با کلیساهای زیر زمینی اتیوپی آشنا شوید

image_pdfimage_print

اتیوپی با سابقه مسیحیت رسمی از سال ۳۳۰ میلادی، یکی از قدیمی‌ترین کشورهای با اکثریت جمعیت مسیحی جهان است.

«محبت نیوز»- کلیساهای سنگی “لالی‌بلا” در اتیوپی قرن‌هاست که باعث سردرگمی همه شده است، به جز مردم محلی که سخت باور دارند سنگ‌تراشی این کلیساها کار فرشته‌هاست!

کلیساهای لالی‌لبا، یازده بنای تراشیده شده از سنگ یک‌پارچه هستند که هر کدام به طور چشمگیری به نمای کوهستانی دوخته شده‌اند و ۴۰ تا ۵۰ متر پایین‌تر از سطح زمین قرار دارند. در بخش ورودی کلیساها، حفره‌هایی صلیبی‌شکل حجاری شده است تا نور خورشید به فضای خالی درونی آنها راه پیدا کند.

نظریه‌های متعددی در مورد ساخته شدن این پرستشگاه ها خارق‌العاده وجود دارد. برخی باور دارند که این کلیساها ساخته شوالیه‌های معبد، گروهی از مسیحی‌های صلیبی‌ هستند که در قرن سیزده میلادی و زمان ساخته شدن کلیساها در قدرت بودند. با این حال هیچ شاهد محکمی مبنی بر نقش صلیبی‌ها در ساختن این اماکن مقدس وجود ندارد.

یکی از فرضیه‌هایی که بیش از همه انتشار یافته و موزه کوچک نزدیک کلیساها نیز همین فرضیه را رواج داده آن است که کلیساها به دستور شاه لالی‌بلا، امپراتور اتیوپی در قرن‌ دوازده و سیزده میلادی ساخته شده‌اند.

لالی‌بلا دیدگاهی داشت مبنی بر این که پایتختش، روها، می‌تواند یک روز با اورشلیم به لحاظ شکوه معماری و معنوی رقابت کند. به خاطر همین، او کارگران را مامور کرد تا ۱۱ کلیسای یکپارچه را در یک بلوک صخره‌ی داش آتشفشانی قرمز حک کنند در حالی که سقف آنها همسطح زمین باشد. این روزها، فقط چهار مورد از کلیساهای در دل کوه کنده شده همچنان به صورت کامل پابرجا هستند، در حالی که باقی آنها از سمت صخره تقریبن به هم متصل شده‌اند یا نماهای تجزیه‌ شده (در حال ریزش) دارند. کلیساها توسط یک مارپیچ از تونل‌های زیرزمینی به یکدیگر وصل می‌شوند، که از آبخیزهای طبیعی در عمق زمین سود می‌بردند.

گفته می‌شود که شاه لالی‌بلا در سال ۱۱۷۸ میلادی به اورشلیم سفر کرده است، یعنی درست پیش از آن که شهر به دست مسلمانان بیفتد. بر اساس این فرضیه، شاه لالی‌بلا کلیساهای سنگی را در امتداد رود اردن در اتیوپی ساخته است تا مسیحی‌ها را به یک اورشلیم نو٬ دعوت کند.

کلیساها از طریق گذرگاه هایی به یکدیگر متصل می شوند و بزرگترین آن ها خانه Medhane می باشد که بیش از ۳۰ فوت ارتفاع، ۱۰۰ فوت طول و ۷۰ فوت عرض وسعت دارد. اما بیشتر نمادهای ساختاری این روستا کلیسای سنت جورج می باشد. این کلیسا که به عنوان یک صلیب شکل گرفته مکانی مقدسی است.

امپراطور لالیبلا از سال ۱۱۸۱ تا سال ۱۲۲۱ حکومت کرد. با این وجود کلیسا‌هایی که او ساخته است، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. سالانه هزاران نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند و بسیاری از آن‌ها با پای پیاده به این محل سفر می کنند. در واقع می‌توان گفت پادشاه در ساخت اورشلیم جدید موفق بوده است. حتی برای مسیحیانی که ارتودوکس اتیوپی نیستند، نقاشی‌های این کلیسا ارزش بسیار دارد.

هزاران نفر از سراسر جهان برای دیدن تونل‌ها و راه‌های زیرزمینی به اتیوپی می‌روند. زمانی که میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد، یکی از الهام‌ بخش‌ترین این کلیسا‌ها، کلیسای لالیبلا بود که جزء ۱۲ مکانی که توسط سازمان یونسکو تحت محافظت قرار داشته است. هر سال به تعداد گردشگران این کشور افزوده شده است تا این که در سال ۲۰۱۵ شورای تجارت و گردشگری اروپا اتیوپی را بهترین مکان برای گردشگران معرفی کرد. با افزایش گردشگران مشکلاتی به وجود می‌آید، از جمله سازه‌ها در طول زمان فرسایش پیدا خواهند کرد و قیمت پذیرش گردشگران افزایش پیدا خواهد کرد.

About امید محمدیه

آسمان وزمین زايل خواهد شد اما سخنان من هرگز زوال نخواهدپذیرفت. متی 33 -35

View all posts by امید محمدیه →

دیدگاهتان را بنویسید