محکومیت ۲۰ سال زندان در مجموع برای چهار نوکیش مسیحی

image_pdfimage_print

دولت ترکیه «حکم ترک خاک» اسماعیل فلاحتی نوکیش مسیحی و خانواده او را صادر کرده، این شهروند مسیحی یکی از چهار نوکیش است که سال ۹۷ با اتهامات امنیتی در دادگاه محکوم شدند که دو نفر از آن‎ها مجبور به ترک ایران شدند.

از راست – نوکیشان مسیحی اسماعیل فلاحتی و مهدی حاج ملا حسین

به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» با حکم دادگاه انقلاب اسلامی تهران چهار نفر از نوکیشان مسیحی ایرانی به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی و فعالیت مسیحی در کلیساها، هر کدام به پنج سال زندان و در مجموع ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند.
این چهار نفر در سال ۱۳۹۴ در یک کلیسای خانگی در جاده کرج (حوالی تهران) بازداشت شده بودند اما تاکنون در مورد جزییات پرونده و حکم دادگاه وادار به سکوت شده‌اند.
مسئولان قضایی دو نفر از متهمان و خانواده‎های آنان را که در داخل ایران هستند تهدید کرده ‏اند که در صورت خبررسانی در مورد این حکم قضایی با آن‌ها برخوردهای شدیدتری خواهد شد. به همین دلیل هیچ‌یک از این چهار نفر تا کنون بعد از گذشت بیش از یک سال از صدور حکم، محتوای آن را رسانه‎ای نکرده‎اند.
در این حکم که سال ۱۳۹۷ از سوی دادگاه انقلاب صادر شده است، برای اثبات جرم مسیحی بودن به مواردی از قبیل استفاده از نمادهای مسیحی و داشتن کتاب مقدس و سی دی‎های مسیحی استناد شده است. شرکت این افراد در کنفرانس‌های مسیحی خارج از ایران نیز از دلایل مجرم شناخته شدن آنها عنوان شده است. دادگاه ادعا کرده که هزینه سفر این افراد برای شرکت در کنفرانس‎های مسیحی خارج ایران از خارج کشور پرداخت گردیده است.
براساس اخبار رسیده از منابع خبری «محبت نیوز» در تهران، دو نفر از این افراد که یکی زن و دیگری مرد هستند (نام محفوظ) در دادگاه حضور داشته‎اند و حکم به آنها ابلاغ شده است. دادگاه انقلاب همچنین برای دو نفر دیگر به نام‌های «اسماعیل فلاحتی» و «مهدی حاج ملاحسین» که در خارج از ایران به سر می‎برند، به طور غیابی حکم صادر کرده است.
اغلب دادگاه‎هایی که برای رسیدگی به پرونده متهمان امنیتی و سیاسی برگزار می‎شود، غیرعلنی است و متهمان از داشتن وکیل مستقل محرومند.
بنا بر صورتجلسه دستگیری متهمان که توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تنظیم شده این افراد در هنگام دستگیری در حال خواندن دعا و پرستش مسیح بودند. این در حالی است که مقامات رسمی جمهوری اسلامی از جمله وزیر خارجه آن‌ها در مجامع بین‎المللی بارها اعلام کرده‎اند که هیچ فردی در ایران به خاطر داشتن عقیده زندانی نشده و نمی‌شود!
خانم نوکیش مسیحی که یک شهروند دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی است و همچنین یک مرد نوکیش مسیحی ساکن ایران که نمی‌خواهد هویتش فاش شود، فرصت داشته‎اند که از حکم دادگاه بدوی فرجام‎خواهی کنند و به آن اعتراض نمایند. چون این افراد تهدید شده‎اند که در صورت خبررسانی در باره‎ی پرونده شان با عواقب سختی روبرو می‌شوند، «محبت نیوز» نتوانست در مورد روند فعلی پرونده‎شان اطلاعات بیشتری به دست آورد.

نوکیشان مسیحی اسماعیل فلاحتی و مهدی حاج ملاحسین هم بعد از آزادی موقت از بازداشتگاه مجبور شدند برای رهایی از فشار و تهدیدهای ماموران امنیتی کشور را ترک کنند. طبق آخرین گزارش‎ها این افراد اکنون در ترکیه در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برند.
از نکات مهم در مورد وضعیت این دو نوکیش مسیحی این است که دولت ترکیه به اسماعیل فلاحتی و خانواده او یعنی همسر و دو فرزند خردسالش «حکم ترک خاک» داده است. این در حالی است که فلاحتی و خانواده‎اش در صورت بازگشت به ایران با خطر جانی یا دستکم محکومیت زندان روبرو هستند.
لازم به یادآوری است که روز جمعه شانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۴ (هفتم آگوست ۲۰۱۵) ماموران امنیتی و اطلاعاتی تهران با هجوم به یک کلیسای خانگی در جاده کرج، هشت نوکیش مسیحی را که برای شرکت در مراسم پرستشی جمع شده بودند، از جمله ۴ نوکیش مسیحی مورد اشاره را بازداشت کردند. چهار نفر از بازداشت شدگان زن و چهار نفر مرد بودند. از میان چهار زن بازداشت شده، سه نفرشان به فاصله کوتاهی پس از بازداشت با سپردن تعهد و ضامن به طور موقت آزاد شده‎اند و یک مرد هم چند روز بعد آزاد شد.
اما چهار نفر دیگر که به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی و عبادت مسیحی هر کدام به پنج سال زندان محکوم شدند، روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ (۹ سپتامبر ۲۰۱۵) پس از گذراندن ۳۳ روز بازداشت که بیشتر آن در سلول انفرادی و همراه با شکنجه‎های روحی و روانی بود، با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

About امید محمدیه

آسمان وزمین زايل خواهد شد اما سخنان من هرگز زوال نخواهدپذیرفت. متی 33 -35

View all posts by امید محمدیه →

دیدگاهتان را بنویسید