تاریخچه بعد از ظهر یک روز تابستان سال ۱۰۵۴ میلادی، کاردینال همبر نماینده پاپ بعد از جدلی جانانه با سر اسقف قسطنطنیه وارد عبادتگاه اصلی شهر یعنی ایاصوفیه شد، سندی را روی محراب گذاشت و به سرعت از آنجا حارج شد.
تاریخچه
بعد از ظهر یک روز تابستان سال ۱۰۵۴ میلادی، کاردینال همبر نماینده پاپ بعد از جدلی جانانه با سر اسقف قسطنطنیه وارد عبادتگاه اصلی شهر یعنی ایاصوفیه شد، سندی را روی محراب گذاشت و به سرعت از آنجا خارج شد. آن سند، نامه تکفیر پاپ و دستور او به اخراج مؤمنان از آن کلیسا و نیز منع آنان از راه بهشت بود. این رویداد ناگوار اغلب به عنوان آغاز «انشقاق بزرگ» شناخته می شود، یعنی زمانی که کلیسای تا آن زمان «انشقاق ناپذیر» به ارتدوکسی شرقی و کاتولیسیسم رومی تقسیم شد.
داستان البته پیچیده تر از این است. وحدت کلیسا از همان اواخر هزاره نخست میلادی از بین رفته بود. پانصد سال پیش از آن هم بعد از ماجرای مجمع خلقیدون در سال ۴۵۱، اختلافات زیادی میان کلیسای کاتولیک و کلیسای شرقی به وجود آمده بود.
در واقع زمانی که به عنوان آغاز انشقاق شناخته می شود، در واقع نقطه پایان شکافی بود که میان شرق و غرب شکل گرفته بود. نامه تکفیر پاپ دلیل انشقاق نبود، بلکه نتیجه اختلافاتی بود که به مرور زمان پا گرفته بود.
سلسله مراتب
کلیساهای کاتولیک غربی و کلیساهای ارتدوکس شرقی روحانیان خود را در سه دسته بزرگ طبقه بندی می کنند: دیکن یا خادم، کشیش و اسقف. بزرگترین اختلاف این دو نیز در مورد موقعیت پاپ کاتولیک رم است.
در تاریخ مسیحیت، اسقف رم خیلی زود به جایگاه افتخارآمیزی رسید که آن هم به سبب جایگاه و اهمیت آن شهر بود. ارتدوکس ها پاپ را به رسمیت می شناختند اما استیلای او بر همه کلیساها و این که دستورات مذهبی او برای همه مسیحیان فصل الخطاب و لازم الاجرا باشد برای آنان پذیرفتنی نبود.
در طول هزاره دوم میلادی کلیسای کاتولیک رم به یک اقتدار معنوی متمرکز رسید اما کلیسای ارتدوکس استقلال کلیساهای دیگر را می پذیرد و خود شامل از کلیساهای مستقل گوناگونی می شود. برای مثال، سر اسقف قسطنطنیه بر سر اسقف های دیگر اعمال قدرت نمی کرد.
باورها
باورهای کلیسای کاتولیک رم به روشنی در یک کتاب تک جلدی به نام آموزه های رسمی (Catechism) گنجانده شده است. کلیسای شرق هم همین کتاب را دارد. در عین حال هر دو پیرو آموزه های کلیدی نخستین هفت شورای میان کلیسایی هستند که رهبران کلیسا بین سال های ۳۲۵ تا ۷۸۷ بر سر آن توافق کردند و عبارت از موارد زیر است:
-
سه صورت از خداوند: «پدر» در آسمان، «پسر – عیسی مسیح» در زمین و «روح القدس» که همان حضور خداوند در همه جاست.
-
توانایی عیسی مسیح همان برای خدایی و انسانی شدن.
-
موقعیت ویژه مریم به عنوان مادر خداوند
-
استفاده از نشان مذهبی در هنگام عبادت