واکنش‌های جهانی به بمب‌گذاری‌ در کلیساهای سریلانکا

image_pdfimage_print

انفجار هشت بمب در چند کلیسا و هتل در سریلانکا همزمان با عید پاک به کشته شدن ۲۰۷ تن و زخمی شدن بیش از ۵۰۰ تن دیگر انجامید.

«محبت نیوز»- این مجموعه حملات که حدود ۱۰ سال پس از پایان جنگ داخلی در این کشور صورت می‌گیرد واکنش‌های بسیاری را در جهان برانگیخت. به گزارش یورونیوز، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در خطابه روز عید پاک خود با مردم سریلانکا ابراز همدردی کرد. وی که در میدان سنت‌ پیتر واتیکان سخن می‌گفت اعلام کرد:‌ «با درد و اندوه خبر این حملات شدیدی را دریافت کردم که امروز و در عید پاک، برای مردم حاضر در کلیساها و چند مکان دیگر در سریلانکا رنج و ماتم به همراه داشت.»

وی افزود:‌ «مایلم نزدیکی صمیمانه خود را به جامعه مسیحیان این کشور، و تمامی قربانیان این خشونت بی‌رحمانه اعلام کنم، کسانی که برای نیایش گرد هم آمده بودند.»

کنگره جهانی یهودیان نیز در بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد. در این بیانه آمده است‌: «کنگره جهانی یهودیان، با همه مردمان متمدن، این بی‌حرمتی ظالمانه را، که از سوی کسانی صورت گرفته که از ترور برای پیشبرد اهدافشان سود می‌جویند، شدیدا محکوم می‌کند.» این بیانیه همچنین تصریح می‌کند‌: «این حمله به‌راستی بربرانه به نیایشگران مسیحی در عید پاک، به شکلی دردناک یادآوری می‌کند جنگ با تروریسم باید در رأس برنامه‌های جهانی باشد.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده نیز از سوی مردم کشورش به مردم سریلانکا تسلیت گفت و از آمادگی کشورش برای کمک به سریلانکا خبر داد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز نوشت: «با وحشت و اندوه از بمبگذاری‌ها در سریلانکا باخبر شدم. تسلیت خود را تقدیم خانواده‌های قربانیانی می‌کنم که برای نیایش و یا بازدید از این کشور زیبا در این مکان‌ها حضور داشتند.»

فدریکا موگرینی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این رابطه اعلام کرد: «چنین اعمال خشونت‌باری در این روز مقدس، خشونت ورزیدن علیه تمامی اعتقادات است.»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز طی نامه‌ای به رئیس جمهور سریلانکا تسلیت گفت. وی نوشت:‌ «بهت‌آور است که مردمی که برای بزرگداشت عید پاک گردآمده بودند اینچنین شریرانه هدف حمله‌ای حساب‌شده قرار بگیرند.»

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز با قربانیان و بازماندگان حملات روز یکشنبه سریلانکا ابراز همدردی کرد. وی در تویتتر خود نوشت:‌ «اعمال خشونت‌باری که در چند کلیسا و هتل سریلانکا صورت گرفته هولناک است.» وی افزود که باید در کنار یکدیگر ایستاد تا اطمینان حاصل کنیم که «هیچکس دیگر با ترس» به امور مذهبی خود نپردازد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در توییی از «اندوهی ژرف» در پی حملات تروریستی علیه کلیساها و هتل‌ها در سریلانکا سخن گفت و این حملات را به شدت محکوم کرد. وی همچنین با مردم سریلانکا و قربانیان این حملات ابراز همدردی و همبستگی نمود.

About امید محمدیه

آسمان وزمین زايل خواهد شد اما سخنان من هرگز زوال نخواهدپذیرفت. متی 33 -35

View all posts by امید محمدیه →

دیدگاهتان را بنویسید