آیا اسرائیل باید محو و نابود شود؟

image_pdfimage_print
آیا اسرائیل باید محو و نابود شود؟
آیا اسرائیل باید محو و نابود شود؟

یکی از سوالات مخالفان از مسیحیان آن است که آیا شما از عملکرد اسرائیل بر علیه اعراب حمایت می کنید؟

برای پاسخ به این سوال به نکات زیر توجه کنید:

یک. اعراب و یهودیان فرزندان ابراهیم هستند. در کتاب مقدس ۳۱۲ بار نام ابراهیم ذکر شده است. شاید او معروف ترین شخصیت در عهد عتیق باشد و بی تردید تاثیرگذار ترین شخص در تاریخ.

ابراهیم در کتاب مقدس، “دوست خدا” لقب گرفته (یعقوب فصل ۲ آیه ۲۳). هم چنین “دوست جاودانی” (دوم تواریخ فصل ۲۰ آیه ۷) و “دوست من، ابراهیم” (اشعیاء فصل ۴۱ آیه ۸) و پدر ملل (رومیان فصل ۴ آیات ۱۶- ۱۷).

ابراهیم از لحاظ تاریخی به عنوان جد یهودیان و اعراب دارای اهمیت است. خدا، ابراهیم و نسل او را برای خداپرستی به کار برد. در زمان مسیح، یهودیان افتخار می کردند که از جد ابراهیم هستند. امروزه نیز همین ادعا را یهودیان و حتی مسلمانان تکرار می کنند. یهودیت، مسیحیت و اسلام، همگی ابراهیم را به عنوان نبی خدا محترم می شمارند. در سوره بقره آیه ۴۷ به برگزیدگی قوم اسرائیل اشاره شده:”ای فرزندان اسرائیل، از نعمت هایم که بر شما ارزانی داشتم و از این که من شما را بر جهانیان برتری دادم، یاد کنید.”

خداوند به ابراهیم وعده داد:”تو را پدر امت بزرگی می گردانم. تو را برکت می دهم و نامت را بزرگ می سازم و تو مایه برکت خواهی بود. آنانی که به تو خوبی کنند، برکت می دهم و آنانی که به تو بدی نمایند، لعنت می کنم. همه مردم دنیا از تو برکت خواهند یافت” (پیدایش فصل ۱۲ آیات ۲- ۳)

” نامت را بزرگ می سازم”(آیه ۲)

به نظر می رسد که هیچکس در طول تاریخ مانند ابراهیم نیکنام و سرشناس نبوده است. در زمان مسیح، یهودیان افتخار می کردند که از جد ابراهیم هستند. امروزه نیز همین ادعا را یهودیان و حتی مسلمانان تکرار می کنند. یهودیت، مسیحیت و اسلام، همگی ابراهیم را به عنوان نبی خدا محترم می شمارند.

“آنانی را که به تو بدی نمایند، لعنت می کنم” (آیه ۳)

موسی دید که بوته ای شعله ور است، ولی نمی سوزد. در آن جا بود که برای اولین بار خداوند با موسی سخن گفت (خروج فصل ۳ آیات ۲- ۳). بوته، سمبل قوم اسرائیل بود که آتش امپراطورهای فرعون تا هیتلر و دشمنان قسم خورده یهودیان قادر نیستند اسرائیل را نابود سازند. امپراطورهای مصر، بابل، آشور، روم و هیتلر سرنگون شدند و موفق نشدند نسل قوم اسرائیل ریشه کن نمایند. آتش به شدت از درون بوته زبانه می کشید، ولی نمی توانست آن را تباه سازد! اگر خدا به وعده اش مبنی بر حمایت از قوم اسرائیل عمل نمی کرد، در واقع به عهدشکنی متهم می گردید. قوم اسرائیل فرزندان ابراهیم هستند و از طریق این قوم خدای حقیقی معرفی گردید و نجات بشر توسط عیسی مسیح تضمین شد.

وقتی خدا کسی را برکت می دهد، آن شخص تحت حفاظت الهی و لطف و رحمت خداوند قرار می گیرد. قبل از آن که کسی بتواند شما را لعنت و نفرین نماید، خداوند شما را به عنوان ایماندار مسیحی برکت داده است. این برکت الهی همواره بر لعنت دشمن در زندگی تان غلبه کرده و آن را محو و نابود می سازد.

دو. ابراهیم دو پسر داشت: اسحاق و اسماعیل. وقتی ابراهیم از خداوند درخواست کرد که کاش اسماعیل در حضور تو زیست کند (پیدایش فصل ۱۷ آیه ۱۸)، خدا در جواب او با تاکید فرمود:”در خصوص اسماعیل، تو را اجابت فرمودم. اینک او را برکت داده، امتی عظیم از اسماعیل به وجود می آورم” (فصل ۱۷ آیه ۲۰).

به تایید مسلمانان، پیامبر اسلام از نسل اسماعیل است، در حالی که تمامی یهودیان از جمله انبیای عهد عتیق از نسل اسحاق هستند. حتی قرآن هم اذعان دارد که سلسله نبوت از اسحاق می آید:”و ما اسحاق و یعقوب را به او عطا کردیم و در خانه اش مقام نبوت را و کتاب آسمانی را برقرار کردیم” (سوره عنکبوت آیه ۲۷). خداوند به ابراهیم گفت :”اما عهد خود را با اسحاق استوار خواهم ساخت” (پیدایش فصل ۱۷ آیه ۲۱).

سوم. طبق تعلیم کتاب مقدس و قرآن خدا سرزمین کنعان را به قوم اسرائیل بخشید:”ای قوم من به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر داشته است درآیید” (سوره مائده آیه ۲۱).

هم چنین در سوره اسرا آیه ۱۰۴ ذکر شده:”به فرزندان اسرائیل گفتیم در این سرزمین ساکن شوید. پس چون وعده آخرت فرا رسد شما را همه با هم محشور (گرد هم آمدن/ دورهم جمع شدن) می کنیم.”

خدا و قوم اسرائیل پیمانی با هم بسته بودند (پیدایش فصل های ۱۵ و ۱۷ و خروج فصل های ۱۹ و ۲۰). خدا وعده داد که به آن ها وفادار باشد و آن ها وعده دادند که از او اطاعت کنند.

فرزندان ابراهیم (اعراب و اسرائیل) باید به جای دشمنی و نبرد خونین، با یکدیگر مذاکره کنند. برخی از مسلمانان می گویند:”اسرائیل باید محو و نابود شود.” آنان باید ابتدا از خود سوال کنند آیا قرآن به مسلمانان حکم کرده که نسل یهودیان را ریشه کن نمایند؟ آیا قرآن پیشگویی کرده که قوم اسرائیل برای همیشه نابود خواهد شد؟

از آن جا که پاسخ سوالات منفی است، آنان باید توجه خود را به نکته دیگر معطوف کنند: قوم اسرائیل به خدای حقیقی ایمان دارد و دارای شریعت الهی است. از بت ها بیزار است و به روز داوری، فرشتگان و شیطان اعتقاد دارد. بنابراین جنگیدن با قومی که پیامبران زیادی در میان آنان بودند و مسیحیت و دین یهود را به دنیا معرفی کرد، منطقی به نظر نمی رسد. در سوره مائده آیه ۲۰ ذکر شده:”ای قوم من نعمت خودا را بر خود یاد کنید که در میان شما پیامبرانی قرار داد که به هیچکس از جهانیان نداده بود.”

جنگ بی حاصل میان فرزندان ابراهیم، مردم فلسطین را با فقر، گرسنگی و ویرانی شهرها مواجه کرده است. در جنگ جهانی دوم، بمب های اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را کاملا ویران کرد. اگر ژاپن هم چنان تلخ و منفی باقی می ماند و به نبرد ادامه می داد، هرگز به عنوان کشور صنعتی در جهان مطرح نمی گردید و محصولات ژاپن نظیر تویوتا، هاندا، سونی… در بازار وجود نداشتند. صلح و برنامه ریزی، برکت و نعمت را برای هر کشور به ارمغان می آورد.

نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

About ASHNAIE

کسی‌که همهٔ این چیزها را تصدیق می‌كند، می‌گوید: «آری! من بزودی می‌آیم!» آمین! بیا ای عیسی، ای خداوند! فیض عیسی خداوند با همهٔ شما باد، آمین!

View all posts by ASHNAIE →

دیدگاهتان را بنویسید