اشتباهات تاریخی
از اشتباهات تاریخی انجیل برنابا می توان به موارد دیگری نیز اشاره کرد از جمله این که می گوید عیسی در زمان حکومت پیلاطس متولد شد، با این که شواهد تاریخی نشان می دهند پیلاطس تا سال ۲۶ یا ۲۷ میلادی به حکومت نرسید.
در فصل سوم ادعا شده که تولد مسیح در زمانی رخ داد که حنا و قیافا کاهنان اعظم اسرائیل بودند، در حالی که روایات یهود، گزارش اناجیل و مورخان (از جمله گزارش یوسفوس مورخ معروف قرن اول میلادی) حاکی از آن است که هیچکدام در زمان تولد مسیح کاهن اعظم نبودند.
در فصل ۸۰ انجیل برنابا ذکر شده که دانیال هنگامی که دو ساله بود، توسط نبوکدنصر (پادشاه بابل) اسیر شد. این ادعا با گزارش کتاب مقدس (دانیال فصل دوم) تناقض دارد. نبوکدنصر در سال دوم سلطنتش خوابش را با دانیال درمیان گذاشت. او چنان تحت تاثیر حکمت دانیال قرار گرفت که او را بر ولایت بابل حاکم کرد. اما اگر شهادت این انجیل را بپذیریم، بنابراین دانیال در این زمان سه ساله بوده است.
در فصل ۹۱ این انجیل ادعا شده که سه لشکر که هریک متشکل از ۲۰۰ هزار سرباز بود تا بر سر موضوع الوهیت مسیح بجنگند. نخست این که چنین روایت و جنگی در تاریخ ثبت نشده است. در ثانی تحت حکومت رومی ها، مالکیت اسلحه و ساخت آن تحت کنترل امپراطوری بود. هم چنین طبق گزارش های تاریخی در قرن اول میلادی، کل لشکر منظم روم ۳۰۰ هزار نفر بوده است که نیمی از آن نیروی ذخیره بوده اند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به دائره المعارف بریتانیکا رجوع کنید.
در فصل ۱۲۷ این انجیل ذکر شده که عیسی از کنگره معبد موعظه می کرد. این محل محل مناسبی برای موعظه نبود، چون دیوار آن ۲۰۰ متر بالاتر از سطح زمین قرار داشت و هیچکس نمی توانست سخن واعظ را نمی شنید!
حجی و هوشع دو نبی متمایز هستند و نبوت های آنان در دو کتاب مجزا و جداگانه در عهد عتیق ثبت شده است. اما در انجیل برنابا فصل ۱۸۵ سرگذشت آنان در کتاب دانیال ذکر شده است.
اشتباهات جغرافیایی
مردم فلسطین به اشتباهات فاحش جغرافیایی انجیل برنابا واقف هستند. مثلا در فصل های ۲۰- ۲۱ می خوانیم: “عیسی سوار قایق شده و به ناصره رفت. این شهر در ساحل دریای جلیل قرار دارد” هر کسی که حتی یک بار به فلسطین سفر کرده باشد، می داند که ناصره در ساحل هیچ دریا و دریاچه ای نیست. این شهر ۲۰ کیلومتر با دریای جلیل فاصله دارد.
در فصل ۹۹ ذکر شده که شهر صور در نزدیکی اردن است. در حالی که “صور” ۵۰ کیلومتر با اردن فاصله دارد و در ساحل دریای مدیترانه است. حال این سوال مطرح می شود اگر نویسنده انجیل برنابا با عیسی به این مناطق سفر کرده است، چرا اطلاعات جغرافیایی او اشتباه است؟
با توجه به موارد مذکور و هم چنین نکات دیگر که ذکر نشده، می توان فهمید که این انجیل منتسب به برنابا قرن ها بعد توسط کسی نوشته شده که با تاریخ و فرهنگ قرون وسطی کاملا آشنایی داشته است.
تناقض انجیل برنابا با قرآن
اگرچه مسلمانان معتقدند که انجیل برنابا تنها انجیل واقعی است که تا به امروز باقی مانده، اما تعالیم و روایات این انجیل هم با قرآن در تناقض است. برخی از این تناقض ها عبارتند از:
یک. در این انجیل ادعا شده که مریم، عیسی را بدون درد زایمان به دنیا آورد و عیسی در خانه یا کلبه یک چوپان متولد شد (برنابا، فصل سوم). اما در قرآن به درد زایمان مریم اشاره شده. دردی که سبب شد مریم فریاد برآورد. هم چنین قرآن می گوید که عیسی در زیر یک درخت نخل در بیابان چشم به جهان گشود (سوره مریم آیه ۲۳).
دوم. بسیاری از مسلمانان اعتقاد دارند که خدا ۱۲۴ هزار پیامبر به جهان گسیل کرده است، در حالی که انجیل برنابا این رقم را به ۱۴۴ هزار می رساند (برنابا فصل ۱۷).
سوم. انجیل برنابا می گوید که خدا برخی از مومنان را به مدت ۷۰ هزار سال به جهنم فرستاده است (برنابا فصل ۱۳۷). در حالی که قرآن تعلیم می دهد خدا به هیچ مومنی صدمه نمی رساند ( سوره نساء آیه ۴۰).
چهارم. مطابق این انجیل ۹ آسمان و ۱۰ جهنم وجود دارد (برنابا فصل های ۵۲، ۵۷ و ۱۷۸). اما قرآن تعلیم می دهد فقط هفت آسمان وجود دارد (سوره بقره آیه ۲۹).
پنجم. انجیل برنابا تعلیم می دهد که شیطان خالق جهنم است (برنابا فصل ۳۵)، اما قرآن تعلیم می دهد جهنم توسط خدا آفریده شد (سوره فرقان آیه ۱۱).
ششم. در این انجیل ادعا شده عیسی حکم کرد که مرد باید یک زن داشته باشد (برنابا فصل ۱۱۵)، در حالی که قرآن اجازه داده تا یک مرد با چهار زن ازدواج کند (سوره نساء آیه ۳).
هفتم. در این انجیل عیسی ادعا می کند که زکات و قربانی جزء احکام الهی نیست، بلکه ناشی از سنت ابداعی بشر است (فصل های ۳۲، ۶۶ و ۶۷). اما قرآن تایید می کند که خدا به قوم اسرائیل امر کرد تا قربانی تقدیم کنند (قرآن سوره بقره آیات ۶۷- ۷۲، کتاب مقدس اعداد فصل ۱۹ آیات ۱-۱۰).
هشتم. انجیل برنابا در فصل ۹۷ ادعا می کند که پیامبر اسلام، مسیح نامیده می شود. هم چنین در فصل ۴۲ عیسی می گوید:”من مسیح نیستم”. اما قرآن هرگز پیامبر اسلام را “مسیح” خطاب نمی کند، بلکه مسیح را عیسی پسر مریم معرفی می کند (سوره آل عمران آیه ۴۵).
نهم. انجیل برنابا ادعا می کند در روزهای آخر جهان، فرشتگان می میرند و فقط خدا باقی می ماند (فصل ۵۳). در حالی که قرآن تعلیم می دهد در روز داوری، هشت فرشته تختی را که خدا بر روی آن نشسته، حمل می کنند (سوره حاقه آیه ۱۷).
دهم. مطابق تعلیم انجیل برنابا، زمانی که تورات تحریف شد، خدا کتاب دیگری فرستاد که مزامیر نام داشت. وقتی مردم مزمور را تحریف کردند، خدا انجیل را فرستاد تا جایگزین آن شود. طبق ادعای انجیل برنابا هرگاه کتاب الهی تحریف می شود، خدا کتاب دیگری می فرستد. در نتیجه وقتی انجیل تحریف شد، خدا قرآن را نازل کرد.
این ادعا سوال مهمی را در خصوص انجیل برنابا مطرح می سازد:”اگر انجیل برنابا تحریف نشده و انجیل اصلی محسوب می شود، چرا خدا، قرآن را جایگزین این انجیل کرد؟”
هم چنین سوالات دیگر نیز مطرح می شوند:
چرا قرآن ادعا می کند که انجیل برای تصدیق تورات ارائه شد (مائده آیه ۴۶)؟ چرا در آل عمران آیه ۴۸ می خوانیم: “مسیح تورات و انجیل را تعلیم می دهد”؟ چرا حتی به پیامبر اسلام پیشنهاد شد که برای رفع شبهاتش و درک حقانیت پیام خود، آن را با مطالب مکاشفات پیشین که خدا به یهودیان و مسیحیان بخشیده، بسنجد (یونس ۹۴-۹۵)؟
چرا به مسیحیان توصیه شده که برای درک مکاشفه خدا، به انجیل مراجعه کنند ( سوره مائده آیه ۱۵)؟ چرا قرآن تعلیم می دهد اگر یهودیان و مسیحیان به تورات و انجیل ایمان داشته باشند، مورد قبول خدا هستند (مائده آیات ۶۶- ۶۹)؟
اگر در دوران ظهور اسلام، اناجیل تحریف شده وجود داشته اند، چرا قرآن با ذکر اسامی آن اناجیل، به مسیحیان هشدار نداد؟ چرا قرآن حکم نکرد که مسیحیان فقط بایستی انجیل برنابا را بخوانند؟
کاملا آشکار است که قرآن و انجیل برنابا اعتقاد واحدی را در خصوص مصلوب نشدن مسیح بیان می کنند، اما در مورد تعالیم، اتفاق نظر اندکی میان آن ها وجود دارد.
نتیجه گیری
در بررسی “انجیل برنابا” متوجه شدیم که شواهد تاریخی و شواهد موجود در متن نشان می دهند، این کتاب زودتر از قرن چهاردهم میلادی نوشته نشده است. نویسنده برنابای مذکور در عهد جدید نبوده است. طبق گزارش اعمال رسولان، برنابا بعد از صعود مسیح به آسمان و تاسیس کلیسا به مسیح ایمان آورد.
این کتاب مملو از اشتباه و تناقض است و حتی با تعالیم اسلامی نیز تناقض دارد. این انجیل توسط شخصی نوشته شده که هرگز شاگرد مسیح در قرن اول نبوده و هیچگاه در سرزمینی که عیسی در آن زندگی می کرد و تعلیم می داد، سکونت نکرده است.
محتوا و تعالیم انجیل برنابا با کتاب مقدس کاملا متفاوت است و هرگز در طول تاریخ کلیسا مورد تایید قرار نگرفته است. تنها روایات معتبر مربوط به قرن اول که در مورد زندگی عیسی وجود دارد، همان است که در عهد جدید ذکر شده است.
صحت و اصالت کتاب های عهد جدید با پشتوانه بی نظیر حدود شش هزار نسخه خطی به زبان یونانی است که مربوط به قرن دوم به بعد (قرون مختلف) می باشد و توسط کارشناسان و باستان شناسان مسیحی و غیر مسیحی تایید شده اند.
این نسخه ها که در متن و محتوا هیچ گونه تفاوت و تناقضی با کتاب مقدس کنونی ندارند، در موزه ها نگه داری می شوند و در معرض دیدگان عموم مردم و علاقمندان می باشند.
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ