دیدار رهبر ارامنه حوزه سیلیسی با مسئولان سیاسی و امنیتی در تهران

image_pdfimage_print
دیدار رهبر ارامنه حوزه سیلیسی با مسئولان سیاسی و امنیتی در تهران
دیدار رهبر ارامنه حوزه سیلیسی با مسئولان سیاسی و امنیتی در تهران

«جاثلیق آرام کشیشیان» پس از سفر به ایران مدعی گردیده که دیدگاهم نسبت به این کشور و همچنین تبلیغات دروغینی که نسبت به مقامات آن منتشر می‌کنند، تغییر کرد!

گزارش‌های رسیده از تهران حکایت از آن دارد که رهبر ارامنه حوزه سیلیسی در سفر ۱۰ روزه خود به تهران علاوه بر نماینده علی ‌خامنه‌ای با تعدادی از مسئولان سیاسی و امنیتی ایران نیز دیدار کرده است.

«جاثلیق آرام کشیشیان» رهبر ارامنه حوزه سیلیسی که در آستانه سال نو میلادی برای هشتمین بار به ایران سفر کرده در دیدار با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در خلیفه‌گری ارامنه تهران، برگذار شد برای توسعه همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی توافق کردند.

او در این دیدار تاکید کرده، با گذشت ۲۱ سال از خدمتم، بارها موفق شدم تا به ایران سفر کنم که در راستای این دید و بازدیدها با پیشرفت روزافزون جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف از نزدیک آشنا شدم؛ با این اتفاق مهم، دیدگاهم نسبت به ایران و تبلیغات دروغینی که نسبت به این کشور اسلامی منتشر شده، تغییر یافت.

جاثلیق آرام اول پس از ۱۰ روز اقامت در ایران مدعی گردیده در سفرهایش به ایران دریافته که در اسلام و مسیحیت اشتراکات زیادی وجود دارد و متعلق به یک منبع واحد هستند. به گفته او اسلام و مسیحیت از سال‌های پیش با یکدیگر همکاری‌های تأثیرگذاری داشتند که باید همواره تقویت و تداوم یابد.

ابراهیمی‌ترکمان نیز در سخنان خود به برگزاری موفقیت‌آمیز هفتمین دور گفتگوی دینی اسلام و کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی اشاره کرد و گفته ما این گفتگوها را به دلیل محاسبات سیاسی انجام نمی‌دهیم، بلکه بر پایه اعتقادات قلبی ما است و بر همین اساس شاهد آن هستیم که هرچه این گفتگوها ادامه می‌یابد، بر استحکام و تعمیق روابط فیمابین می افزاید.

در ادامه این دیدار، اسقف سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران نیز به تشریح شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و برنامه‌های اجرایی خلیفه‌گری ارامنه تهران و کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی پرداخته است.
اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد چاثلقین کشیشیان در مدت حضور خود در ایران با مقامات بلند پایه دولتی و امنیتی و تعدادی از مدیران نهادهای اجتماعی ارامنه نیز دیدار کرده است که محمدعلی تسخیری مشاور ویژه علی خامنه‌ای در حوزه جهان اسلام یکی از آنها بوده است.
همچنین او دیدارهایی با «سیبوه سرکیسیان» خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران، «گریگور چیفتچیان» خلیفه ارامنه تبریز و «سیپان کچجیان» خلیفه ارامنه اصفهان و جنوب و نمایندگان مذهبی و اجتماعی اقلیت‌های دینی ایران داشته است.

بخش دیگری از برنامه‌های چاثلقین دیدار با نمایندگان شانزدهمین شورای خلیفه‌گری ارامنه بود که نتایج آن با حرف و حدیث‌های فراوان و تاخیری زیاد در انتخاباتی مهندسی شده اعلام شد.

گفتنی است «ژیرایر رئیسیان» نماینده ارمنی در مجلس سوریه و خانم «نورا بایراکداریان» استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه لبنان و رئیس هیئت روابط بین کلیساها نیز جزو همراهان جاثلیق آرام اول بودند و سخنرانی‌هایی داشتند.

از سوی دیگر منابع غیررسمی گزارش دادند که در این دیدارها ایران و کلیسای سیسیلی بیروت توافق‌هایی بر سر همکاری‌های فرهنگی برای افزایش درآمدهای دوجانبه با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون توریسم و گردشگری داشته‌اند.

در این دیدارها وعده داده شده که نمانیدگان ایران می‌توانند از هتل‌ها و ویلاهایی که در مناطق خوش آب و هوای بیروت و کشور لبنان در اختیار کلیسای سیسیلی است استفاده کنند و در مقابل جمهوری اسلامی هم قول داده همکاری‌های دو جانبه‌ای را در زمینه بورسیه تحصیلی دانشجویان لبنانی که کلیسا آنها را معرفی کرده همکاری داشته باشد.

همچنین «جاثلیق آرام کشیشیان» وعده داده در مورد شرایط ایران و وضعیت اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی همواره گزارش‌های مثبتی را به نهادهای مسیحی اعلام کند تا تصویری که از ایران در ذهن جهانیان است و پیوسته سرکوب اقلیت‌های دینی اصلی‌ترین بحث آن است تغییر کند.

منبع :محبت نیوز

About ASHNAIE

کسی‌که همهٔ این چیزها را تصدیق می‌كند، می‌گوید: «آری! من بزودی می‌آیم!» آمین! بیا ای عیسی، ای خداوند! فیض عیسی خداوند با همهٔ شما باد، آمین!

View all posts by ASHNAIE →

دیدگاهتان را بنویسید