به دوران ساسانی اشاره می کند و می گوید شاهان ساسانی برای اینکه قدرت خود را نشان دهند دست به ساخت بناهای عظیمی چون کاخ فیروزآباد زده اند و در ادامه سخنانش برگزاری جشن نوروز در دوران ساسانی را چنین توصیف می کند:” همه این ها به این خاطر بود که مردمی که می آیند و می روند و در این رهگذرهستند، نماد قدرت ساسانی را ببینند.

در مقاطع مختلف شاهان ساسانی بر همین روال کار می کردند از جمله دوران عید. دوران عید را جشن می گرفتند و این موقعیتی بود که هم قدرت خودشان را نشان دهند و هم شاهنشاهان دیگری که زیر سلطه آنها کار می کردند بیایند و از طرف دربار به آنها هدیه دهند. در حقیقت سال نو را به این شکل جشن می گرفتند و این ماجرا بعد سیاسی داشت.”

از سوی دیگر به فاصله کمی از نوروز، مسیحیان در سراسر دنیا عید پاک را جشن می گیرند.
به جز رنگ کردن تخم مرغ در روز عید پاک، خانواده ها ناهار مخصوص عید را با هم می خورند. فردای مراسم عید پاک و در پایان این جشن بهاری، در بسیاری مناطق مردم مانند ایرانی ها در روز سیزده به در تمام روز را خارج از خانه و در طبیعت می گذرانند

عید پاک روز رستاخیز مسیح از مرگ یا دوباره برخواستن او پس از به صلیب کشیده شدن است. عید پاک در پایان هفته‌ی مقدسی است که عیسی وارد اورشلیم می‌شود و توسط سربازان رومی دستگیر و پس از تحمل مصائب و سختی‌ها بر فراز تپه جلجتا در اورشلیم مصلوب می شود.

رستاخیز مسیح به نوعی با آغاز بهار و نوروز همزمان است. بسیاری از مراسم و آیین هایی نوروز و جشن باروری طبیعت به عید پاک نیز راه یافته است.

کاوه فرخ به طور خلاصه در این مورد گفت:” یکی از مورخین به نام اونز وات می گفت بدون زرتشت، مسیحیت و شکرگذاری و حتی عید پاک هم وجود نداشت. ولی در بسیاری از مراسم از جمله درب مهر میترائیسم ایرانیان، خیلی چیزها را شما می بینید که در حال حاضر در مسیحیت وجود دارد.

از جمله مراسمی که دارند Ash Wednesday که همین چهارشنبه سوری است. رنگ زدن تخم مرغ با رنگ های شاد کاملا یکی است. حتی در آیین میترائیسم اروپا هفت پله برای پیشرفت وجود دارد. پله پنجم پرسس نام دارد، که همان پارسی است. پله هفتم پاتر که همان پدر است. و جالب اینجاست که پدر یک کلاه ایرانی به سر دارد.

به جز رنگ کردن تخم مرغ در روز عید پاک، خانواده ها ناهار مخصوص عید را با هم می خورند. فردای مراسم عید پاک و در پایان این جشن بهاری، در بسیاری مناطق مردم مانند ایرانی ها در روز سیزده به در تمام روز را خارج از خانه و در طبیعت می گذرانند.
نقل از: بی بی سی

About امید محمدیه

آسمان وزمین زايل خواهد شد اما سخنان من هرگز زوال نخواهدپذیرفت. متی 33 -35

View all posts by امید محمدیه →

دیدگاهتان را بنویسید