به واسطۀ روحالقدس، در عیسی
سپس، در انتهای پیغام گذشته، به دو نکتۀ بسیار مهم اشاره نمودیم: رابطۀ تولد تازه با عیسی، و رابطۀتولد تازه با ایمان. عیسی فرمود: «من راه و راستی و حیات هستم» (یوحنا ۱۴:۶۶)؛ و یوحنای رسول میگوید: «خدا حیات جاودانی به ما داده است؛ و این حیات، در پسر اوست. آن که پسر را دارد، حیات را دارد؛ و آن که پسر خدا را ندارد، حیات را نیافته است» (اول یوحنا ۵:۱۱-۱۲). پس از یک سو، آن حیات تازهای که ما نیاز داریم، «در پسر» است؛ یعنی عیسی، که خودْ حیات است. اگر او را دارید، از حیات تازۀ روحانی و ابدی برخوردارید؛ و از سوی دیگر، عیسی در یوحنا ۶:۶۳ میفرماید: «روح است که زنده میکند.» اگر از روح، متولد نشوید، نمیتوانید به ملکوت خدا راه یابید (یوحنا ۳:۵).
بنابراین، ما با پیوند به پسر خدا، که حیات ماست، از حیات برخوردار میشویم؛ و آن حیات، به واسطۀ کار روحالقدس، از آنِ ما میگردد. از اینرو، نتیجه میگیریم که کار روحالقدس در احیا نمودنِ ما این است که ما را با یکی ساختن با مسیح، حیات تازه میبخشد. جان کالوین، این حقیقت را بدین شکل بیان میکند: «روحالقدس آن پیوندی است که به وسیلۀ آن، مسیح ما را با خودش متحد میسازد؛ اتحادی ثمربخش و واقعی» (مبادی، ۳، ۱، ۱).
اتحاد با عیسی، از طریق ایمان
و سپس، ارتباط با ایمان را بدین شکل بیان کردیم. یوحنا ۲۰:۳۱ میفرماید: «اینقدر نوشته شد، تا ایمان آورید که عیسی، مسیح، و پسر خداست؛ و تا ایمان آورده، به اسم او حیات یابید.» و اول یوحنا ۵:۴ میفرماید: «آنچه از خدا مولود شده است، بر دنیا غلبه مییابد؛ و غلبهای که دنیا را مغلوب ساخته است، ایمان ماست.» تولد یافتن از خدا، کلید پیروزی است؛ و ایمان نیز کلید پیروزی است. زیرا به وسیلۀ ایمان است که تولد تازه از خدا را تجربه میکنیم. بنابراین، کل پیغام هفتۀ گذشته را اینگونه خلاصه کردیم: در تولد تازه، روحالقدس با پیوند دادنمان به عیسی مسیح از طریق ایمان، ما را از اعلا حیات تازۀ روحانی میبخشد.
تولد تازه: خلقتی تازه، نه بهبودیِ طبیعت گذشته
اکنون به سومین روشی میرسیم که رویداد تولد تازه را توصیف نماییم. آنچه در تولد تازه، روی میدهد، این نیست که طبیعت گذشتهتان را بهبود بخشد، بلکه طبیعت تازهای را در شما به وجود میآورد؛ طبیعتی که همچنان خودِ شما هستید؛ ولی طبیعتی که آمرزیده و پاک شده است. طبیعتی که واقعاً تازه است؛ و به دست روح خدا، که در شما ساکن میشود، شکل میگیرد.
من مسیری را طی کرده تا به این مهم رسیدهام؛ و حال، به همراه هم، مسیر کوتاهتری را طی میکنیم تا به این نکته برسیم. عیسی در یوحنا ۳:۵، به نیقودیموس میفرماید: «آمین آمین به تو میگویم، اگر کسی از آب و روح مولود نگردد، ممکن نیست که داخل ملکوت خدا شود.» منظور عیسی از به کار بردن عبارت «از آب و روح» چیست؟ برخی از فرقهها بر این باورند که این عبارت، به تعمید در آب اشاره دارد، چنان که روحالقدس از این طریق، ما را با مسیح یکی میسازد. برای نمونه، در یکی از تارنماها چنین نوشته شده است:
تعمیدِ مقدس، اساسِ کلِ زندگی مسیحی است؛ راهی است به سوی حیات در روح، و دری است که دسترسی به سایر آیینهای کلیسا را ممکن میسازد. ما به واسطۀ تعمید، از گناه، آزاد شده، و در مقام فرزندانِ خدا، از نو تولد مییابیم. ما اعضای مسیح گشته، به کلیسا ملحق شده، و در مأموریت و خدمتش سهیم میگردیم: «تعمید، آیینِ حیاتِ دوباره یافتن است؛ که از طریق آب، در کلام به انجام میرسد».
میلیونها انسان چنین تعلیم گرفتهاند، که با تعمید در آب، تولد تازه مییابند. اگر جز این است، پس این تعلیم، فاجعهای جهانی و عظیم است؛ و من باور دارم که حقیقت جز این است. پس منظور عیسی چیست؟
ادامه دارد……