کلیسای تاتو ارمنستان؛ دریچه‌ای رو به کوهستان+عکس

image_pdfimage_print

کلیسای tatev ( به ارمنی: Տաթևի վանք) ارمنستان در قرون وسطی در سال های بین ۸۹۵ تا ۹۰۶ و در منطقه سیونیک ( syunik ) و در روستایی با همین نام در جنوب شرق ارمنستان واقع شده است.

در صد سال گذشته این کلیسا نه تنها مرکز معنوی سیونیک بوده بلکه مرکز مهم علمی، فرهنگی و آموزشی ارمنستان بوده است. این کلیسا در حال حاضر شامل یک مجموعه توریستی بزرگ است. قابل توجه ترین تله کابین که رکورد دار در گینس جهانی می باشد به عنوان طولانی ترین تله کابین جهان در این منطقه توجه ها را به خود جلب میکند. با توجه به اینکه کلیسای تاتو مهمترین و شناخته شده ترین منطقه گردشگری در استان سیونیک است ارامنه با ساخت این تله کابین از روستای هالیدزور به تاتو کشیده شده است و برای سهولت دسترسی کلیسا مورد استفاده قرار می گیرد. آنها نام این تله کابین را بال های تاتو نام نهادند. دیگر جاذبه ی این منطقه وجود پل “Satani Kamurj” و دیگر مناظر طبیعی ساخت دست بشر می باشد. کلیسای تاتو و مناطق مجاور آن در سال ۱۹۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

در کنار کلیسا، موزه‌ی روغن کشی هم وجود دارد که سازه‌های آن از قرن ۱۷ باقی مانده است. دستگاه روغن کشی با نیروی گاوهایی که به صورت دوار حرکت می‌کردند کار می‌کرد و از دانه‌های کتان، کنجد و خردل روغن حاصل می‌شد.

کلیسای تاتو دارای چهارچوب طلا کوب می باشد که بخشهایی از انجیل روی آن نگارش شده است. درب کلیسای تاتو یک منبت کاری بسیار زیبا با الگوهای گل های زیبا حک شده است. قبل از اینکه صومعه تاتو محل عبادت مسیحیان باشد به عنوان یک معبد بت پرستی از آن استفاده می شد. در قرن نهم با کمک‌های مالی شاهزاده فیلیپ سیونیک، کلیسای جدیدی در نزدیکی کلیسای قدیمی تر ساخته شد. با گذر زمان و افزایش اهمیت اقتصادی و سیاسی این کلیسا، ساختمان قدیمی دیگر احتیاجات را برآورده نمی کرد، بنابراین هوانس (جان) با جلب حمایت‌های مالی شاهزاده آشوت توانست کلیسای جدیدی را بنا کند.

در طی سال ها بر اثر هجوم نیروهای نظامی کلیسا و ساختمان های اطراف آن تخریب گردید ولی در فاصله زمانی کوتاهی مجدد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این کلیسا بار ها و بارها از طرف سلجوقیان، مغول ها تیمور لنگ ، تیموریان، آقا محمدخان قاجار مورد حمله و تجاوز قرار گرفت. بعد از یک زلزله شدید در سال ۱۹۲۱، گنبد کلیسا سنت پل و پیتر و برج ساعت تخریب شدند. اخیرن این کلیسا بازسازی شد اما برج ساعت همچنان در همان وضعیت به سر می‌برد.


کلیسای تاتو از سه بخش با نام‌های سنت پل و پیتر، سنت گریگوری روشن‌گر و سنت مری تشکیل شده است، و بخش‌هایی مانند کتابخانه، سالن غذاخوری، برج ناقوس کلیسا، حجره های راهبان، مقبره و ساختمان‌های اداری در صومعه تاتو دیده می‌شود. قدیمی ترین بخش به جا مانده از کلیسا تاتو ساختمان کلیسای سنت پل و پیتر است، که با نام کلیسای حواریون نیز خوانده می شود. ساختمان کلیسا از یک گنبد مرکزی، دو ستون و قربانگاه تشکیل شده است. دیوار های داخلی و خارجی از سنگ های برش خورده تزیین شده است. و جالب تر از همه اینکه مقبره گریگور تاتواتسی، آخرین سنت مقدس کلیسای حواریون ارمنی نیز در این کلیسا واقع شده است.

About منبع : محبت نیوز

View all posts by منبع : محبت نیوز →

دیدگاهتان را بنویسید