بر اساس کتاب مقدس، چه چیزی پیوند ازدواج را برقرار می کند؟

image_pdfimage_print

قسمت دوم

۳) خدا در لحظه ای که زن و مرد وارد رابطه جنسی با یکدیگر می شوند، آنان را مزدوج محسوب می دارد. برخی ها از این دیدگاه اینطور استدلال می کنند که یک زوج متاهل تا زمانی که ازدواج را در رابطه جنسی کامل نکرده باشند، حقیقتاً از دید خدا مزدوج نیستند. برخی دیگر اینطور استدلال می کنند که اگر زن و مردی با هم رابطه جنسی داشته باشند، خدا آنها را مزدوج محسوب می دارد. مبنای این دیدگاه این است که رابطه ی جنسی بین زن و شوهر، در واقع اصل «یک تن شدن» را به طور نهایی تحقق می بخشد (پیدایش فصل ۲ آیه ۲۴؛ متی فصل ۱۹ آیه ۵؛ افسسیان فصل ۵ آیه ۳۱). از این حیث، رابطه جنسی، «مُهر» نهایی بر پیمان ازدواج است. اما این دیدگاه که آمیزش جنسی، ازدواج را برقرار می کند، از لحاظ کتاب مقدسی صحیح نیست. اگر زوجی که از لحاظ قانونی و تشریفاتی با هم ازدواج کرده اند، اما بنابر دلایلی قادر به آمیزش جنسی نیستند، باز هم متاهل به حساب می آیند.

ما می دانیم که خدا آمیزش جنسی را با ازدواج برابر نمی داند چراکه عهد قدیم، غالباً تمایزی بین همسر و زن صیغه ای (متعه) قائل می شود. مثلاً دوم تواریخ فصل ۱۱ آیه ۲۱ زندگی خانوادگی یک پادشاه را توصیف می کند: «رحبعام، معکه را بیشتر از سایر زنان و کنیزان خود دوست می‌داشت. (رحبعام هیجده زن، شصت کنیز، بیست و هشت پسر و شصت دختر داشت)». در این آیه، متعه ها که رابطه جنسی با رحبعام پادشاه داشتند همسران او به شمار نمی آمدند و در طبقه ی جداگانه ای ذکر می شوند.

همچنین، اول قرنتیان فصل ۷ آیه ۲ نشان می دهد که رابطه جنسی پیش از ازدواج بی عفتی است. اگر آمیزش جنسی موجب شود که یک زوج، مزدوج شوند، در آنصورت نمی تواند بی عفتی محسوب شود چرا که در لحظه ای که وارد رابطه جنسی شدند، مزدوج به حساب خواهند آمد. قطعاً هیچ اساس کتاب مقدسی ای برای این وجود ندارد که یک زوج، پیش از ازدواج، رابطه جنسی با هم داشته باشند و سپس اعلام کنند که زن و شوهر هستند و بدین صورت تمام روابط جنسی آینده شان اخلاقی و مورد حرمت خدا باشد. این کتاب مقدسی نیست.

داستان اسحاق و ربکا در پیدایش فصل ۲۴ می تواند مثالی برای ازدواج تنها از راه آمیزش جنسی و بدون برگزاری هیچ نوع مراسمی باشد. اما جزئیات این داستان حاکی از آن است که این ازدواج طی یک پروسه رسمی انجام شده است. ابراهیم، پدر اسحاق، به خدمتکار خود فهرستی از کارها را داد تا بتواند برای اسحاق همسر پیدا کند (پیدایش فصل ۲۴ آیه های ۱-۱۰). خدمتکار تمامی کارهایی که ابراهیم از او خواسته بود را انجام داد به علاوه اینکه خودش نیز از خداوند راهنمایی و تاییدیه درخواست کرد (آیه های ۱۲-۱۴). خداوند او را راهنمایی کرد و همچنین تمامی آزمایش های خدمتکار را تایید کرد تا نشان دهد که ازدواج اسحاق مورد تایید او می باشد (آیه های ۱۵-۲۷). خدمتکار آنچنان از خواسته خدا مطمئن شده بود که تمام جزییات مربوط به مورد تایید بودن بودن این ازدواج از طرف خدا را به لابان، برادر ربکا، توضیح داد (آیه های ۳۲-۴۹). تا قبل از اینکه شام را صرف کنند، همگی متوجه شدند که ازدواج اسحاق و ربکا خواست خداوند است (آیه های ۵۰-۵۱). سپس شیربها و پیشکشی ها اهدا شد و توافق زبانی بین آنها رد و بدل شد (آیه های ۵۲-۵۹).بنابراین، بسیار بعید به نظر میرسد که ازدواج آنها تنها بر اساس آمیزش جنسی بیان شده در آیه ۶۷ بوده باشد. پروسه های فرهنگی و مراسم مهریه و شیربها انجام شد، بر سر شرایط به توافق رسیده شد، جواب دعا دیده شد و برکت آشکار خداوند در سراسر این سناریو اعمال شد.

پس، چه چیزی ازدواج را در نظر خدا برقرار می سازد؟ به نظر می رسد که اصول زیر باید پیروی شود: ۱) تا آنجا که الزامات قانونی معقول هستند و بر خلاف کتاب مقدس نیستند، زن و مرد باید همه مصوبه های رسمی حکومتی را پیگیری کنند. ۲) زن و مرد باید از عرف فرهنگی، خانوادگی، و قراردادی که برای به رسمیت شناخته شدن زوج به عنوان «ازدواج رسمی» بکار می رود، پیروی کنند. ۳) اگر امکان دارد، زن و مرد باید ازدواج را از لحاظ جنسی کامل کنند و جنبه ی جسمانیِ اصل «یک تن شدن» را محقق کنند.

اما اگر یک یا بیشتر از یکی از این اصول محقق نشود چه؟ آیا چنین زوجی باز هم در نظر خدا زن و شوهر تلقی می شوند؟ نهایتا این بین زوجین و خدا است. خدا از درون قلب های ما آگاه است (اول یوحنا فصل ۳ آیه ۲۰). خدا تفاوت بین عهد راستین ازدواج و تلاش برای توجیه بی عفتی جنسی را می داند.
پایان
منبع: gotquestions

دیدگاهتان را بنویسید