قسمت چهارم
اما عدۀ دیگری این ادعا را مطرح میکنند که شاگردان عیسی، از جمله زنانی که میگفتند عیسی را زنده دیدهاند، دچار هذیان یا توهم شده بودند. طبق علم روانپزشکی، هذیان یا توهم یک گروه در یک زمانِ مشترک، امکانپذیر نیست. در آسایشگاههای روانی با کسانی روبرو میشوید که خود را پیامبر یا یکی از بزرگان معرفی میکنند. ممکن است بگوییم که برای مثال، مریم مجدلیه که بهتنهایی عیسی را زنده در مقابل خود دید، دچار توهم یا هذیان شده بود. اما در این خصوص که شاگردان عیسی که همگی در آن واحد، عیسی را در مقابل خود دیدند، چنین ادعایی از نظر علمی صدق نمیکند. طبق علم روانپزشکی، هذیان یا توهمِ گروهی غیرممکن است. یعنی امکان ندارد یک گروه، در آن واحد، دچار توهمی واحد گردند و یک چیز واحد را ببینند. این غیرممکن است. در شب یکشنبه، یعنی شبِ همان روزی که عیسی زنده شده بود، شاگردان عیسی در اتاقی جمع بودند که ناگاه عیسی در میان ایشان ایستاد. ایشان او را دیدند و با او شام خوردند. چنین رویدادی نمیتواند از نظر روانپزشکی اتفاق بیفتد، اینکه یک گروه در آن واحد، هذیانی مشابه را تجربه کنند.
تنها امکانی که باقی میماند، این است که بپذیریم عیسی بهراستی زنده شده بود. پولس رسول وقتی دربارۀ قیامت مردگان سخن میگوید، به قیام مسیح اشاره کرده، بسیار قاطع میفرماید: “امّا اگر موعظه میشود که مسیح از مردگان برخاست، چگونه است که بعضی از شما میگویند مردگان را رستاخیزی نیست؟ اگر مردگان را رستاخیز نیست، پس مسیح نیز از مردگان برنخاسته است. و اگر مسیح برنخاسته، هم وعظ ما باطل است، هم ایمان شما. بهعلاوه، برای خدا شاهدان دروغین محسوب میشویم، زیرا دربارۀ او شهادت دادهایم که مسیح را از مردگان برخیزانید، حال آنکه اگر مردگان برنمیخیزند، پس خدا او را برنخیزانیده است . . . و اگر مسیح برنخاسته، ایمان شما باطل است و شما همچنان در گناهان خود هستید . . . امّا مسیح براستی از مردگان برخاسته و نوبر خفتگان شده است.” (رسالۀ اول به قرنتیان ۱۵: ۱۲-۲۰).
این مطلب ادامه دارد
منبع: رادیو مژده