کتاب مقدس درباره قمار چه می گوید؟ آیا قمار بازی گناه است؟

image_pdfimage_print
کتاب مقدس درباره قمار چه می گوید؟ آیا قمار بازی گناه است؟
کتاب مقدس درباره قمار چه می گوید؟ آیا قمار بازی گناه است؟
جواب: کتاب مقدس، قماربازی، شرط بندی، یا بخت آزمایی را مستقیما محکوم نمی کند. اما به ما هشدار می دهد که از پول دوستی پرهیز کنیم (اول تیموتائوس فصل ۶ آیه ۱۰؛ عبرانیان فصل ۱۳ آیه ۵). همچنین، کلام خداوند ما را تشویق می نماید که “سریع در پی ثروتمند شدن” نباشیم (امثال فصل ۱۳ آیه ۱۱؛ فصل ۲۳ آیه ۵ ؛ جامعه فصل ۵ آیه ۱۰). به طور قطع، انگیزۀ اصلی قماربازی، پول دوستی است و مردم را به سریع و آسان پولدار شدن وسوسه می کند.

مشکل قماربازی چیست؟ بحث قمار، موضوع دشواری است زیرا حتی اگر بصورت کنترل شده انجام بگیرد، باز هم هدر دادن پول است. اما الزاما به معنی “شرارت” نیست. مردم پول خود را در راه های مختلفی هدر می دهند. دیدن یک فیلم (در اکثر موارد!)، خوردن یک وعده غذای بسیار گران ، و یا خریدن کالایی بی ارزش، هم می تواند به انداز قمار باعث به هدر دادن پول شود. با توجه به اینکه پول در موارد غیرضروری ذکر شده نیز به هدر میرود ، اما بازهم نمی توان قمار را توجیه کرد. پول را نباید به هدر داد. پول اضافی باید برای آینده پس انداز شود تا برای خدمت به خداوند به مصرف برسد، نه اینکه راه قماربازی به هدر رود.

اگر چه در کلام خدا اشاره مستقیم به قمار بازی نشده است، اما به بخت آزمایی یا “شانس” اشاره شده است. برای مثال، در کتاب لاویان برای انتخاب بُز قربانی و بُز کفاره از قرعه استفاده شده است. یوشع برای تقسیم بندی زمین بین قبایل اسراییل، از قرعه استفاده کرد. نحمیا با قرعه مشخص کرد که چه کسی درون حصار اورشلیم زندگی خواهد نمود. شاگردان نیز برای جایگزینی یهودا، قرعه انداختند. امثال فصل ۱۶ آیه ۳۳ می گوید، ” انسان قرعه را می‌اندازد، اما حکم آن را خداوند تعیین می‌کند “.

کتاب مقدس درباره قمارخانه ها و بخت آزمایی ها چه می گوید؟ قمارخانه ها هر نوع ترفندی را به کار می گیرند تا قمارباز را جذب کرده و او را وادار کنند تا پول بیشتری قمار کنند. اغلب آنها با عرضه نوشیدنی الکلی ارزان قیمت (و حتی مجانی) باعث مستی قمار باز میشوند تا او نتواند عاقلانه و هشیارانه تصمیم بگیرد. ساختار قمارخانه ها اینگونه است که قمارباز مبلغ زیادی پول هدر دهد و در مقابل به چیزی نرسد و تنها چیزی که نصیبش می شود، لذت پوچ و زودگذر است. بخت آزمایی ها سعی دارند تصویری زیبا از خود به نمایش بگذارند. آنها خود را راهی برای تامین هزینه تعلیم و تربیت و برنامه های اجتمایی معرفی می نمایند. با این حال، آمارها نشان میدهند که شرکت کنندگان در بخت آزمایی ها معمولاً کسانی هستند که به سختی می توانند پول خرید بلیط های بخت آزمایی خود را فراهم آورند. مقاومت در برابر وسوسه “سریع پولدار شدن” برای کسانی که نا امید و درمانده هستند، غیر ممکن است. و شانس برنده شدن نیز بی نهایت اندک می باشد، طوریکه زندگی بسیاری را به نابودی کشانده است.

آیا درآمد بخت آزمایی، خداوند را خوشنود می سازد؟ بسیاری از مردم ادعا می کنند که پول بدست آمده از قمار بازی یا بخت آزمایی را به کلیسا خواهند داد و یا اینکه در راه های خوبی صرف خواهند نمود. البته این انگیزه خوبی است، اما حقیقت این است که، کمتر کسی از این پول برای اهداف خداپسندانه استفاده می کند. تحقیقات نشان میدهند که اکثر برندگان جوایز کلان، بعد از چند سال در وضعیت مالی بدتر از سابق به سر می برند. تعداد بسیار کمی هستند که حقیقتاً پول برنده شده را در راههای پسندیده ای صرف کنند . با این حال، خداوند احتیاجی به پول ما برای پیشبرد کار خود در جهان ندارد. امثال فصل ۱۳ آیه ۱۱ می گوید: “ثروتی که از راه نادرست به دست بیاید طولی نمی‌کشد که از دست می‌رود؛ اما دارایی که با کار و کوشش جمع شود، بتدریج زیاد می‌گردد.” خداوند، قادر طلق است ومیتواند احتیاجات کلیسا را از راه های درست و قابل اطمینانی فراهم نماید. آیا پولی که از فروش مواد مخدر و یا دزدی حاصل شده است می تواند خدا را جلال دهد؟ البته که نه! پولی که با انگیزه ثروتمند شدن و از طریق دزدی از فقرا حاصل شود چیزی نیست که خدا آن را بطلبد و یا محتاج آن باشد.

اول تیموتائوس فصل ۶ آیه ۱۰ به ما می گوید: “عشق به ثروت، نخستین قدم بسوی سایر گناهان است. بعضی حتی برای پول، از خدا روگردان شده و خود را گرفتار انواع دردها کرده‌اند”. عبرانیان فصل ۱۳ آیه ۵ به ما می گوید: “از پول دوستی بپرهیزید و به آنچه دارید قانع باشید، زیرا خدا فرموده است: «شما را هرگز تنها نخواهم گذاشت و ترک نخواهم کرد”. متی فصل ۶ آیه ۲۴ این حقیقت را اعلام می کند که: “نمی‌توانی به دو ارباب خدمت کنی. باید فقط یکی از آنها را دوست داشته باشی و فقط به یکی وفادار بمانی. همچنین نمی‌توانی هم بندۀ خدا باشی و هم بندۀ پول”.

منبع: www.gotquestions.org

About ASHNAIE

کسی‌که همهٔ این چیزها را تصدیق می‌كند، می‌گوید: «آری! من بزودی می‌آیم!» آمین! بیا ای عیسی، ای خداوند! فیض عیسی خداوند با همهٔ شما باد، آمین!

View all posts by ASHNAIE →

دیدگاهتان را بنویسید