1

پاپ خواهان اجباری شدن گزارش کردن موارد سوءاستفاده جنسی در کلیساها شد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، با صدور قانونی کشیش‌های و راهبه‌های کاتولیک در سراسر جهان را ملزم کرد سوءاستفاده‌ها و آزارهای جنسی کشیشان را گزارش کنند.

«محبت نیوز»- پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت تغییرات سختگیرانه‌ و گسترده‌ای را در قوانین کلیسای کاتولیک ارائه کرد تا اسقف‌ها را نسبت به سوءاستفاده جنسی یا پنهان‌کاری در این زمینه پاسخگو کند.

به گزارش یورنیوز، پاپ خواهان اجباری شدن گزارش کردن موارد سوءاستفاده جنسی در کلیساها شد. طبق این فرمان، هر فردی اجازه خواهد یافت در صورت لزوم به‌صورت مستقیم به واتیکان شکایت کند.

این فرمان پاپ شامل سوءاستفاده از کودکان و نیز بزرگسالان می‌شود. این فرمان تمام بخش‌های کلیسای کاتولیک در دنیا را شامل می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد به ایجاد سیستم‌های گزارش‌دهی ساده و قابل دسترس اقدام کنند و کلیساهای محلی را تشویق می‌کند تا در تحقیقات از کارشناسان غیرروحانی بهره ببرند.

این فرمان می‌گوید که مقام‌های کلیسای محلی نمی‌توانند دستوری مبنی بر ساکت نگه داشتن افرادی که موارد سوءاستفاده را گزارش کردند ارائه دهند. اسقف‌های اعظم باید در صورت نیاز اقداماتی اتخاذ کنند که مانع از بین بردن اسناد توسط زیر دستان شود.

در بخشی دیگری از این فرمان آمده است که اسقف‌ها و روحانیان باید فورا واتیکان را نسبت به موارد اتهامی آگاه کند و واتیکان ۳۰ روز فرصت دارد که بسنجد مورد اتهامی نیازمند تحقیقات بیشتر است یا خیر. اگر واتیکان تصمیم به تحقیق گرفت، طبق این فرمان باید تحقیق در مدت ۹۰ روز کامل شود .

این فرمان ۱۹ بند دارد و نام آن «شما نور جهانید» است.

این فرمان در حالی منتشر می‌شود که در سال‌های اخیر کلیسای کاتولیک به علت لاپوشانی موارد آزارجنسی و سوءاستفاده از قدرت در ساختار کلیسا مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

قانون جدیدی که پاپ فرانسیس صادر کرده است، «افشاگران» را مورد حمایت قرار می دهد.