چه روزی روز سبت است، شنبه یا یکشنبه؟
آیا عقیدۀ یکشنبه بعنوان “سبت مسیحیان” غیر کتاب مقدسی است؟
اغلب ادعا می شودکه “خدا روز سبت را در باغ عدن برقرار کرد” و این بعلت ارتباط بین سبت و خلقت در خروج ۲۰ : ۱۱ است. اگر چه استراحت خدا در روز هفتم (پیدایش ۲ : ۳) سایه ای از قانون سبت در آینده بود، اما در کتاب مقدس قبل از اینکه فرزندان اسرائیل سرزمین مصر را ترک کنند، حرفی از سبت نیست. جایی در کتاب مقدس نوشته نشده است که از آدم تا موسی سبتی نگهداشته می شد.
کلام خدا کاملا واضح است که نگه داشتن سبت علامت مخصوصی بین خدا و اسرائیل بود: “پس بنی اسرائیل سبت را نگه بدارند نسلا بعد نسل سبت را بعهد ابدی مرعی دارند. این در میان من و بنی اسرائیل آیتی ابدیست زیرا که در شش روز خداوند آسمان و زمین را ساخت و در روز هفتمین آرام فرموده استراحت یافت” (خروج ۳۱ : ۱۶-۱۷).
در تثنیه ۵، موسی ده فرمان را برای نسل بعد تکرار می کند. در اینجا بعد از اینکه در آیات ۱۲- ۱۴ فرمان به نگه داشتن سبت داده می شود، موسی دلیل اینکه سبت به قوم اسرائیل داده می شود بیان می کند: “و بیاد آور که در زمین مصر غلام بودی و یهوه خدایت ترا بدست قوی و بازوی دراز از آنجا بیرون آورد. بنا براین یهوه خدایت ترا امر فرموده است که روز سبت را نگه داری” (تثنیه ۵ : ۱۵).
قصد خدا برای دادن سبت به قوم اسرائیل این نبود که آفرینش را بیاد داشته باشند، بلکه باید بردگی در مصر و نجات خداوند را بیاد می آوردند. به آنچه برای نگه داشتن سبت لازم بود توجه کنید: در سبت شخص نمی توانست خانه اش را ترک کند (خروج ۱۶ : ۲۹)، نمی توانست آتش روشن کند (خروج ۳۵ : ۳)، و نمی توانست کسی را به کار گمارد (تثنیه ۵ : ۱۴). کسی که قانون سبت را می شکست باید کشته می شد (خروج ۳۱ : ۱۵، اعداد ۱۵ : ۳۲-۳۵).
بررسی قسمتهای مختلف عهد جدید به ما چهار نکته مهم را نشان می دهد:
۱_ وقتی مسیح در بدن پر جلالش و در روزی که ذکر شده ظاهر شود، آن روز روز اول هفته است (متی ۲۸: ۱ و۹ و۱۰ ، مرقس ۱۶ : ۹ ، لوقا ۲۴ : ۱ و ۱۳ و ۱۵ ، یوحنا ۲۰ : ۱۹ و ۲۶).
۲_ تنها وقتی که سبت از اعمال رسولان تا مکاشفه گفته شده است منظور بشارتی به یهودیان در کار بوده و معمولا در کنیسه اتفاق افتاده است ( اعمال رسولان بابهای ۱۳-۱۸). پولس رسول نوشت که “یهود را چون یهود گشتم تا یهود را سود برم” (۱ قرنتیان ۹ : ۲۰). پولس به کنیسه نرفت تا با آنها مشارکت داشته باشد و مقدسین را بنا کند، اما رفت تا گمشدگان ملزم شده نجات یابند.
۳_ پولس رسول می گوید “بعد از این بنزد امتها می روم” (اعمال رسولان ۱۸ : ۶)، سبت دیگر هرگز ذکر نشد.
۴_ بجای اینکه بخواهیم به روز سبت بچسبیم، بقیۀ عهد جدید بر عکس آن را می گوید (منجمله کولسیان ۲ : ۱۶).
با دقت بیشتر به نکتۀ چهارم در بالا متوجه می شویم که در عهد جدید برای ایمانداران نگه داشتن روز سبت الزامی نیست.