یوحنا باب ۳ آیات ۱ الی ۱۰
و شخصی از فریسیان، نیقودیموس نام، از رؤسای یهود بود. او در شب نزد عیسی آمده به وی گفت: «ای استاد! میدانیم که تو معلم هستی که از جانب خدا آمدهای، زیرا هیچکس نمیتواند معجزاتی را که تو مینمایی، بنماید؛ جز اینکه خدا با وی باشد.» عیسی در جواب او گفت: «آمین آمین به تو میگویم، اگر کسی از سرِ نو مولود نشود، ملکوت خدا را نمیتواند دید.» نیقودیموس بدو گفت: «چگونه ممکن است که انسانی که پیر شده باشد، مولود گردد؟ آیا میشود که بار دیگر، داخل شکم مادر گشته، مولود شود؟» عیسی در جواب گفت: «آمین آمین به تو میگویم، اگر کسی از آب و روح مولود نگردد، ممکن نیست که داخل ملکوت خدا شود. آنچه از جسم مولود شد، جسم است؛ و آنچه از روح مولود گشت، روح است. عجب مدار که به تو گفتم باید شما از سرِ نو مولود گردید. باد، هرجا که میخواهد، میوزد؛ و صدای آن را میشنوی. لیکن نمیدانی از کجا میآید؛ و به کجا میرود. همچنین است هر که
ما مجموعه پیغامهایی را دربارۀ تولد تازه آغاز کردهایم. عیسی در انجیل یوحنا ۳:۳، به نیقودیموس فرمود: «آمین آمین به تو میگویم، اگر کسی از سرِ نو مولود نشود، ملکوت خدا را نمیتواند دید.» او در این گفتار، روی سخنش با همۀ ما بود. نیقودیموس یک مورد خاص نبود. من و شما نیز باید از نو تولد یابیم، در غیر این صورت، ملکوت خدا را نخواهیم دید؛ و ملکوت خدا را ندیدن بدان معنی است که ما نجات نخواهیم یافت؛ و جزیی از خانوادۀ خدا نخواهیم بود و به آسمان نخواهیم رفت، بلکه راهی جهنم خواهیم شد.
نیقودیموس یکی از فریسیان بود؛ و فریسیان از مذهبیترین سران یهود بودند. عیسی در انجیل متی ۲۳:۱۵ و ۳۳، به فریسیان چنین فرمود: «وای بر شما ای کاتبان و فریسیانِ ریاکار، زیرا که برّ و بحر را میگردید تا مریدی پیدا کنید؛ و چون پیدا شد، او را دو مرتبه پستتر از خود، پسر جهنم میسازید . . . ای ماران و ای افعیزادگان! چگونه از عذاب جهنم فرار خواهید کرد؟» پس این مجموعه موعظهها، مطالبی حاشیهای نیستند، بلکه مهم و اساسیاند. وقتی از تولد تازه سخن میگوییم، بحث ابدیت در میان است. «اگر کسی از سرِ نو مولود نشود، ملکوت خدا را نمیتواند دید».
تولد تازه، تکان دهنده است
حال، پرسشِ امروز این است: در تولد تازه، چه روی میدهد؟ پیش از پاسخ به این پرسش، بگذارید به دغدغۀ اصلیام در خصوص چگونگیِ گوش سپردن به این پیغامها اشاره کنم. من میدانم که این مجموعه پیغامها، برای بسیاری از شما تکان دهنده خواهد بود؛ همانگونه که سخنان عیسی نیز بارها و بارها برای ما تکان دهنده است، اگر که آنها را جدی بگیریم. برای این تکان دهنده بودن، دستکم سه دلیل وجود دارد:
۱) زیرا وضعیتِ ما یأسآور است
تعلیم عیسی دربارۀ تولد تازه، ما را با این واقعیت روبهرو میسازد، که بدون فیضِ احیا کنندۀ خدا، ما از نظر روحانی، و اخلاقی، و قانونی، در وضعیتی یأسآور به سر میبریم. پیش از اینکه تولد تازه یابیم، ما همه از نظر روحانی مردهایم. ما از نظر اخلاقی، خودخواه و سرکشیم؛ و از نظر قانونی، در مقابل شریعت خدا، مقصریم و زیر غضبش قرار داریم. وقتی عیسی به ما میگوید که باید از نو تولد یابیم، یعنی به ما میگوید که در حال حاضر، در وضعیتی وخیم و یأسآور به سر میبریم؛ و بیحس و فاسد و گناهکاریم. اگر آن فیض حیرتانگیز در زندگیمان عمل نکند، ما دوست نداریم که این چیزها را دربارۀ خودمان بشنویم. پس این تکان دهنده است که عیسی به ما میگوید باید از نو تولد یابیم.
۲) زیرا ما نمیتوانیم باعث تولد تازه گردیم
تعلیم دربارۀ تولد تازه، تکان دهنده است، زیرا به چیزی اشاره دارد که برایمان انجام میشود، نه چیزی که خودمان انجامش میدهیم. انجیل یوحنا ۱:۱۳، بر همین حقیقت تأکید مینماید؛ و فرزندان خدا را کسانی میداند که «نه از خون، و نه از خواهش جسد، و نه از خواهش مردم، بلکه از خدا تولد یافتند.» پطرس نیز بر همین تأکید میورزد: «متبارک باد خدا، و پدرِ خداوندِ ما عیسی مسیح، که به حسب رحمت عظیم خود، ما را از نو تولید نمود» (اول پطرس ۱:۳). ما بانیِ تولد تازه نیستیم؛ خدا بانیِ تولد تازه است. هر کار نیکویی که انجام میدهیم، ثمرۀ تولد تازه است، نه دلیلِ تولد تازه. این بدان معناست که تولد تازه یافتن، از دست ما خارج است و در کنترلِ ما نیست؛ و همین واقعیت است.
ادامه دارد……
جان پایپر ( John Piper)