«حفظ ایمانداران»؛ کشمکش کلیسا و دولت ها و سهم نوکیشان مسیحی

image_pdfimage_print

کم نیستند افرادی که متاسفانه از مسیحیت به عنوان پُلی برای کوچ به اروپا و آمریکا استفاده می کنند. این گروه از مهاجران که آمار و ارقام آنان چندان مشخص نیست، بارها در گزارش‎های مختلفِ «محبت نیوز» مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند.

 شرایط داخلی ایران در سال‎های اخیر تاثیر زیادی در کوچ اقلیت‎های دینی به خصوص نوکیشان مسیحی داشته است. نباید فراموش کرد در بین حجم عظیم شهروندانی که تحت عنوان “جفا بر مسیحیان” از ایران خارج شدند و اغلب در کشورهای غربی پناهندگی گرفتند یا در حال طی کردن پروسه پناهندگی هستند، کم نیستند افرادی که متاسفانه از مسیحیت به عنوان پُلی برای کوچ به اروپا و آمریکا استفاده می کنند. این گروه از مهاجران که آمار و ارقام آنان چندان مشخص نیست، بارها در گزارش‎های مختلفِ «محبت نیوز» مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند.

رادیو اروپای آزاد ، در گزارشی با عنوان «کلیسا، پناهجویان و تلاش دیرینه برای افزایش مؤمنان» نوشته «پناهجویان نوکیش مسیحی ایرانی و افغان در آلمان برای برخی از کلیساها موجب رونق شده‌اند، ولی دادگاه‌های پناهجویی اغلب این نوکیشان مسیحی را باور نمی‌کنند. کلیسا پیوسته با چالش‌ حفظ و افزایش باورمندان روبه‌رو بوده است، از جمله این روزها سالگرد صدور دستوراتی از سوی واتیکان است که همچنان موضوع مناقشه است.»
در این گزارش تاکید شده «شمار بالای گروندگان به مسیحیت در میان پناهجویان در آلمان، به خصوص پناهجویان ایرانی و افغان، مشکلاتی برای اداره مهاجرت و پناهندگی در بررسی پرونده این دسته از پناهجویان ایجاد کرده است. این پناهجویان به اتکای همین تغییر مذهب خود را محق دریافت پناهندگی می‌دانند. استدلالشان این است که با این تغییر مذهب از نظر اسلام از دین خارج و کافر شده‌اند (مرتد) و برگشتنشان به ایران و افغانستان یعنی خطر مرگ.»
این گزارش می افزاید شمار این گونه افراد در برخی از نقاط آلمان بازار کساد کلیساها را پررونق کرده و پادزهری شده برای خروج شهروندان آلمانی از کلیساها.
دادگاه‌های بررسی تقاضاهای این افراد حالا با این مشکل روبه‌رو هستند که ایمان آنان به عیسی مسیح تا چه حد از سر تغییر عقیده و شناخت دقیق از مسیحیت است و تا چه حد محملی برای دریافت پناهندگی.
دادگاه‌ها اغلب به تقاضای این نوکیشان مسیحی پاسخ منفی می‌دهند و در رابطه با خطراتی که بازگشت به ایران آنها را تهدید می‌کند می‌نویسند همان طوری که شما به طرفه‌العینی (چشم به هم زدن) مسیحی شده‌اید، می‌توانید دوباره مسلمان شوید و اگر کسی هم یقه شما را گرفت استدلال شما برای تقیه و دریافت پناهندگی مورد قبول واقع خواهد شد؛ که باز پای تجدیدنظر پیش می‌آید و روز از نو، روزی از نو.
در بخشی از این گزارش آمده «معضل کلیسا در حفظ و افزایش شمار مومنان البته معضلی دیرینه است و پناهجویان هم بعید است که درمانی اساسی برای این مشکل باشند. این معضل امروز در پنجاه سالگی صدور فتوای واتیکان علیه قرص ضدبارداری نیز همچنان محل بحث و فحص است.»
موضوع مربوط به کشمکش تاریخی میان کلیساها و دولت‌ها بر سر کنترل جمعیت است.این کشمکش‌ها مستقیم و غیرمستقیم روی زندگی نوکیشان مسیحی پناهنده اثر گذاشته است. ضمن اینکه مسائل فرهنگی و افزایش شدید موارد سوء استفاده از تغییر دین به عنوان کیس پناهندگی دست به دست هم داده تا موضوع را پیچیده تر کند.


About منبع : محبت نیوز

View all posts by منبع : محبت نیوز →

دیدگاهتان را بنویسید