شهرداری تهران به دنبال تصاحب مجموعه تاریخی گورستان‌های مسیحی ایران

image_pdfimage_print
شهرداری تهران به دنبال تصاحب مجموعه تاریخی گورستان‌های مسیحی ایران
شهرداری تهران به دنبال تصاحب مجموعه تاریخی گورستان‌های مسیحی ایران

در شرایطی که شهرداری تهران به دنبال تصاحب مجموعه تاریخی گورستان‌های دولاب تهران است، مسئولان کلیسای ارتدکس خواستار کمک این سازمان برای بهبود وضعیت این آثار تاریخی هستند.

هفته گذشته رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از کلیسای ارتدکس واقع در خیابان مفتح حوالی سفارت سابق آمریکا بازدید کرد. احمد حکیمی‌پور عضو اصلاح‌طلب شورای شهر در بازدید از این کلیسا، آنرا به دلیل قدمت طولانی‌اش جزو شناسنامه تهران دانست و با تشکر از مسئولان آن برای نگهداری مناسب کلیسا تشکر کرد و گفت که این قبیل بناها جزو سرمایه‌های ملی است و باید برای حفظ آن چاره‌اندیشی کرد.

در این دیدار عمانوئل شیرانی یکی از مسئولان کلیسای ارتدکس از شهرداری تهران خواست نسبت به بهبود وضعیت کلیساها و اماکن تاریخی و مقدس مسحیان از جمله قبرستان دولاب که تا یک دهه پیش محل دفن اموات مسیحیان بود اقدامی‌ کند. اشاره او به تخریب این مجموعه قبرستان‌های باستانی به ویژه مقبره شاهزاده گرجی بود که مدت‌هاست به علت عدم رسیدگی تخریب شده است.

اما درخواست این مقام کلیسا برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود. پیش از او نیز دیگر مسئولان کلیساهای ارتدکس و کاتولیک از شهرداری تهران برای رسیدگی به وضعیت این قبرستان‌ها درخواست کردند. مجموعه دولاب در جنوب‌شرقی تهران قرار دارد. این قبرستان شامل پنج بخش است: آرامگاه ارامنه کاتولیک، ارامنه گریگوریان، ارتدوکس‌ها، آشوری‌ها و مسیحیان کاتولیک که اطراف آن منازل مسکونی و سازمانی سپاه قرار دارد و از گذشته دور شهرداری روی زمین‌های آن دست گذاشته است.

یکی از این مجموعه‌ها متعلق به سفارت لهستان در تهران است و پناهجویان لهستانی که در زمان جنگ دوم جهانی از ایران عبور کردند و به دلایل مختلف جانباختند در آن دفن هستند. همینطور اتباعی از کشورهای اطریش، ایتالیا، فرانسه، آلمان و مجارستان در این محل دفن هستند.

مالکیت مشترک زمین‌های بخشی از مجموعه با فرانسه و لهستان است. بانی بخش دیگر این قبرستان شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران است و بخش دیگر در مالکیت سفارت روسیه قرار دارد.

در سال‌های گذشته بارها شهرداری برای تصاحب این زمین‌ها تلاش کرده ولی هیچ یک از کشورها حاضر نشدند که پیشنهادات وسوسه انگیز شهرداری را قبول کنند، در مقابل وکلای شهرداری نیز پیگیر شدند که از راه‌های مختلف این زمین‌ها را بدست آوردند. تا آنجا که حتی لهستان نگران این مسئله شد و تیرماه سال ۹۱ سفیر این کشور در دیدار با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران درخواست کرد که شهرداری کپی کامل مدارک را به لهستان تحویل دهد.

اما این ماجرا نیمه پنهان دیگری هم دارد. شهرداری به دنبال این است که با دردست گرفتن این مجموعه در قالب «پروژه ساماندهی ارامنه» که اسفندماه ۱۳۸۸ تصویب شد این مجموعه مسیحی را زیر نظر بگیرد که تاکنون موفق نشده است. یکی از اهداف مشخص شده در طرح شهرداری تبدیل مجموعه و بافت متصل به آن به مجموعه فرهنگی و مذهبی بود که به هیچ عنوان شهرداری با آن سازماندهی اسلامی نمی‌توانست آن را به عهده بگیرد.

در این بین بهانه‌گیری‌های شهرداری شروع شد. جمع آوری امضاء از اهالی سپاهی محل به بهانه «حفظ آرامش و امنیت و ارتقاء کیفیت محیطی محله مسکونی برای ساکنین» که این برنامه نیز تا امروز با پافشاری سفارتخانه‌های خارجی بی‌نتیجه مانده است.

حالا در شرایطی که شهرداری خود به دنبال تصاحب این مجموعه و زمین‌های اطراف آن است، چگونه می‌تواند به بهبود وضعیت آن کمک کند جای سوال است!

منبع : «محبت نیوز»

About ASHNAIE

کسی‌که همهٔ این چیزها را تصدیق می‌كند، می‌گوید: «آری! من بزودی می‌آیم!» آمین! بیا ای عیسی، ای خداوند! فیض عیسی خداوند با همهٔ شما باد، آمین!

View all posts by ASHNAIE →

دیدگاهتان را بنویسید