رویداد ربوده شدن و آمدن ثانوی مسیح اغلب با هم اشتباه گرفته میشوند. بعضی وقتها مشخص کردن این موضوع که آیا یک آیهی کتاب مقدس به ربوده شدن اشاره میکند و یا آمدن ثانوی، مشکل است. با این وجود، در مطالعهی پیشگوییهای کتاب مقدس دربارهی زمانهای آخر، تفاوت قائل شدن بین این دو مهم است.
ربوده شدن زمانی اتفاق میافتد که عیسی مسیح برای برداشتن کلیسا (همهی ایمانداران) از روی زمین میآید. رویداد ربوده شدن در اول تسالونیکیان ۱۳:۴-۱۸ و اول قرنتیان ۵۰:۱۵-۵۴ توضیح داده شده است. ایماندارانی که مرده اند، بدنهایشان قیام خواهد کرد و همراه با ایماندارانی که زندهاند مسیح را در هوا ملاقات خواهند کرد. این رویداد در یک چشم بهم زدن اتفاق خواهد افتاد. آمدن ثانوی مسیح زمانی است که عیسی مسیح برای شکست دادن ضد مسیح، نابود کردن شیطان و تاسیس پادشاهی هزار سالهاش باز میگردد. آمدن ثانوی در مکاشفه ۱۱:۱۹-۱۶ توضیح داده شده است.
تفاوتهای مهم بین رویداد ربوده شدن و بازگشت دوباره عبارتند از:
۱) در رویداد ربوده شدن، ایمانداران خداوند را در هوا ملاقات میکنند (اول تسالونیکیان ۱۷:۴). در آمدن ثانوی، ایمانداران همراه عیسی مسیح به زمین باز میگردند (مکاشفه ۱۴:۱۹).
۲) آمدن ثانوی پس از دوره مصیبت عظیم و هولناک روی خواهد داد (مکاشفه ۶—۱۹). رویداد ربوده شدن قبل از مصیبت عظیم اتفاق خواهد افتاد (اول تسالونیکیان ۹:۵؛ مکاشفه ۱۰:۳).
۳) رویداد ربوده شدن، شامل برداشتن ایمانداران از روی زمین بهمنزلهی عمل رهایی میباشد (اول تسالونیکیان ۱۳:۴-۱۷؛ ۹:۵). آمدن ثانوی شامل برداشتن غیر ایمانداران بهمنزلهی عمل داوری میباشد (متی ۴۰:۲۴-۴۱).
۴) رویداد ربوده شدن مخفی و آنی انجام خواهد شد (اول قرنتیان ۵۰:۱۵-۵۴). آمدن ثانوی برای همه آشکار و قابل دیدن خواهد بود (مکاشفه ۷:۱؛ متی ۲۹:۲۴-۳۰).
۵) آمدن ثانوی مسیح بعد از یک سری رویدادهای خاص زمانهای آخر اتفاق خواهد افتاد (دوم تسالونیکیان ۴:۲؛ متی ۱۵:۲۴-۳۰؛ مکاشفه ۶—۱۸). رویداد ربوده شدن بسیار فوری و در هر لحظهای ممکن است اتفاق بیافتد (تیتوس ۱۳:۲؛ اول تسالونیکیان ۱۳:۴-۱۸؛ اول قرنتیان ۵۰:۱۵-۵۴).
چرا مهم است که رویداد ربوده شدن و آمدن ثانوی را متمایز کنیم؟
۱) اگر ربوده شدن و آمدن ثانوی یک رویداد باشند، پس ایمانداران نیز دورهی مصیبت عظیم را پشت سر خواهد گذاشت (اول تسالونیکیان ۹:۵؛ مکاشفه ۱۰:۳).
۲) اگر ربوده شدن و آمدن ثانوی یک رویداد باشند، پس بازگشت مسیح قریبالوقوع نخواهد بود – خیلی چیزها هستند که باید اتفاق بیافتد پیش از آنکه او بتواند ظهور کند (متی ۴:۲۴-۳۰)
۳) در توضیح دورهی مصیبت عظیم، در هیچ جای مکاشفه فصلهای ۶—۱۹ نامی از کلیسا برده نشده است. در دورهی مصیبت عظیم که “زمان تنگی یعقوب” نیز نامیده میشود ( ارمیا ۷:۳۰)، خدا دوباره توجه اصلی خود را معطوف قوم اسرائیل خواهد کرد (رومیان ۱۷:۱۱-۳۱).
رویداد ربوده شدن و آمدن ثانوی شبیه هم هستند اما دو واقعهی مجزا میباشند. هر دو شامل بازگشت مسیح میشوند. هر دو رویداد هایی مربوط به زمانهای آخر هستند. با این وجود، بسیار مهم است که تفاوتهای آنها را تشخیص دهیم. بطور خلاصه، رویداد ربوده شدن به بازگشت مسیح بر روی ابرها برای برداشتن همهی ایمانداران از روی زمین قبل از زمان غضب خدا گفته میشود. آمدن ثانوی، به بازگشت مسیح به زمین برای پایان دادن به دورهی مصیبت عظیم و شکست دادن ضد مسیح و امپراطوری پلید او میباشد.
منبع: www.gotquestions.org