مخالفان مسیحیت این سئوال را مطرح کرده اند که وقتی عیسی وارد خانه یایروس شد ، دختر مرده بود یا هم چنان زنده بود؟
برای پاسخ به این سوال، ابتدا گزارش های متی، مرقس و لوقا را مطالعه می کنیم:
“سرپرست عبادتگاه از ره رسید و مسیح را پرستش کرد و گفت:”دخترم همین الان فوت کرد. ولی استدعا دارم بیایید و دست تان را بر او بگذارید تا زنده شود” (متی فصل ۹ آیه ۱۸).
“مردی به نام یایروس که سرپرست عبادتگاه یهودیان کفرناحوم بود، خود را به عیسی رساند و در مقابل پاهای او به خاک افتاد و التماس کنان گفت:”دختر کوچکم در حال مرگ است، از شما خواهش می کنم بیایید و دستتان را بر او بگذارید تا شفا یابد و نمیرد” (مرقس فصل ۵ آیات ۲۲- ۲۳).
“ناگهان مردی به نام یایروس که سرپرست عبادتگاه شهر بود، آمد و بر پاهای عیسی افتاد و به او التماس کرد که همراه او به خانه اش برود و دختر ۱۲ ساله اش را که تنها فرزندش بود و در آستانه مرگ قرار داشت، شفا دهد” (لوقا فصل ۸ آیات ۴۱- ۴۲).
وقتی به گزارش متی دقت کنیم، درمی یابیم که متی گزارش کلی و مختصر از زنده شدن دختر توسط مسیح ارائه می دهد. او حتی نام “یایروس” را هم ذکر نمی کند، بلکه به این نکته بسنده می کند که آن مرد سرپرست عبادتگاه بود. در متن یونانی انجیل متی، این مرد فقط با عنوان “ربی” اشاره شده. وظایف “ربی” ها مراقبت از ساختمان عبادتگاه، نظارت بر عبادت، اداره مدرسه در ایام هفته و یافتن استاد برای تعلیم در عبادتگاه در روز سبت بود. بسیاری از سرپرستان کنیسه، ارتباط نزدیکی با فرقه فریسیان داشتند. بنابراین تردیدی نیست بسیاری از سرپرستان کنیسه تحت فشار قرار داشتند که از عیسی حمایت نکنند. به خاک افتادن یایروس در مقابل عیسی، کاری مهم و پرجرات بود و احترام و پرستش او را نسبت به عیسی نشان می داد.
اما مرقس و لوقا این ماجرا را به دو بخش تقسیم کرده اند:
بخش اول: یایروس نزد مسیح می آید و می گوید دخترم در حال مرگ است.
بخش دوم: از خانه یایروس خبر می آورند که دختر فوت کرد (بخش دوم).
واقعیت آن است که وقتی یایروس خانه اش را ترک کرد، دخترش هم چنان زنده بود. او فکر می کرد که شاید به موقع عیسی را ببیند تا از مرگ دخترش جلوگیری کند. از سوی دیگر، به نظر نمی رسد یایروس توانسته باشد عیسی را آسان و سریع یافته باشد. تا این که شخصی از خانه خبر آورد که دختر فوت کرد.
از آن جا که هر سه انجیل بر ازدحام مردم (شلوغی و سر و صدا) تاکید دارند، شاید متی از محل گفتگوی یایروس با مسیح دورتر بوده و پطرس (انجیل مرقس روایت پطرس را نقل می کند) به صحنه نزدیک تر بوده. بنابراین، پطرس از جزئیات بیشتر اطلاع داشت و ممکن است لوقا این ماجرا را از انجیل مرقس اقتباس کرده باشد و یا پطرس جزئیات را به او گفته است.
نکته مهم ماجرا آن است که قدرت مسیح موجب زنده شدن دختر گردید.
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ