کشف یک تصویر نادر تاریخی از چهره “عیسی مسیح” در اسرائیل

image_pdfimage_print

یک تصویر نادر از چهره عیسی مسیح که تاکنون نمونه ای از آن در دست نبود به تازگی در یک سایت باستان شناسی دوران امپراطوری روم شرقی در صحرای «نقب» واقع در جنوب اسرائیل کشف شد.

«محبت نیوز»- این نقاشی دیواری که بر روی دیوار کلیسای جنوبی سایت «شبطا» نقش بسته به ظاهر بخش‌هایی از نخستین تعمید عیسی مسیح در سرزمین مقدس را به تصویر کشیده است.

به گفته یورونیوز، تصاویر مربوط به صحنه تعمید آب به وفور در هنر سال‌های اولیه عصر مسیحیت و دوران امپراطوری روم شرقی دیده می‌شود.

نکته مهم در کشف این نقاشی امکان مقایسه این اثر با نمونه‌های مشابه دیگر از منظر عناصر نمادین و هنری است. چهره عیسی مسیح در این نقاشی در نوع خود یک کشف مهم ارزیابی می‌شود. این نقاشی در واقع طرحی نمادین از مسیح با موهای کوتاه است، مدلی که پیشتر در مصر، سوریه و اسرائیل رایج و سپس در عصر هنر بیزانس ناپدید شده بود.

در متون مربوط به قرن ششم میلادی به وفور می‌توان نقدهایی راجع به اصالت ظاهر بصری مسیح به خصوص درباره نحوه آرایش موهای وی مشاهده کرد.

دانشگاه کمبریج با اشاره به کشف این نقاشی و ارائه توضیحاتی درباره سایت باستان‌شناسی شبطا در جنوب اسرائیل به نقل از کارشناسان هنر شمایل‌نگاری تاکید کرده است که قدمت این نقاشی به قرن ششم میلادی باز می‌گردد.

جزئیات بیشتر این نقاشی به مانند زمینه اثر که صحنه تعمید را به تصویر کشیده است در زیر قشری از گل و لای و گرد و غبار پنهان شده است.

About امید محمدیه

آسمان وزمین زايل خواهد شد اما سخنان من هرگز زوال نخواهدپذیرفت. متی 33 -35

View all posts by امید محمدیه →

دیدگاهتان را بنویسید