قسمت چهارم
دیدگاه سوم: آفرینش تدریجی
سومین گروه از مسیحیان و دانشمندان تعلیم میدهند که صرفا بخشی از هر دو دیدگاه اول و دوم درست است. دیدگاه آنها آفرینش تدریجی نامیده میشود. آنها اعتقاد دارند که حقایق بیشتری در دیدگاه دوم وجود دارد. آنها موافق هستند که خداوند از مدت زمان طولانی و فرایندهای طبیعی برای کوچکترین تغییرات تکاملی استفاده کرده است. اما تغییرات آهسته و دراز مدت نمیتواند گوناگونی انواع گیاهان و حیوانات را بطور کامل توضیح دهد. از اینرو، آنانی که دارای این دیدگاه سوم هستند همچنین با اولین دیدگاه در رابطه با تغییرات بزرگ و عمدهای که در مخلوقات جاندار بوجود آمده است موافق هستند. خداوند قدم به سوی آفرینش ناگهانی و ماورای طبیعی برداشت تا تغییرات عمده مورد نیاز برای تولید گیاهان و حیوانات گوناگون و بخصوص آفرینش مخلوق بشر را به انجام برساند. بر طبق نظریه آفرینش تدریجی، ” روزها“ در کتاب پیدایش فصل ۱ میتواند دورانی طولانی یا روزهایی حقیقی و مافوق طبیعی برای آفرینش باشند که مجزا از دوران دراز مدت هستند. اما ممکن است که صرفا مفهوم ادبیاتی نیز داشته باشند (به کادر: «واژه ” روز“ در پیدایش فصل ۱ به چه مفهومی است؟» مراجعه شود). دانشمندانی که این دیدگاه سوم را مستدل میدانند اشاره میکنند که این دیدگاه با شواهد فسیلی باقی مانده در سنگها همگون است. فسیلها شواهدی هستند که حتی در بعدی کوچک باز هم تغییرات تدریجی را نشان میدهند. اما این سنگوارهها همچنین نشان میدهند که انواع بسیار گوناگونی از گیاهان و حیوانات بطور ناگهانی بوجود آمدهاند بدون اینکه هیچ رابطهای بین انواع جدید با انواع پیشین وجود داشته باشد.
آن گروه از مسیحیانی که با آفرینش تدریجی توافق دارند بر این باور هستند که نظریه اولین دیدگاه (آفرینش ناگهانی) در مورد آفرینش انسان کاملا درست است. آنها اعتقاد دارند که اولین مرد و زن به طریقی ناگهانی و مافوق طبیعی خلق شدند، گرچه ممکن است خداوند از حیوانات موجود در هنگام خلقت انسان نیز استفاده کرده باشد (مقالات عمومی: معجزات و قوانین طبیعی، مشاهده شود). آنها موافقند که آدم و حوا به شکلی کاملا عادل و پارسا، و با درک اخلاقی کامل آفریده شدند، و اینکه مرگ روحانی و جسمانی مخلوق بشری حاصل سقوط در گناه بود. گرچه آنهایی که موافق آفرینش تدریجی هستند اشاره میکنند که مرگ حتما از قبل و پیش از سقوط در گناه در زمین وجود داشته است. حتی در باغ عدن گیاهان و حشراتی که دارای عمر کوتاه بودند باید میمردند. پس با وجود اینکه گناه آدم و حوا سبب فساد جهان طبیعی و مرگ انسان شد، اما به بار آورنده اولین مرگ برای گیاهان و حیوانات نبود.
بطور خلاصه مسیحیانی که با آفرینش تدریجی موافق هستند بر این باورند که خداوند برای به عمل آوردن تدریجی بسیاری از تغییرات در گیاهان و حیوانات از مدت زمان طولانی و فرایندهای طبیعی استفاده کرده است، اما خداوند از طریقهای مافوق طبیعی برای آفرینش ناگهانی و ایجاد تغییرات عمده مورد نیاز برای تولید انواع بسیار گوناگون گیاهان و حیوانات نیز استفاده کرده است. از آنجاییکه آدم و حوا به صورتی ماورای طبیعی کامل و نیکو آفریده شده بودند، پس مرگ جسمانی و روحانی انسان به سبب سقوط در گناه بوجود آمد.
پایان
منبع: رازگاه