نخستین اشاره به تعمید روحالقدس در عهد جدید، مربوط به یحیای تعمید دهنده میگردد (متی ۳: ۱۱؛ مرقس ۱: ۸؛ لوقا ۳: ۱۶). یحیی گفت که تعمید او، به آب است، اما مسیح موعود ایمانداران را به روحالقدس و آتش تعمید خواهد داد. در مورد تعمید آب، شبان کلیسا شخص ایماندار را به آب تعمید میدهد؛ اما در مورد تعمید روحالقدس، خود عیسی شخص ایماندار را به روحالقدس تعمید میدهد. عیسی خودش اصطلاح تعمید روحالقدس را به کار میبرد و بین تعمید یحیی با آب و تعمید روحالقدس تمایز قائل میشود. عیسی همچنین تعمید با روحالقدس را تجربهای میداند که به هنگام وقوع آن، روحالقدس بر شاگردانش نازل میشود و آنان قوت مییابند (اعمال ۱: ۸). در اعمال ۱: ۴ و لوقا ۲۴: ۴۹، عیسی به شاگردانش میفرماید که منتظر یافتن این قدرت باشند.
شاگردان منتظر دریافت این تجربه ماندند و در روز پنطیکاست تعمید روحالقدس را یافتند (اعمال ۲: ۱-۴). آنان با قدرتی که روحالقدس بدیشان بخشید، شروع به تکلم به زبانهای دیگر کردند. بعدها شاهد آن هستیم که عطایای روحالقدس توسط رسولان و شماسان در کلیسای اولیه به کار گرفته میشود (اعمال بابهای ۳-۹). در عهد جدید به اشخاصی اشاره شده که از سوی روحالقدس عطایای خاص و قدرت مییافتند (اول قرنتیان بابهای ۱۲-۱۴؛ دوم قرنتیان ۱۲: ۱۲؛ اول تیموتائوس ۴: ۱۴؛ دوم تیموتائوس ۱: ۶).
منبع
ایمانداران