1

لفاظی «میرزا بنویس ها» علیه کلیساهای فارسی زبان ترکیه با اطلاعات غلط

برای نوشتن گزارش‎های ضدمسیحی باید از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه کمک گرفت، کاری که خبرگزاری مهر و فارس حرفه‎ای می‎کنند و در پرونده‎سازی ماهر شدند.

«محبت نیوز»- در ایران طی سال‎های اخیر گرایش به مسیحیت رشد چشمگیری داشته و این مسئله‌ای است که مسئولان جمهوری اسلامی و مقامات عالی دینی و مذهبی نیز به آن واقف‌اند.
گرویدن افراد به مسیحیت مثل هر پدیده‎ی دیگری با انگیزه‎ها و دلایل متفاوت صورت می‎گیرد که بررسی آن در جای خود مهم و لازم است به همین دلیل قضاوت در مورد تصمیم شخصی افراد برای گرویدن به مسیحیت به سادگی ممکن نیست.
اردیبهشت سال ۱۳۹۵، آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» در گزارشی با عنوان «مسیحیان حسینی با ِکیس پناهندگی!» در گزارشی مستند به بررسی میدانی وضعیت تعدادی از کلیساهای فارسی زبان در ترکیه پرداخت که نشان می‎داد فعالیت آنها به علت وجود بعضی حواشی از مسیر اصلی خود دور شده و عملکرد منفی آنها به جایگاه این نهاد مقدس لطمه وارد کرده و به نوعی در جامعه مسیحیان فارسی زبان تاثیر منفی گذاشته است.
اما روش جمهوری اسلامی این است که با برجسته کردن این موارد «مسیحیت» را زیر سوال ببرد، در حقیقت «مسیحیت ستیزی» برای بخشی از نهادهای حکومتی در ایران از جمله صدا و سیما و حوزه‎های علمیه و برخی خبرگزاری‎های رسمی به یک رسالت سازمانی تبدیل شده است.
در روزهای اخیر وبسایت «فرق و ادیان» و کانال تلگرامی مرتبط با آن که البته چند سالی است بدون پشتوانه آکادمیک در حوزه رسانه با کمک «نا روزنامه‌نگاری» مبتدی به دنبال تخریب مسیحیت می باشد، با نگاه امنیتی به دنبال زمینه‎سازی برای برخوردهای قضایی با نوکیشان مسیحی افتاده است.
این وبسایت اخیرن در گزارشی به وضعیت مسیحیان ایرانی در ترکیه پرداخته و نوشته: «گروه‎های تبشیری از دهه‌های پیش، فعالیت خود را در بیشتر شهرهای بزرگ ترکیه، ازجمله آنکارا، استانبول، اسکی شهیر، ازمیر و دیگر شهرهای پناهنده پذیر، از طریق ایجاد کلیساهای خانگی آغاز کرده‎اند.»
در این گزارش آمده «در سنوات اخیر، تحرکات این گروه‌ها در میان دانشجویان و پناهندگان ایرانی شدت یافته است. اقدام گروه های مذکور، نه تنها در راستای مسائل سیاسی، فرهنگی و امنیتی است، بلکه سوابق و کارنامه عملکردی آنها نشان داده، ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران را نیز به عنوان یکی از اهداف اصلی خود دنبال می‎نمایند. هم اکنون حدود شش کلیسای خاص مسلمانان مسیحی شده و فارسی زبان در ترکیه وجود دارد که عبارت‌اند از: کلیسای گدیک پاشای استانبول، کلیسای فارسی زبان مژده، کلیسای ایرانیان کایسری، کلیسای ایرانیان مسیح، کلیسای ایرانیان دنیزلی (بزرگ‌ترین کلیسای نوکیشان ایرانی) و کلیسای ایرانیان آنتالیا.»
“فرق و ادیان” در پایان چنین ادعا نمود؛ «گروه‎های تبشیری از شگردهای مختلفی برای جذب دانشجویان و پناهندگان بهره می‎گیرند که ارائه کمک‎های مالی، قول تسهیلات برای اخذ پناهندگی و یا مساعدت در کسب ویزای آمریکا و اروپا، از مهمترین این روش‎ها می‌باشد.»

آن‌دسته شهروندانی که به پروسه پناهندگی واقف‌اند می‎دانند که در طی این سالها استفاده ابزاری از مسیحیت برای برخی افراد فرصت طلب به صورت یک بهانه و یک کیس پناهندگی در آمده است، اما مسئله این‎جاست که نویسندگان نابلد این گزارش نمی‎دانستند دست کم در طی سالهای اخیر آن‎هایی که قصد سوء استفاده از عنوان مسیحیت را دارند، از طریق حضور و شرکت در جلسات کلیسایی در ترکیه راه به جایی نبرده و نمی توانند برای خود کیس سازی مفیدی ‎کنند، بلکه گرویدن به مسیحیت را به عنوان یک تصمیمی که در ایران گرفته‎اند و جفاها و خطراتی را که پس از آن به واسطه ایمانشان به مسیح در ایران متحمل شده و به جان خریدند، باید ارائه و اثبات نمایند.

مسئولان این سایت حتا اگر به خودشان زحمت می‎دادند و از نفوذی‎های وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه حاضر در کلیساهای فارسی زبان ترکیه راهنمایی می‎گرفتند حتمن متوجه می‎شدند که روال کاری پناهندگی به چه ترتیب است و کیس پناهندگی را چه زمانی ارائه می‎دهند و اگر مبشران برای تبلیغ مسیحیت به سراغ پناهندگان و یا حتا دانشجویان ایرانی می‎روند کمکی به کیس و یا مهاجرت آن‌ها نمی شود و اثری در دریافت کمک مالی از کلیساها ندارد. چون این کمک‎ها اساسن نه از طریق کلیساها بلکه سازمان‎ ملل و سازمان‎های حقوق بشری و یا در بعضی موارد از طریق اداره سوسیال ترکیه ارائه می‎شود.

همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از کلیساهای فارسی زبان در کشور ترکیه که این وب سایت مدعیست به پناهندگان کمک های مالی به جهت جذبشان ارائه می دهند، تنها با “هدایا” و “ده یک” های اعضای کلیسا به خدمتشان ادامه داده و بسیاری از خادمین و شبانان این کلیساها در شرایط نامناسب مالی و سخت شغلی در ترکیه به سر می برند. از طرفی کافیست نمایندگان این سایت درجه چندم به ترکیه سفر کنند تا از نزدیک شرایط دشوار زندگی و بلاتکلیفی چندین ساله اکثریت مسیحیان ایرانی پناهنده را ببینند و بعد قضاوت کنند که به نوکیشان مسیحیان برای اعطای ویزا آمریکا و اروپا کمک می‎شود یا خیر!

وقتی یک گزارش تنها برای دریافت دستمزد و با اطلاعات غلط منتشر می‎شود از اساس چیزی فراتر از غرض‌ورزی نیست. با این وجود باید آرزو کرد مدیران این وبسایت پس از آگاهی از اطلاعات غلطی که در این گزارش به خورد مخاطبان خود داده‌اند نویسنده (میرزابنویس) مذکور را شب عیدی از دستمزد بی‎بهره نگذارند. اسم چند کلیسای فعال در چند شهر را ضمیمه گزارش کردن کمک زیادی به مستند شدن آن نمی‎کند و باید دستکم برای تکمیل چنین گزارش‎هایی از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه کمک گرفت کاری که خبرگزاری مهر و فارس حرفه‎ای می‎کنند و در پرونده‎سازی ماهر شدند!