منظور از اژدها و یک سوم ستارگان در مکاشفه فصل ۱۲ چیست؟

image_pdfimage_print
منظور از اژدها و یک سوم ستارگان در مکاشفه فصل 12 چیست؟
منظور از اژدها و یک سوم ستارگان در مکاشفه فصل ۱۲ چیست؟

یوحنا در رویا می بیند:”ناگهان اژدهای سرخی ظاهر شد که هفت سر، هفت تاج و ده شاخ داشت. او با دمش یک سوم ستارگان را به دنبال خود کشید و بر زمین ریخت” (مکاشفه فصل ۱۲ آیات ۳- ۴).

کاملا روشن است که اژدها، نماد شیطان است. آیه ۹ این نکته را تایید می کند:”این اژدهای بزرگ، یعنی آن مار قدیمی که اسمش ابلیس یا شیطان است، همان کسی است که تمام مردم دنیا را فریب می دهد.”

اما “یک سوم ستارگان” به چه معنا است؟ در کتاب مقدس گاهی ستارگان نماد و استعاره ای از فرشتگان سقوط کرده می باشند (اشعیاء فصل ۱۴ آیه ۱۲، مکاشفه فصل ۹ آیه ۱). محل جنگ و نبرد فرشتگان خدا با اژدها و فرشتگان در “آسمان” است (مکاشفه فصل ۱۲ آیه ۷).

یک سوم ستارگان در واقع فرشتگانی بودند که ترجیح دادند از شیطان پیروی کنند. در ابتدا شیطان موجودی بی گناه و عادل بود. خدا درباره او چنین گفت:”از روزی که آفریده شدی در تمام کارهایت کامل و بی نقص بودی تا این که شرارت در تو یافت شد” (حزقیال فصل ۲۸ آیه ۱۵). طبق گزارش کتاب مقدس، او فرشته ای بسیار زیبا و جذاب بود. در عین حال حکمت فراوان داشت. اما او مغرور شد (حزقیال فصل ۲۸ آیه ۱۷) و تصمیم گرفت از خدا نااطاعتی کند.

نقشه اصلی شیطان این بود که فرشتگان را بر ضد خدا برانگیزد و سپاه زیادی را فراهم آورد. احتمالا از همان روشی که حوا را فریب داد (شک کردن به وعده ها و گفتار خدا و داشتن زندگی درخشان بدون نیاز به خدا)، موفق شد یک سوم فرشتگان را پیرو خودش سازد. از آن جا که گناه و شرارت هنوز وارد جهان نشده بود، فرشتگان نمی دانستند گناه چه نتایج وخیمی دارد.

پیوستن یک سوم فرشتگان به شیطان این قدرت را به او نمی داد تا به پیروزی قطعی برسد. در این جا بود که شیطان در محاسبات خود دچار اشتباه بزرگی شد که جبران آن غیرممکن بود. تردیدی نیست که خدا از قبل به فرشتگان درباره عواقب نااطاعتی هشدار داده بود، همان طور که از قبل به آدم و حوا اخطار کرده بود.

بدون تردید شیطان برای دستیابی به هدفش نقشه های دقیق و حساب شده طراحی کرده بود و اطمینان داشت که موفق خواهد شد. خداوند از نیت و انگیزه درون موجوداتی که آفریده، کاملا آگاهی دارد. بنابراین خدا از قبل، رخنه گناه به جهان را پیش بینی کرده و برای مقابله با آن برنامه ریزی کرده بود. آن نقشه “نجات بشر از قلمرو گناه” بود.

با این توصیف، خدا اجازه داد بشر و فرشتگان، نتایج و عواقب وحشتناک گناه را مشاهده نمایند. بزرگ ترین نبرد تاریخ توسط مسیح در جلجتا بر علیه شیطان انجام شد. در جلجتا شیطان شکست خورد، زیرا مسیح با فدیه خود، آنچه را برای نجات و عادل شدن بشر لازم بود، پرداخت کرد. اکنون ایمانداران مسیحی می توانند بر شیطان قدرت کامل داشته باشند. مسیح فرمود:”من به شما قدرت بخشیده ام تا بر همه نیروهای شیطان مسلط شوید” (لوقا فصل ۱۰ آیه ۱۹).

نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

About ASHNAIE

کسی‌که همهٔ این چیزها را تصدیق می‌كند، می‌گوید: «آری! من بزودی می‌آیم!» آمین! بیا ای عیسی، ای خداوند! فیض عیسی خداوند با همهٔ شما باد، آمین!

View all posts by ASHNAIE →

دیدگاهتان را بنویسید