تاریخ کلیسا ۳

image_pdfimage_print

قسمت سوم

اصلاحات
در طول سالهای متمادی، افراد زیادی تلاش کردند که به تجاوزهای الهیاتی، سیاسی و حقوق بشری کلیسای روم رسیدگی کنند. اما همه آنها یکی پس از دیگری خاموش شدند. اما در سال ۱۵۱۷، یک کشیش آلمانی به نام مارتین لوتر بر ضد کلیسا ایستاد و همه صدایش را شنیدند. همراه با لوتر، نهضت اصلاحی پروتستان آمد و قرون وسطی به پایان رسید.
اصلاحگران از قبیل لوتر، کالوین، و زویینگلی در خیلی از نکات ریزتر الهیاتی با هم تفاوت داشتند، اما همگی در تاکیدشان بر اقتدار برتر کتاب مقدس بر سنت همسو بودند و همینطور این واقعیت که گناهکاران بوسیله فیض از طریق ایمان و جدا از اعمال نجات می یابند (افسسیان ۸:۲-۹).
هرچند که کاتولیک به اروپا بازگشت و پس از آن جنگهایی بین پروتستان و کاتولیک صورت گرفت، اما اصلاحات با موفقیت توانست قدرت کلیسای کاتولیک روم را خرد کند و دری را به عصر مدرن گشود.

عصر بشارت
کلیسا از ۱۷۹۰ تا ۱۹۰۰ توجه بی سابقه ای به کار بشارت نشان دارد. استعمار، چشمانش را در نیاز به بشارت گشوده است. صنعتی شدن، افرادی را مهیا کرد که با بنیه مالی در کار بشارتی سرمایه گذاری کنند. مبشران به سرتاسر جهان فرستاده شدند و انجیل را موعظه می کردند و کلیساها در سرتاسر جهان تاسیس شد.

کلیسای مدرن
امروزه کلیسای کاتولیک روم و کلیسای ارتدوکس شرق قدمهایی را در جهت اصلاح روابط شکسته شان برداشته اند، همانطور که کاتولیک ها و لوتری ها برداشته اند.کلیسای انجیلی شدیداً مستقل است و به طور محکم در الهیات اصلاح شده ریشه دوانده است. همچنین کلیسا شاهد ظهور جنبشهای پنطیکاستی، کاریزماتیک، جنبش جهانی و همینطور فرقه های متعددی بوده است.

آنچه که از تاریخمان می آموزیم
اگر هیچ چیزی از تاریخ کلیسا نیاموزیم، دست کم باید یک چیز مهم را تصدیق کنیم، این که بگذاریم «کلام مسیح به دولتمندی در ما ساکن شود» (کولسیان ۱۶:۳). هر یک از ما مسئولیم که بدانیم کتاب مقدس چه می گوید و بر طبق آن زندگی کنیم. وقتی که کلیسا تعالیم کتاب مقدس را فراموش می کند و گفته های عیسی را نادیده می گیرد، هرج و مرج حکمفرمایی می کند.
امروزه کلیساهای بسیاری هست، اما فقط یک انجیل وجود دارد. این همان «ایمانی است که یک بار برای همیشه به مقدّسان سپرده شده است» (یهودا ۳). باشد که ما در حفظ این ایمان مواظب باشیم و بدون تغییری آن را دست به دست کنیم و خداوند همچنان به وعده اش عمل خواهد کرد که کلیسایش را بنا کند.
پایان

منبع :ایمانداران

About امید محمدیه

آسمان وزمین زايل خواهد شد اما سخنان من هرگز زوال نخواهدپذیرفت. متی 33 -35

View all posts by امید محمدیه →

دیدگاهتان را بنویسید