۳۳- مجمع و شورای نبوت
۴۹۱- نبوت چیست ؟
الف – نبوت به معنی سخن گفتن از سوی خداست . یک نبی از جانب خدا پیامی را میشنود و آن را اعلام میکند. یک نبی غالبا پیام خدا را صحبت میکند ولی گاه خدا او را به نمایش آن میخواند .
ب – نبوت شامل “اخطار ” یا هشدار و هم شامل “پیشگویی” از سوی خدا میشود.
۱. اخطار یا هشدار بیان کلام خداست در مورد حادثه ای از پیش . یعنی بازگو کردن پیام از خدا
** به طور کلی ، موعظه نوای نوبت از سوی خداست
** موعظه و نبوت کاملا یکی نیستند . در عهد جدید مشاهده میکنیم که به زبان یونانی از لغات متفاوتی برای این دو مفهوم استفاده میشود.
۲. پیشگویی در نبوت ، الهامیست از سوی خدا به منظور پیشبینی حواد ث .
ج – نبوت یعنی سخن گفتن پیامی از سوی خدا که نبی از پیش از آن آگاه نبوده ، بلکه خدا آن را بر او مکشوف کرده است که ممکن است پیشگویی و یا هشداری در مورد آینده باشد.
دوم سموییل باب ۷ آیه ۴-۵
دوم سموییل باب ۲۴ آیه ۱۱-۱۲
دوم پادشاهان باب ۷ آیه ۱
ارمیا باب ۱۳ آیه ۱-۹
۴۹۲ – خصوصیات نبوت چیست ؟
الف – نبوت مخاطب به کسانیست که آن را میشنوند.
یوحنا باب ۶ آیه ۶۳
اول تسلوکیان باب ۲ آیه ۱۳
عبرانیان باب ۴ آیه ۱۲
ب – کلام خدا خلاق است . وقتی کلام نبوت دریافت میشود ، آنکه را وجود نداشته تولید میکند.
پیدایش باب ۱ آیه ۳
اول تیموتاوس باب ۴ آیه ۱۴
ج – نبوت مشروط است :
۱. نبوت ، نیاز به پاسخگویی دارد . اگر خدا سخن گوید اما آن را دریافت نکنیم و به طور جدی آن را پاسخگو نباشیم ، آن نبوت در زندگیمان جاری نمیشود ، و نبی در این مورد بی تقصیر میباشد.
۲. اگر نبوتی نوعی اخطار هشدار دهنده و یا تصحیح و یا داوری است ، بدانیم که خدا همیشه به قلب توبه کننده پاسخ میدهد .
** یونس در مورد نینوا نبوت کرد که تا ۴۰ روز از بین خواهد رفت. در برابر این نبوت ، مردم نینوا در حضور خدا توبه کردند و خدا آن شهر را ویران نکرد.
** یونس یک نبی کاذب نبود . بلکه مردم از شرط خدا آگاه شدند و آن را اطاعت کردند.
یونس نبی باب ۳ آیه ۴-۶ و ۹-۱۰
مزامیر باب ۵۱ آیه ۱۷
ارمیا باب ۱۸ آیه ۷-۱۰
۴۹۳ – چه اتفاقی باید بیافتد پیش از اینکه کلام نبوت بازگو شود ؟
الف- شخصی که نبوت میکند بایستی نخست پیام را از خدا دریافت کند.
ارمیا باب ۱ آیه ۴
حزقیال باب ۱ آیه ۳
دوم پترس باب ۱ آیه ۲۱
ب – نبیان کاذب ادعا میکنند که از سوی خدا سخن می گویند ، در صورتیکه خدا با آنان سخنی نگفته. اینان افرادی هستند که برای نفع شخصی خود پیامی از جانب خود مرسانند .و این پیام یا تخیل آنان یا از جانب دیوها و ارواح پلید منشا میگیرد .
ارمیا باب ۱۴ آیه ۱۴
ارمیا باب ۲۳ آیه ۲۱
۴۹۴ – چگونه پیام خدا را میشنویم ؟
الف – از طریق صدای شنیدنی خدا . یعنی به همان آشکاری که صدای انسان را میشنیم صدای خدا را میشنویم.
متی باب ۳ آیه ۱۷
اعمال رسولان باب ۹ آیه ۴-۶
ب – از طریق صدای نا شنیدنی خدا .خدا قادر است با روح ما از طرق مختلف سخن بگوید.
۱. با کلام :
** این زمانیست که صدای خدا را گوش روحانی خود میشنویم. نه گوش جسمانی. یعنی خدا مستقیما با قلب ما سخن می گوید .
** گاهی خدا با تنها یک لغت با قلب ما سخن میگوید ، تا مشکلی را که فردی در آن قرار دارد برایمان آشکار کند.
مرقس باب ۱۳ آیه ۱۱
۲. با تصاویر
** خدا غالبا از طریق نشان دادن تصویری به ما پیام خود را کاملا میرسند .
عاموس باب ۷ آیه ۷-۸
اشعیا باب ۶ آیه ۱
ارمیا باب ۲۴ آیه ۱-۳
۳ . با احساسات
** شما ممکن است احساسات کسی را حس کنید .احساساتی مسل ترس یا تجربه ای موقت از درد
ارمیا باب ۴ آیه ۳۱
ج – رویا ها
** رویا در خواب
** رویا در بیداری ، در حالت نیمه آگاه و از خود بیخودی
اعداد باب ۱۲ آیه ۶-۸
اعمال رسولان باب ۲ آیه ۱۷
۴۹۵ – درجات مختلف نبوت کردن چیست ؟
الف – روح نبوت
۱. زمانییست که روح القدس بر فردی قرار میگیرد و آن فرد نبوت میکند. این فرد نبی نیست و عطای نبوت را ندارد . حضور قوتمند روح القدس آنان را قادر به نبوت میکند.
۲. از خصوصیات این درجه ، این است که این گروه افراد به ندرت نبوت میکنند.
مکاشفه باب ۱۹ آیه ۱۰
اعداد باب ۱۱ آیه ۲۵-۳۰
اول سموییل باب ۱۹ آیه ۲۰-۲۴
ب – عطای نبوت
۱. این همان هدیه ایست از روح القدسی که در فرد ساکن است .
۲. فردی که عطای نبوت دارد به دفعات و مداوم و مرتب قادر به نبوت است . و توانایی آنان در این عطا بستگی به ایمان آنان دارد.
رومیان باب ۱۲ آیه ۶
اول قرنتیان باب ۱۲ آیه ۱۰
ج – وزارت نبوت
۱. این گونه افراد نه تنها دارای عطای قوی نبوت هستند بلکه دفتر و وزارت نبوت را به عهده دارند.
۲. خدا افرادی را به این وزارت خوانده است . و اینکه فردی قادر به نبوت است دلیل کافی برای وزارت در نبوت نیست . بلکه خوانده شدگی شرط آن است .
افسسیان باب ۴ آیه ۱۱
اول قرنتیان باب ۱۲ آیه ۲۹
۳. همگام با عطای نبوت ، خدا مقام نبوت را عطا میکند . که مسیولیتیست بسیار سنگین و به هیچ وجه نبایستی مورد سو استفاده قرار بگیرد.
۴. عنصر نبوت پیشگویی اغلب در دست کسیست که وزارت نبوت را به عهده دارد .
تثنیه باب ۱۸ آیه ۱۹-۲۰
اعمال رسولان باب ۱۱ آیه ۲۷-۲۸
۴۹۶ – نبوت به چه کسی ابلاغ میشود ؟
الف – مردم و ملت ها
** در تمامی کلام مشاهده میکنیم چگونه خدا از طریق نبی با قوم ها سخن گفته است
ب – کلیسا ها
** نبی ها به مسیر کلیسا ها ی محلی هدایت میدهند. و از این طریق خدا منظور به رساندن حکمی یا اصلاح نمودن یا تغییر مسیر یک کلیسا را دارد .
** نبوتی که شبان ارشد کلیسا دریافت میکند ، غالبا در مورد کلیساست و شخصی نمیباشد. و او پیام را به عنوان نماینده کلیسا دریافت میکند.
ج – شخصی
۱. این زمانیست که یک فرد به طور شخصی سخنی از سوی خدا دریافت میکند. و آن را نبوت شخصی مینامیم.
۴۹۷ – هفت مقصود از نبوت کدامند ؟
الف – خدا از نبوت برای این مقاصد استفاده میکند :
۱.عبرت
۲.نصیحت
۳. تسلی
۴.هدایت , جهت دادن
ا۵.نتقال
۶.تایید
۷.اصلاح و قضاوت
ب – سه مقصود اول : عبرت ، نصیحت ، راحتی در هر نبوتی مشاهده میشود.
ج – چهار مقصود دوم : جهت دادن ، انتقال ، تایید ، اصلاح و قضاوت تنها از سوی وزارت کلیسا ی اعلام میشوند. هر یک از این اقسام نبوت قادر به تاثیر گذاری عظیمی بر زندگی اشخاص میباشند و به همین دلیل حکمت و بلوغ وسیعی را لازم دارد که در وزارت نبوت کلیسا یافت میشود.
۴۹۸ – عبرت :
الف – عبرت دادن به معنای بنا کردن میباشد . نبوت به منظور بنا کردن خادمان خداست نه له کردن آنان .
اول قرنتیان باب ۱۴ آیه ۳
۴۹۹ – نصیحت :
به معنای “اندرز ” و “درخواست تجدید نظر ” دادن به کسیست . ادغامی است از تشویق و اخطار به شیوه ای بسیار عالی .
اول قرنتیان باب ۱۴ آیه ۳ ترجمه قدیم و جدید
۵۰۰ – تسلی :
روح القدس ، روح تسلی دهنده ماست . همچنین کلام نبوت میتواند ما را تسلی دهنده باشد .
اول قرنتیان ۱۴ آیه ۳
یوحنا باب ۱۴ آیه ۱۶-۱۸
۵۰۱ – هدایت :
نبوت میتواند جهت و هدایت به زندگی یک فرد دهد.پس بسیار مهم است که این هدایت پیش از ابلاغ ،از سوی خدا تایید کامل داشته باشد .
اعمال رسولان باب ۱۳ آیه ۳
۵۰۲ – انتقال :
یک نبی قادر است عطایی را که به آن مسح یافته با اختیاری از روح القدس دریافت کرده ، به زندگی شخصی دیگر منتقل کند.
اول تیموتاوس باب ۴ آیه ۱۴
۵۰۳ – تایید :
خدا از نبوت استفاده میکند تا کلام خود را که از طریق مطالعه ، تجربه ، یا راه های دیگر بر ما مکشوف کرده ، بنا کند.
اول قرنتیان باب ۱ آیه ۴-۷
۵۰۴ – اصلاح وداوری :
نبی ممکن است که اصلاح و گاه داوری به همراه بیاورد .اما این امر همیشه با بازخرید همراه است نه محکومیت . چون قصد خدا همیشه در بازگشت ما به سوی اوست .
اول قرنتیان باب ۵ آیه ۳-۵
* پولس در نامه های خود در جای نبوت سخن نمیگوید .ولی در این حال در مقام وزارت نبوت خود به عنوان رسول و شاگردعمل میکند.
رومیان باب ۸ آیه ۱
۵۰۵ – چه چیزی در تمام نبوتها نیاز است ؟
تمامی نبوت ها بایستی مورد قضاوت قرار گیرد .زیرا بنی یک انسان است . پس احتمال مداخله نظر شخصی با پیام خدا وجود دارد. قضاوت صحیح ، الف های هرز انسانی را از پیام خدا هرس میکند.
اول قرنتیان باب ۱۴ آیه ۲۹
اول تسلوکیان باب ۵ آیه ۲۰-۲۱
۵۰۶ – چه کسی نبوت را قضاوت میکند ؟
رهبری کلیسای محلی و آنانی که بر این کار گماشته شده اند، مسئولند که نبوت ها را قضاوت کنند. شبان کلیسا مسول کلیساست و قلب اعضا را میشناسد. و منظور او حفاظت اعضاست . دیگر نبی ها نیز قدر به تشخیص روح کلام هستند.
اول قرنتیان باب ۱۴ آیه ۲۹
۵۰۷ – ضوابط لازم در مورد نبوت کدام است ؟
الف – نبوت حقیقی بر خلاف کلام خدا نمی باشد .
غلااتیان باب ۱ آیه ۸-۹
ب – نبوت حقیقی از سوی روح القدس درونی ما تایید میشود.
رومیان باب ۸ آیه ۱۶
ج – خدا نبوت حقیقی را تایید مضاعف میکند. این تایید ممکن است از طریق کلام ، موقعیت ، یا فردی دیگر باشد .ولی خدا همیشه این تایید را میرساند.
دوم قرنتیان باب ۱۳ آیه ۱
۵۰۸ – عکس العمل ما نسبت به پیام شخصی نبوت چگونه بایستی باشد ؟
الف – باید آن را با ایمان دریافت کنیم.
۱.ایمان عنصر اصلی دریافت هر چیزی از سوی خداست .
عبرانیان باب ۱۱ ایه ۶
۲. سه قدم سلسله ای برای واقع شدن نبوت وجود دارد:
* دریافت آن کلام – که معمولا همرا با هیجان و خوشی و قدر دانیست .
** آزمایش آن کلام – از بهترین وسایل امتحان ، زمان است . وقایع در زمانی که ما تعیین میکنیم اتفاق نمی افتند و گاه دلسرد میشویم. و گاهی اتفاقاتی روی میدهد که نقطه مقابل چیز وعده داده شده می باشند.
*** تحقق آن کلام – که پس از فصل آزمایش آن فرا میرسد .
ب – بایستی آن کلام را با فروتنی دریافت کنیم. – تصورات قبلی ما میتوانند آن کلام را از مسیر اصلی در زندگی ما منحرف کنند.
یعقوب باب ۴ آیه ۱۰
ج – از این جهت که خدا از زمان در مورد آزمایش آن کلام استفاده میکند ، پس بسیار مهم است که تا جاری شدن نبوت نا امید نشویم .
رومیان ۸ آیه ۲۵
یعقوب باب ۱ آیه ۳
د – اطاعت و تابعیت – شما بایستی از کلیسای محلی خود تابعیت کنید در طول مدتی که منتظر تحقق آن کلام هستید. هرگز از خدا جلو نزنید . و مشاوره رهبران را دست کم تلقی نکنید.
عبرانیان باب ۱۳ آیه ۱۷
۵۰۹ – مجمع شورایی شیوخ چیست؟
الف – لغت شیخ به معنای ارشد و بزرگتر است . و معمولا در مورد کسانیکه در کلیسای محلی دارای عطایای پنج گانه وزارت میباشند استفاده می شود.
اعمال رسولان باب ۱۴ آیه ۲۳
اعمال رسولان باب ۱۵ آیه ۶
اول تیموتاوس باب ۵ آیه ۱۷
ب – این به این مفهوم است که کلیسا مکانی از اجتماع شیوخ است .
اول تیموتاوس باب ۴ آیه ۱۴
۵۱۰ – شورای نبوتی شیوخ به چه معناست ؟
الف – یعنی اجتماع بزرگان و شیوخ کلیسا به منظور دریافت نبوت در جهت تعیین خط مشی کلیسا و بدن مسیح .
ب – در حین این شورا هر یک از حاضرین در حضور خدا زانو زده و هر یک نبوت شخصی دریافت میکنند. هر شیخ در نوبه خود در مورد منتخبین کلیسا نبوت میکند.
اول تیموتاوس باب ۴ آیه ۱۴
۵۱۱ – آرایش این شورا به چه گونه است ؟
الف – حداقل به دو شیخ یا بیشتر نیاز است . همگی شیوخ باید دارای فراوانی عطای نبوت باشند . ولی نیازی نیست که دارای وزارتی کلیسایی باشند.
ب – وجود حداقل یک رسول و یک نبی در میان شیوخ شورا ضروریست .
* یک رسول اختیارات و بینش وزارت را به ارمغان میاورد . یک نبی عمق کلام نبوت را پیام آور است .
ج – همیشه بهتر است از شیوخی خارج از کلیسای محلی در مورد نبوت ها استفاده شود. وقتی کسی را به خوبی میشناسیم ، تشخیص نظرات شخصی خود از پیام روح القدس در مورد آن فرد مشکل تر است .
۵۱۲ – چه کسانی کاندید شورای نبوتی شیوخ میشوند؟
الف- به دلایل مسائل زمانی هر فردی در کلیسای محلی اجازه این امکان را پیدا نمیکند. بنابر این رهبری کلیسا با کمک دعا این کاندید ها را انتخاب میکنند.
ب – هر یک از این کاندید ها بایستی نجات مسیح را داشته و علاوه بر آن تعمید آب و روح القدس را دارا باشند. دارای رابطه ای محکم و دائم با خدا باشند. الویت با کسانیست که فعالانه در کلیسا مسولیتی را به عهده گرفته اند. بعد از آن کسانی که مشتاق دریافت هدایت و تسلی از سوی خدا هستند به عنوان کاندید در نظر گرفته میشوند.
ج – زوج های کلیسا بایستی سعی کنند در صورت امکان غالبا با هم به کلیسا بیایند .
اول تیموتاوس باب ۵ آیه ۲۲
۵۱۳ – کاندید ها بایستی چگونه خود را برای شورای نبوتی آماده کنند ؟
الف – باید قلب خود را با دعا و روزه برای این خدمت آماده کنند. ده و روزه راه دریافت کلام خدا را بر روی ما باز میکند.
ب – باید به طور مداوم با ایمنی بارور از خدا در مورد هدایت و راهنمایی مشاوره تقاضا کرد.
ج – باید افکار خود را از هر ایده قبلی در مورد اینکه خدا چه خواهد گفت ، خالی کرده تا آنچه را که میگوید بشنویم .
د – در حین انتظار نوبت خود در حین شورا ، باید در روح پرستش و دعا و ایمان بمانید.
عبرانیان باب ۱۱ ایه ۶