۳۸۱ – کلیسا چیست ؟
الف – لغت یونانی برای کلیسا به معنای خوانده شدگان می باشد .یونانیان از این لغت در مورد جماعت یا گروه هایی که برای یک مقصود گرد همایی میکردند استفاده می کردند .
ب – کلیسا گروهی از مردم می باشند که خدا آنان را از دنیا فرا خوانده تا او را خدمت کنند . زیرا خدا قوم خود را خوانده است تا از دنیا جدا باشند و در قدوسیت زندگی کنند .
ج – کلیسا دو مفهوم را در بر میگیرد : کلیسای جهانی و کلیسای محلی
متی باب ۱۶ آیه ۱۸
افسسیان باب ۱ آیه ۲۲
اول پترس باب ۲ آیه ۹
۳۸۲ – مفهوم جهانی کلیسا به چه معناست ؟
الف – کلیسای جهانی به معنای کلیت جماعت نجات یافته است . هر فردی که تولد تازه را دریافت کرده ، زنده یا حتی اگر فوت شده باشد ، قسمتی از کلیسای جهانی است .
ب – مجموعه جماعت های بسیاری که با دید گاه های متفاوت وجود دارند ، کلیسای جهانی را میسازد .
۳۸۳ – چگونه میتوان ازوی از کلیسای جهانی بود ؟
برای این منظور تنها یک راه وجود دارد . و آن اینکه از طریق ایمان به عیسی مسیح عادل شمرده شویم. نیازی نیست در همان کلیسایی که والدین ما درآن عضو هستند یا در آن کلیسا از کودکی به بزرگ شدیم ، عضویت یابیم. اساس عضویت ما بایستی بر اساس پذیرفتن مسیح به عنوان ناجی خود و انتخابی فردی باشد .
اعمال رسولان باب ۲ آیه ۴۷
۳۸۴ – آیا هر کسی که خود را مسیحی می نامد ، ازوی از کلیسای جهانیست ؟
خیر . افراد بسیاری وجود دارند که خود را مسیحی می دانند به این صرف که بودایی یا مسلمان و یا هندو نیستند . این افراد مسیحیان فرهنگی می باشند . شاید در خانواده مسیحی به دنیا آمده اند ولی تولد تازه را دریافت نکرده اند . پس جزیی از کلیسای جهانی نیستند .
متی باب ۷ آیه ۲۱-۲۳
۳۸۵ – کلیسای جهانی چه مرزهایی دارد ؟
الف – کلیسای جهانی دارای هیچگونه مرزهای نژادی یا فرقه ای ، اصولی ، فرهنگی و یا زبانی نمیباشد .
ب – اولین مرز در زمان اولیه ، مرز بین قوم اهل ختنه و غیر ختنه بود . یهودیان برای پذیرفتن ا مسیله برابری اهل ختنه با بی ختنه ها بسیار کند رشد کردند ، علیرغم حرفهای مسیح در این مورد . عیسی آشکارا می گوید که او بره های بسیاری دارد که از قوم یهود نیستند .
یوحنا باب ۱۰ آیه ۱۶
غلاتیان باب ۲ آیه ۱۱-۱۲
۳۸۶ – اساس اتحاد در کلیسای جهانی چیست ؟
الف – اساس اتحاد ما بر دو قسمت است ، به موازات تکیه بر اساس مسیحیت ، یکدیگر و سنت های یکدیگر را احترام میگذاریم .
ب – همچنان تکیه اصلی ما بر نجات از طریق خون مسیح و الهام بخشی از کلام انجیل است .
اول یوحنا باب ۲ آیه ۱۸-۲۲
اول یوحنا باب ۴ آیه ۱-۳
ج – ما موظف به احترام به نقطه نظر های فرهنگی یکدیگر در مورد اصول جزیی هستیم .
اول قرنتیان باب ۹ آیه ۲۰-۲۲
۳۸۷ – آیا دریافت نجات مسیح ما ازوی از کلیسای جهانی می کند ؟
الف – بله و نه . وقتی به فیض خون مسیح تبریه شده اعلام میشویم ، ازوی از کلیسای جهانی محسوب می شویم.
ب – وقتی نجات را دریافت میکنیم ، خود به خود ازوی از کلیسای محلی محسوب نمیشویم .
۳۸۸ – کلیسای محلی چیست ؟
الف – بیان محلی از کلیسای جهانیست.
ب – کلیسای جهانی بزرگتر از آن است قادر به تشکیل جلسات مشترک و مستمر را داشته باشد . پس مقدسین هر منطقه با گرد همایی منظم و مشارکت و پرستش بیانگر محلی کلیسای جهانی میشوند .
ج – یک کلیسای محلی دارای همان پایه اصولی تعلیمی مطابق با کلیسای جهانی می باشد و نیز همان معتقد به حکم و تعهد به بشارت پیام خوش انجیل است .
اول قرنتیان باب ۱ آیه ۲
اول تسلوکیان باب ۱ آیه ۱
۳۸۹ – عبادت و پرستش جمعی به چه معناست ؟
الف – پرستش جمعی یعنی وقتی بدن مسیح با هم در روح عبادت پرستش می کنند .
۱ . خدا هر فرد را خوانده تا او را فردی بپرستد . همچنین خدا انتظار دارد که او را به صورت گروهی بپرستیم .
۲ . عبادت جمعی شامل دعا ، پرستش ، ستایش ، تعلیم و وعظ کلام ، بشارتو خواندن کلام و هدایت بر طبق نیاز مقدسین می باشد .
ب – هر شخص باید آماده برای یاری در شرکت در عبادت جمعی بوده و در خدمات مختلف آماده یاری باشد . مثلا در سرود و تشویق ایمانی یکدیگر .
ج – خداوند هر یک از اعضا بدن مسیح را با عطایی برکت داده است . مقصود اصلی هر هدیه روحانی ، بنای بدن مسیح در مشارکت ماست .
اول قرنتیان باب ۱۴ آیه ۲۶
اول قرنتیان باب ۱۴ وایه ۱۲
۳۹۰ – مشارکت به چه معناست ؟
الف -معنای این لغت در زبان انگلیسی یعنی به اشتراک گذاری علایق یا تجربیات و یا ایده های واحد . این گونه مشارکت منجر به دوستی نزدیک و حمایت دو جانبه افراد می شود .
اعمال رسولان باب ۲ آیه ۴۲
فیلیپیان باب ۲ آیه ۱-۳
ب – مشارکت مقدسین در کلیسا در دو لول متفاوت صورت میگیرد . دوستی طبیعی و خویشاوندی روحانی .
۱. دوستی طبیعی از اشتراک در علایق و معیار های یکسان حاصل میشود .
۲. وجود خویشاوندی روحانی از این مسیله سر چشمه میگیرد که ما دارای یک پدر آسمانی هستیم. تولد تازه ما در روح ما را به مقدسین ، خواهران و برادران در مسیح مبدل می کند . و گاه این نسبت فامیلی روحانی حتی از نسبت خانواده طبیعی بسیار قوی تر عمل می کند .
ج – خداوند . کلیسا ، این ارگان زنده را مرکز مشارکت طبیعی و روحانی مسیحیان قرار داده است .
متی باب ۱۲ آیه ۴۶-۵۰
دوم قرنتیان باب ۶ آیه ۱۴-۱۵
د – به عنوان قسمتی از مشارکت ما ، خداوند هر عضو از بدن مسیح را برای خدمتی و انتشار قوت خوانده است .
قلاتیان باب ۶ آیه ۲
اول یوحنا باب ۴ آیه ۱۱
۳۹۱ – آیا همه کلیساهای محلی بایستی به یک گونه باشند ؟
خیر . هر کلیسایی دارای ضعف ها و قوت های متفاوتی می باشد . بهترین مثال در مورد این مطلب ، مثال هفت کلیسا در کتاب مکاشفه یوحنا می باشد . در بابهای ۲ و ۳ . تمامی این کلیساها در مکان فعلی کشور ترکیه واقع بودند و به شعا ع ۷۰ میل از یکدیگر و هر یک دارای کاراکتر مجزایی بودند .
۱. کلیسای افسوس : این کلیسا مجموعه ای از افرادی تلاش کننده بود که از تعالیم و معلمین کاذب بیزار بودند . اما آنان به نوای اجازه داده بودند که معاش و کاسبی شان الویتی برتر از مسیح در زندگیشان داشته باشد . و عشق نخستین خود را فراموش کرده بودند .
۲. کلیسای سمیرنا : این کلیسا در زیر فشار جفای دایم بود و خصوصا از سوی یهودیانی که دارای روح شریر و دیوان بودند تحت آزار قرار می گرفتند . این کلیسا هم دچار رنج های اقتصادی بود و هم به سبب ایستادگی استوار در ایمن خود به مسیح در زندان ها و اسارت قرار می گرفت .
۳. پرغامس : این کلیسا در قلب و مرکز فعالیت های شیطانی واقع بود ولی قادر بودند که صادقانه در ایمن به مسیح بایستند . اشکال اصلی و عمده این کلیسا روشن فکری بیش از حد آن بود .و به تدریج معلمین کاذب و دروغ های زیرکانه آنان را پذیرفتند و دام فریب زنا و بت پرستی در مشارکت های خود راه دادند .
۴. طیا تیرا : قدیسین این کلیسا وفا دارانه مسیح را خدمت می نمودند اما دچار یک اشتباه شدند و آن اینکه تعلیم یک نبیه باطل را پذیرفتند و از طریق تعلیم این نبیه دروغین ، گناه های جنسی و بت پرستی وارد این کلیسا شد .
۵. ساردیس : این کلیسا ، کلیسایی بود که در حین خدمت به خواب فرو رفته بود . آنان شهرت نیکویی داشتند که لایق آن نبودند . آنان قادر به گفتن کلام صحیح بودند ولی زندگی آنان با کلام مغایرت داشت . آنان همان کلیسای در مرز فاجعه بودند که شیاد تعداد قدیسین آن انگشت شمار بود .
۶ . فیلادلفیا : این کلیسا ضعیف ولی وفا دار بود . و متشکل از گروهی از قدیسین بود که تحت جفای شدید بودند .
۷ . لاودکیه : قدیسین این کلیسا ولرم بودند . نه سرد بودند و نه گرم . آنان حقیقت را میدانستند اما با قدرت برای آن ایستادگی نمی کردند . آنان در مسایل دنیوی ثروتمند و از نظر روحانی فقیر بودند .
۳۹۲ – آیا همه کلیساهای محلی بایستی به یک گونه در مورد همه مسایل بیاندیشند ؟
نه . این فضا در کتاب مقدس ، برای اختلافات اعتقادی صادقانه ، در درون چارچوب کتاب مقدس وجود دارد.
رومیان باب ۱۴ آیه ۵-۶
۳۹۳ – آیا همه کلیساهای محلی از یک درجه تاکید و قوت و وزارت بر خوردارند ؟
الف – خیر . هر کلیسا از سوی خدا خوانده شدگی مخصوصی دارد . و این وظیفه شبان و کشیش ارشد کلیساست که طبق خوانده شدگی خاص کلیسای خود عمل کند و تقلید کننده از کلیساهای دیگر نباشد .
ب – هر کلیسا شخصیت و روح و خوانده شدگی موسس خود را دنبال می کند .
۱. اگر کلیسایی به دست یک مبشر و آوانجلیست آغاز به کار نموده ، همواره تحت نفوذ قوی آوانجلیستی رشد خواهد کرد .
۲. اگر کلیسا به دست یک معلم کلام آغاز به کار نموده ، همواره در جهت تعلیم و تحصیل و کلاسی کلام پیشرفت خواهد داشت .
۳. اگر کلیسا به دست یک فرد یاغی که از کلیسای دیگر به جهت نزاع جدا شده آغاز شود ، همواره روح نفاق و نزاع آن کلیسا را دنبال خواهد نمود .
ج – مکان و موقیت محلی کلیسا بر نوع وزارت کلیسا تاثیر گزار است . خدمات یک کلیسا در منطقه مرفه حومه شهر با کلیسایی که آشپز خانه برای فقرا را اداره میکند و یا خدمات بوتیک های دست دوم خیریه را بر دوش دارد بسیار متفاوت می باشد .
۳۹۴ – چرا باید عضو کلیسای محلی باشم ؟
الف – هیچ مسیحی نمیتواند بدون بستگی به بقیه اعضا بدن مسیح یعنی کلیسا بایستد . کلیسا متشکل از اعضای بدن آن است . و هر عضو نقش مهمی را در کارکرد بقیه بدن ایفا میکند. کلیسا تنها در شکل متحد عمل کرد بهترین خود را خواهد داشت .
رومیان باب ۱۲ آیه ۴-۵
اول قرنتیان باب ۱۲ آیه ۱۴-۲۱
ب – خداوند ما قدیسین را به مشارکت مستمر خوانده است . در زمان نبرد نیکوی ایمانی ، ملاقات آنانی که در عشق مسیح هستند ، موجب تشویق و تقویت ما می شود .
عبرانیان باب ۳ آیه ۱۳
عبرانیان باب ۱۰ آیه ۲۴-۲۵
۳۹۵ – چگونه به عضویت کلیسای محلی در می آییم ؟
الف – فرد متقاضی عضویت بایستی تقاضای اعضای کلیسا را جوابگو باشد . کلیساهای مختلف در این مورد نقطه نظر ها و شرط های متفاوتی برای پذیرش عضویت ، ممکن است داشته باشند .
ب – تقاضای معمول و متداول برای پذیرش عضویت کلیسایی :
۱. تولد تازه ، یعنی همان شرط عضویت در کلیسای جهانی
۲. اشتیاق برای حمایت کلیسا با دادن هدایا و ده یک
۳. حضور وفادارانه در مراسم و جلسات تعلیم و پرستش کلیسا و حرکت در جهت آرمان های کلیسا
۳۹۶ – دو مسیولیت مجزای کلیسای محلی کدامند ؟
الف . رساندن پیام انجیل به گمشدگان
۱. کلیسا بدن مسیح است که به ماموریتی عظیم خوانده شده است .
۲. نمود اصلی وزارت کلیسا ، رسیدن به بعدی فرا تر از چهار چوب ساختمان کلیساست . اکثریت گناهکاران به کلیسا نمی آیند . موعظه کلام فقط به قدیسین در مراسم کلیسا ، حکم شاگردسازی و رساندن پیام انجیل را به هر موجود کامل نمیسازد. پس این مهم به عهده ماست که پیام را به فراسوی ساختمان کلیسا بریم .
مرقس باب ۱۶ آیه ۱۵
لوقا باب ۱۴ آیه ۲۱
۳. راه دیگر بشارت پیام مسیح ، حمایت از خادمین و سازمانهای میسیونری است . یک کلیسای محلی به تنهایی قادر به انجام آنچه خواندگی کلیسای جهانیست ، نیست . از طریق دعا و یا حمایت مالی خدمات میسیونری ، کلیسای محلی به پخش خبر خوش نجات مسیح کمک میکند .
رومیان باب ۱۵ آیه ۲۶-۲۷
ب – تعلیم و تربیت مقدسین :
۱. بلوغ روحانی شخصی اعضای کلیسا و تمرین و تعلیم آنان در خدمت کلیسا مهم است .
* خدمت ما در جهت برآوردن ماموریت کلیسا و نگهداری و تقویت کلیسا می بایستی باشد .
** خدا ما را به خون مسیح شسته و پاک نموده است . به موازات مشارکت در کلیسا ،از نوزادان روحانی به کارگران بالغ تبدیل میشویم. اگر مسح خاص خوانده شدگی را داشته باشیم ، شاید در مقام رهبری بدن مسیح قرار بگیریم.
۲. تربیت و تعلیم ، شامل فراگیری احترام به خدا و نیز رهبران خوانده شده اوست .
فراگیری کلام و معیار های آن اهمیت زیادی دارد . تا به عدالت و راستی زندگی کنیم.
* همچنانکه در دانش کلام رشد میکنیم ، برای تعلیم آن به دیگران نیز مهیا می شویم.
متی باب ۲۸ آیه ۱۹-۲۰
تکلیف بخش ۲۶
۱ – کلیسای جهانی را تشریح کنید .
۲ – چگونگی عضویت در کلیسای جهانی را توضیح دهید.
۳ – اساس دو قسمتی اتحاد ما در کلیسای جهانی کدامند ؟
۴ – کلیسای محلی به چه معناست ؟
۵ – توضیه دهید که چرا باید عضو یک کلیسای محلی باشیم ؟
۶ – مسیولیت های یک کلیسای محلی را نام برده و توضیه دهید