در جوامع مسیحی به عکس جوامع اسلامی که در انسداد فکری هستند نقد به مسیحیت در سینما آزاد است بدون آنکه فیلمساز سر از سیاه چالهها و زندان و خانههای شخصی وزارت اطلاعات درآورد.
سعید ارجمندفر
«محبت نیوز»- چند سالی هست که بخشی از برنامههای رادیویی در ایران اختصاص به تخریب مسیحیت دارد. محتوای این برنامهها مشترک است و اغلب تعدادی طلبه، منبری و استادی از حوزه دور هم مینشینند و در مباحثی یکطرفه مباحث را مطرح و همدیگر را تایید میکند و اسم آن را هم برنامهسازی و روشنگری میگذارند.
برنامه «شعبده شوم» که از “رادیو گفتگو” پخش میشود از آن دسته برنامههایی است که سازندگان آن ماموریت ضدیت با مسیحیت را در حوزه سینما و هنر دنبال میکنند. پیگیریها نشان میدهد ساخت این برنامهها که مخاطب زیادی هم ندارد حتی برای مجریان و اساتید و طلبههایی که در بحثهای آن شرکت میکنند نان و آب چشمگیری ندارد اما به نظر میرسد برای ارتقاء جایگاه و کسب و اعتبار آنها در محافل حوزوی کانال مورد پسندی در امر «رزومه سازی» است.
اما انگیزه مهمتر از ساخت و تولید این برنامهها که باید تاکید کرد «خبرگزاری مهر» (وابسته به سازمان تبلغیات اسلامی) منعکس کننده آن است که در امتداد مسیر «جریان سازی» و «پرونده سازی» و دادن خوراک فکری به دستگاههای امنیتی برای مقابله با ترویج مسیحیت است. در واقع نگرانیهای جمهوری اسلامی از افزایش روز افزون گرایش به مسیحیت است که سبب شده بازار تولید چنین برنامههایی بدون مخاطب داغ بماند وگرنه به اعتراف مقامهای جمهوری اسلامی مخاطبان صدا و سیما چنان ریزش داشته که مایه آبرو ریزی شده است.
“امیر رشیدی” استاد دانشگاه و کارشناس الهیات و ادیان به تازگی مهمان این برنامه بود و در مورد «کارکردهای سینمای مسیحی» صحبت کرده و گفته «اگر مبانی و پیش زمینههای آثار آخرالزمانی سینمای مسیحی در آمریکا را فاکتور بگیریم، تحلیل دقیقی از سینمای مسیحی نخواهیم داشت.»
او سپس با فرض گرفتن اینکه «اومانسیم و سرمایهداری مهم ترین مبنای سینمای آمریکاست» مدعی شده این دو مفهوم مهمترین پدیدههایی هستند که در سینمای گران قیمت هالیوود مورد نظر قرار گرفته و اولین مبنای آثار آخرالزمانی سینمای غرب را به عهد عتیق مربوط دانسته و در تکمیل حرفهایش گفته «در عهد عتیق، تاریخ، احکام، اسطوره ها و سنبل های یهودی همیشه در سینمای غرب نقشی جدی و حیاتی داشتهاند.»
او سپس گفته «جهان غرب از دین استفاده ابزاری میکند و سینمای غرب همواره ذهن انسانها را طوری تربیت میکند که آماده پذیرش هرگونه تغییرات باشند.
در ادامه برنامه نیز “سعید ارجمندفر” از حوزویهایی که خیلی از حضور در چنین بحثهایی ذوق زده است، گفته «آخرالزمان در نگرش مسیحی، یهودی و صهیونیستی بازخوانی ظهور مسیح است.» او سپس میگوید «مسیحیان صهیونیست با استفاده از دیدگاه یهودیان، اعتقادات خود را تکمیل کرده و به آن عمل میکنند. به طوری که به نوعی به چالشهای ظهور مسیح اعتقاد دارند و زمینههایی را برای این امر فراهم میکنند.»
البته ارجمندفر نباید فراموش کند که ۲۹ آذر ۱۳۹۷، همایش ملی «فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزههای مهدوی» در قم برگزار شد که عبدالله جوادی آملی سخنران اصلی آن بود و او تاکید کرد «عظمت نیروهای مسلح ریشه در فرهنگ مهدویت دارد».
به نظر میرسد کارشناسان پرادعای دینی که یک سویه در «رسانه میلی» نشستند و حتی در حد یک منتقد نصفه و نیمه سینما کیفیت و اطلاعات ندارند آنقدر هم انگیزه ندارند که توجه کنند قبل از ورود به چنین مباحثی تحقیق کنند باورهای آخرالزمانی تا چه اندازه برای جمهوری اسلامی حیاتی شده که دکترین دفاعی خود را هم روی آن استوار کردند! چه رسد به محتوای سینما و تلویزیون که باور به مهدویت با جن و پری و اوهام هم تلفیق میشود.
بیشک در سینمای غربی دهها اثر تولید شدند که مستقیم و غیرمستقیم برگرفته از باورهای مسیحی دارند. ضمن این که در جوامع مسیحی به عکس جوامع اسلامی که در انسداد فکری هستند نقد به مسیحیت هم در همان سینما آزاد است بدون آنکه فیلمساز سر از سیاه چالهها و زندان و خانههای شخصی وزارت اطلاعات درآورد.
حکایت نقد مسیحیت از روی سینمای مسیحیت و مرتبط دادن آن به صهیونیست و جاده صاف کردن برای نهادهای امنیتی حکایت «از آب کَره گرفتن» است که البته در حوزه خوب آموزش داده میشود.