آیا عهدجدید از لحاظ تاریخی معتبر است؟

image_pdfimage_print

توجه داشته باشید که هدف ما این نیست که ثابت کنیم این کتاب از سوی خدا الهام شده، بلکه می‌کوشیم نشان دهیم که متن امروزی همان است که رسولان نوشته‌اند. پذیرش الهامی بودن این کتاب، بستگی به ایمان ما دارد. نویسندۀ رساله به عبرانیان، تحت الهام روح‌القدس، می‌فرماید: “ایمان، ضامن چیزهایی است که بدان امید داریم و برهان آنچه هنوز نمی‌بینیم.” (رساله به عبرانیان ۱۱: ‏۱). طبق این آیه، به‌واسطۀ ایمان است که می‌پذیریم کتاب‌های عهدجدید از الهام خدا هستند. اما تلاش ما در این مقاله، این خواهد بود که نشان دهیم این کتاب در طول تاریخ، دست‌نخورده باقی مانده و همان است که رسولان نوشته‌اند. لازم است یادآوری کنیم که عهدجدید همان انجیل مقدس مسیح است و شامل چهار انجیل، یک کتاب تاریخی در خصوص کارهای رسولان، ۲۱ رساله از رسولان مسیح و کتاب مکاشفۀ یوحنای رسول است.

به منظور دستیابی به این هدف، ما نسخه‌های دستنویس قدیمی را بررسی خواهیم کرد؛
بدیهی است که از کتب عهدجدید، ما هیچ‌یک از نسخه‌های اصلی از نوشته‌های رسولان را در دست نداریم. علت آن این است که بخشهای مختلف کتاب عهدجدید بر روی ماده‌ای نوشته می‌شد که شبیه به کاغذ بود و آن را پاپیروس می‌نامیدند. دوام پاپیروس کم بود و به‌مرور زمان از میان می‌رفت. اما خوشبختانه در ۱۵۰ سال گذشته، نسخه‌های خطی بسیار قدیمی کشف شده که کمک می‌کنند متن امروزی را با آنها مطابقت بدهیم. از آنجا که این نسخه‌ها به تاریخ اولیۀ نگارش بسیار نزدیک هستند، وسیله‌ای بسیار سودمند برای مقایسۀ متن امروزی با آنها فراهم می‌سازند.

در اواسط قرن بیستم، نسخه‌ای یافت شد متعلق به حدود سالهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلادی که حاوی بخشهایی از انجیل یوحنا است؛ این نسخه را “بادْمِر پاپیروس دوم” می‌نامند. در اوائل قرن بیستم نیز پاپیروسی کشف شد به نام “چـِستِر بیتی” که متعلق به سال ۲۰۰ میلادی است و حاوی بخشهای مهمی از عهدجدید می‌باشد. نسخۀ خطی دیگری به نام “کـُدِکس واتیکان”، یعنی “کتاب واتیکان” نیز که متعلق به سالهای ۳۲۵ تا ۳۵۰ میلادی می‌باشد، شامل تقریباً تمام کتاب‌مقدس است، یعنی هم عهدعتیق و هم عهدجدید. این کتاب در کتابخانۀ واتیکان در شهر رُم نگهداری می‌شود. در سال ۱۸۵۹ نیز نسخه‌ای کشف شد که حاوی تمام عهدجدید و نیمی از عهدعتیق است و متعلق به حدود ۳۵۰ میلادی می‌باشد و در موزۀ بریتانیا نگهداری می‌شود. علاوه بر این نسخه‌های نسبتاً کامل از کتاب‌مقدس، حدود ۵۶۰۰ نسخۀ ناقص از عهدجدید کشف شده است. این نسخه‌ها نه تنها اختلافی با هم ندارند، بلکه نشان می‌دهند که آنچه امروزه در دست داریم، به‌دقت از گزند حوادث و دشمنان محفوظ مانده است.
منبع: رادیو مژده

دیدگاهتان را بنویسید