1

آیا باید درخواست های دعا را با مریم (مادر عیسی) درمیان گذاشت؟ (بخش سوم)

آیا باید درخواست های دعا را با مریم (مادر عیسی) درمیان گذاشت؟ (بخش سوم)
آیا باید درخواست های دعا را با مریم (مادر عیسی) درمیان گذاشت؟ (بخش سوم)

کلیسای کاتولیک برای تایید ادعایش مبنی بر مقدسین دعاهای مسیحیان را به حضور خدا می برند، به مکاشفه فصل ۵ آیه ۸ استناد می کند:”بیست و چهار رهبر در برابر خدا سجده کردند. هریک از آنان یک چنگ (آلت موسیقی) و کاسه های طلایی پر از بخور داشتند که دعاهای ایمانداران است.”

در ابتدا باید در نظر داشت که اکثر وقایع کتاب مکاشفه جنبه نمادین و استعاره دارد. ۲۴ رهبر، برای شفاعت و رساندن دعاهای ایمانداران مسیحی به حضور خدا نیامده بودند، بلکه آن ها نماد و سمبل قوم خدا (مومنان و ایمانداران) می باشند.

همان طور که ذکر شد کتاب مقدس تعلیم می دهد مخاطب دعای ما تثلیث (پدر، پسر و روح القدس) است. “دعاهای ایمانداران” احتمالا اشاره به “ملکوت خدا بیاید” و “ای مسیح زود بیا” (مکاشفه فصل ۲۲ آیه ۲۰) است. در مکاشفه فصل ۶ آیه ۱۰ ذکر شده که روح شهیدان از خدا می پرسند چرا داوری نمی کنی و انتقام خون ما را نمی گیری؟

کاسه های طلایی پر از بخور نمایانگر دعاهای ایمانداران است. داود پادشاه نوشت:” ای خداوند، بگذار دعایم مانند دود بخور به حضور تو رسد” (مزمور ۱۴۱ آیه ۲). به عبارت دیگر، دعای ما پیوسته مانند بخور به حضور خدا بالا می رود. بنابراین نباید تردید داشته باشیم که خدا دعای ما را نمی شنود.

از سوی دیگر، مکاشفه فصل ۵ آیه ۸ نمی گوید که ۲۴ رهبر دعاهای ایمانداران را که بر روی زمین هستند، می شنوند. هم چنین این سوال مطرح می شود که چگونه مریم یا مقدسین دیگر در بهشت هم زمان همه دعاهای مردم جهان را به زبان های مختلف می شنوند و هم زمان با اصرار و التماس از خدا درخواست می کنند تا آن دعاها اجابت شوند؟

اگر سایر مقدسین که در بهشت هستند قادر به شنیدن دعاهای ما و شفاعت نزد خدا می باشند، چرا توجه اصلی کلیسای کاتولیک فقط بر مریم معطوف شده است؟

یکی از مقدسین یوحنا شاگرد مسیح است. یوحنا در انجیلش نوشت:”مسیح فرمود به نام من هرچه لازم دارید بخواهید تا به شما عطا کنم” (یوحنا فصل ۱۴ آیه ۱۴). وقتی یوحنا چنین نقل قولی از عیسی را نوشته است، چرا باید به نام یوحنا دعا کنیم؟ این درحالی که که یوحنا چنین تعلیمی نداده که درخواست های تان را با انبیاء و مقدسین که در بهشت هستند، درمیان بگذارید.

باید پرسید وقتی کتاب مقدس تعلیم می دهد که درخواست دعاهای تان را با تثلیث (پدر،پسر و روح القدس) درمیان بگذارید، چرا باید به مریم و مقدسین متوسل شویم؟ آیا دعا کردن به تثلیث کافی نیست؟

نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ